Урок "Welcome to America!" по теме "Travelling and Transport"

Разделы: География, Литература, Иностранные языки


Пояснительная записка.

Урок состоялся в шестом классе с учащимися, обучающимся английскому языку с первого класса. Обучение проводилось по учебнику Верещагиной И.Н., Афанасьевой О.В. школ с углубленным изучением английского языка, лицеев, гимназий, колледжей.

Урок проводился по учебной ситуации (теме) "Путешествия и транспорт" ("Travelling and Transport").

Данный урок – урок повторения (Review) – является обязательным компонентом повторения лексико-грамматического материала темы в сочетании с предыдущими темами (учебными ситуациями).

Рекомендуется проводить эти уроки в необычной форме, например, в форме КВН, соревнований двух команд и т.д.

Мною была разработана необычная форма проведения урока повторения (Review) по теме "Путешествия и транспорт" под названием "Добро пожаловать в Америку!".

Нестандартность урока заключалась в том, что он проходил в форме заседания клуба английского языка "Мишки-путешественники".

Данный урок является одним из моих любимых открытых уроков. Я сама много путешествовала по стране. У меня много открыток, сувениров, фотографий, книг о г. Москве, г. Санкт-Петербург (г. Ленинград), г. Пушкине, г. Одессе, г. Севастополе, г. Кишиневе, г. Ялте, г. Хабаровске, об острове Сахалин и о городах Приморского края.

Я проводила этот урок у шестиклассников в 1997 году, в 1998 году, в 2001 году и 2002 году. Учащимся тоже очень нравится этот урок, они очень активны и естественны в речевой деятельности, все задания выполняются с огромным интересом и энтузиазмом.

При обучении английскому языку уделяю большое внимание расширению и углублению у учащихся знаний, полученных ранее по другим учебным предметам, на данном уроке по географии и литературе.

При прохождении темы "Путешествия и транспорт" учу учащихся использовать необходимые сведения при подготовке к путешествию, обыгрываю с ними сценки "На железнодорожном вокзале", "В аэропорту", "Прогноз погоды", предоставляю детям возможность побеседовать с носителями языка – американцами.

Учащиеся практикуются в диалогической речи и в восприятии речи на слух, когда они задают вопросы и получают на них ответы.

Во все времена величайшей проблемой для человека составляла необходимость преодолевать пространство. Нам, с нашими современными транспортными средствами передвижения, трудно порой представить, что значило для первобытного охотника обойти свои угодья, посетить родственников в соседнем селении или для земледельца прийти в базарный день в город. Но и более значительные расстояния никогда не отвращали человека от путешествия, в которые двигала его нужда, хозяйственная необходимость, а порой и желание и просто увидеть другие земли. Древнему человеку вся человеческая жизнь представлялась трудным путешествием.

Дорога является главным условием любого путешествия. История человеческой цивилизации есть одновременно история путей сообщения. Помимо сухопутных дорог, природа предоставила человеку естественные "дороги" – реки. Река всегда была для человека залогом его связи с внешним миром, поэтому во все времена он стремился селиться по ее берегам. Изобретение колеса и лодки привело к созданию современных средств передвижения, с их помощью человек достигает цели своего путешествия вместе со своими товарами и багажом.

На таблице изображены средства передвижения по земле (автомобиль, грузовик, мотоцикл, велосипед), по воде (лодка, яхта, корабль), по воздуху (самолет, вертолет), под землей (метро).

Благодаря космическим кораблям, человек осуществил свою заветную мечту – путешествие к звездам, к далеким мирам.

Мир сказок невозможно представить без путешествия. В сказках мы встречаем необычные виды передвижения: ступу, метлу, сапоги-скороходы, ковер-самолет и т.д. Самым изобретательным в создании необычных способов путешествия оказался русский народ и русские писатели: Баба-Яга использует ступу, Емеля – печку, Маша  – корзину на спине медведя, Молодой княжич – деревянного орла, Иван-Царевич – серого волка и ковер-самолет. Изобретательная лягушка цепляется за пруток посередине, который две утки берут в свои клювы и, таким образом, летит с ними в теплые края (В. Гаршин "Лягушка-Путешественница"); волк, кит и орел помогают Доктору Айболиту добраться до Африки (К. Чуковский "Доктор Айболит"). Конек-Горбунок мчит Ванюшу в заморские царства (П. Ершов "Конек-Горбунок"); Элли и ее друзей переносят через опасное препятствие Летучей Обезьяны, они послушно служат девочке, так как она является владелицей золотой шапки, а домой Элли возвращается при помощи серебряных башмачков (А. Волков "Волшебник Изумрудного Города").

Проанализировав сказки народов мира и зарубежных писателей, я обнаружила следующие виды путешествия: ведьмы используют метлу, Маленький Мук – волшебные туфли (Гауфф "Маленький Мук"), Мальчик-спальчик – сапоги-скороходы (Ш. Перро "Мальчик-спальчик"), Золушка едет на бал в золотой карете (Ш. Перро "Золушка"), Карлсон летает при помощи моторчика, который находится у него на спине (А. Линдгрен "Малыш и Карлсон, который живет на крыше"), Дюймовочка летит в страну эльфов на ласточке (Г.Х. Андерсен "Дюймовочка"), Мэри Поппинс путешествует при помощи зонтика (П.Л. Трэверс "Мэри Поппинс").Сказки, авторы которых известны, называются литературными, но очень часто в их основе лежат народные сказки. Народная фантазия создала их, и они живут на земле многие века.

Я считаю, что путешествуя, учащиеся расстаются на время с тем миром, в котором они живут, и к которому привыкли, приспособились, и знакомятся с другим миром, о котором знали только понаслышке, а то и вовсе не знали. Они посещают иные миры, утоляют свою любознательность, в них пробуждается чувство внимательно присмотреться к своему миру, к его проблемам.

Гости на занятиях рассказывают не только о своей стране, например, американцы о США, но и о странах, в которых они побывали – Канаде, Мексике, Китае. Путешествуя в другие страны очень плодотворны. Знание об этих странах помогают лучше понять свою страну и применить как-то это знание у себя на родине, обратив его ей на пользу. "Каждое место на Земле полно минувшего" – сказал Николай Рерих. И это одна из целей путешествия – постичь историю своей страны, своего народа и других стран и народов для того, чтобы опять-таки понять настоящее.

На мой взгляд, путешествуя, учащиеся узнают много нового для себя, так как путешествие – всегда открытие в бесконечном процессе познания мира. Оно разрушает ограниченность взгляда на мир, узость мышления, помогает преодолеть некоторую однобокость жизнеощущения, естественно возникающего у человека, живущего из года в год в одном и том же месте.

Путешествие – это всегда познание мира, природы, культуры, истории, человека, познание самого себя.

Названиеурока: "Welcome to America!" "Добро пожаловать в Америку!"

Тема урока: " Travelling and Transport" "Путешествия и транспорт"

Цели урока: "Научить учащихся использовать необходимые сведения при обсуждении вопроса подготовки к путешествию. Развивать познавательные интересы к географии и литературе по теме "Путешествия и транспорт"

Тип урока: Нестандартный урок.

Сценарий урока.

Вступление.

Урок "Добро пожаловать в Америку!" проходил в форме заседания клуба английского языка "Мишки-Путешественники". Урок общения, урок сотрудничества с носителями английского языка (американцами). The demonstrative lesson "Welcome to America!" in the form of meeting of the English Language Club "Travelling Bears". The lesson of cooperation with native speakers (Americans).

 (Приложение 1)

1. Приветствие (Greeting)

Teacher: Good afternoon, children.

Children: Good afternoon.

2. Объявление темы урока (Declaration the theme of the lesson)

Let's start the meeting of our English Language Club. This meeting will be devoted to travelling and transport.

3. Вступительное слово учителя. (The teacher's introductory speech)

(Картинки с двумя мишками) (The picture with two travelling bears) (Приложение 2)

In 1996, as you remember the guest of our club was East school's globe-trotting white teddy bear with red heart paws.

It's official name was "Rusty", the East teachers nicknamed it "Bearto".

This white stuffed animal had a funny pack with information about East students, school and Sutherlin.

Robert and Marcia Linker volunteers of the Peace Corp from American city Roseburg carried East's ambassador to Ussuriisk.

The travelling bear concept was not only to find out where the toy would wide up but learn about those areas and the people who live there - especially the kids.

We like "Bearto" so much that was decided to save up and buy a bear that would travel to the United States.

We save nearly a year to buy out furry emissary "Misha", a brown stuffed animal that was mascot for the 1980 Moscow Olympic Games.

Misha wears a commemorative pin and belt from 22nd Olympic Games.

In Misha's travel pack we put our letters asking to become pen pals with East Students.

In mid June 1997, Robert Linker returned to Roseberg. With him came "Bearto" bearing "Misha".

Both "Bearto" and "Misha" travel packs came bursting with information – photographs, currency, coins and lengthy journal entries from our students.

Газета "Sun Tribune" (the newspaper "Sun Tribune")

The article about "Bearto" and "Misha" was published in the American newspaper "the Sun Tribune".

On the front page you can see two photos.

In the large photo you can see "Bearto" and "Misha" with East School Principle Dave Ohm and some of his students.

In the photo on the right Misha cuddles with "Bearto".

Now our good - will ambassador is travelling in America (Since that time our good - will ambassador has been travelling in America).

4. Беседа о различных видах транспорта (Speaking about different ways of transport)

Teacher: Now let's dream a little. We are going to visit Misha in America.

Карта США (the map of the USA).

Look at the poster (таблица с видами транспорта) (the poster with different kinds of transport)

People can travel by air, by sea, by land and by underground. Let's review the different ways people can travel.

(Таблица с видами транспорта) (the poster with different kinds of transport)

Students:

They can travel by helicopter (motorcycle, car, yacht, train, taxi, subway, boat, bus, bicycle, plane, on foot, ship). (Приложение 3)

Teacher: Good children.

5. Беседа о необычных видах транспорта (Speaking about unusual ways of travelling)

(Картинки со сказочными героями и необычными видами транспорта) (Pictures with fairy characters and their unusual ways of travelling)

Teacher: What are unusual ways of travelling?

How do people travel in fairy tales?

These pictures will help you to name unusual ways to travel.

Students: Baba Yaga is going in her cart.

The Witch is going on a broom.

Tom Thumb is going in magic-speed boots.

Prince Ivan is going by magic carpet.

Emelya is going on a stove.

The frog is going on the stick carried by the ducks.

Prince Ivan is going on a grey wolf.

Little Muck is going in magic-speed shoes.

The Young Prince is going on a wooden eagle.

Masha is going in the hamper on the bear's back.

Cinderella is going in magic carriage.

Vanusha is going on a horse named Konyok-Gorbunok.

Thumbellina is going on a swallow.

Doctor Ibolit is going on an eagle.

Carlson is going with the help of an engine on his back.

Ally and her friends are going on the flying monkeys, who are slaves of the owner of the Golden Hat.

(Приложение 4)

Teacher: Very good.

6. Диалог на железнодорожном вокзале (Set the scene "At the railway station")

Teacher: How do people get from Ussuriisk to Vladivostok?

Students: By train or by bus.

Teacher: Role play the dialogue "At the railway station". when you buy a ticket. (Макет окошка кассы железнодорожного вокзала) (the ticket window for the train station).

Student 1: When does the train leave for Vladivostok, please?

Student 2: 9.15, madam.

Student 1: Which platform?

Student 2: Platform two.

Student 1: How much is the ticket?

Student 2: One way or round trip?

Student 1: One way, please.

Student 2: That will be 40 rubles.

Student 1: Here you are

Student 2: Thank you, madam.

Student 1: The train isn't going to be late, is it?

Student 2: No, train will arrive on time.

Student 1: Thank you.

Student 2: You're welcome.

(Приложение 5)

Teacher: Thank you, children.

7. Исполнение стихотворения "Поезда" и песенки "Мы едем, едем, едем в далекие края" (Reciting the poem "Trains" and singing Russian song about travelling by train).

Построение в две шеренги друг за другом. (Ranging students into two columns one after another. The model of the train)

Teacher Stand up. Imagine that we are trains and recite the poem "Train".

Teacher: Now let's sing a Russian Song about travelling. (Песенка «Мы едем, едем, едем в далекие края».)

Teacher: Well done.

 (Приложенение 6)

8. Аудирование текста о Владивостоке (картинка с портом г. Владивосток). Listening to the text about Vladivostok's port. (The picture with Vladivostok's port).

Teacher: Vladivostok is a big port. You can see a lot of ships from different countries there. My friends and I like voyages. These are journeys by sea. You may have a voyage on the river too.

9. Исполнение стихотворения "Паромы" (построение детей в 2 шеренги и исполнение стихотворения, покачиваясь в виде двух волн). Reciting the poem "Ferry-boats" (Ranging students into two columns like two sea waves)

Teacher: Now recite the poem "Ferry-boats".

Teacher: How smart you are.

10. Диалог "В аэропорту". Set the scene "At the Airport"

Teacher: America is far away from our country. We must fly from the airport. Role play the dialogue "At the Airport".

Макет окошка кассы аэропорта (the ticket window at the airport)

Student 1: I would like to buy a ticket to Seattle Washington, please?

Student 2: When are you going to leave?

Student 1: Tomorrow.

Student 2: Just a minute. Flight 305 (number three-oh-five) leave tomorrow.

Student 1: When does the flight leave?

Student 2: 7.40 (seven forty in the evening)

Student 1: How much is the ticket?

Student 2: First class or economy class?

Student 1: Economy class, please. First class is too expensive.

Student 2: That will be $300 (three hundred dollars) then.

Student 1: Here you are

Student 2: Thank you. Your seat number is 25.

Student 1: Thank you.

Student 2: You're welcome.

(Приложение 7)

 Teacher: Thank you , children.

11. Слушание песенки о погоде (магнитофон, кассета).

Listening to the song "What's the weather like today?", the cassette player, the cassette with the song.

12. Беседа о прогнозе погоды и типах погоды. Speaking about the weather forecast and the kinds of weather).

Teacher: From this song we see that the weather is very important for any travelling. We need to know the weather forecast to put on the suitable clothes. Who can help us?

13. Сценка "Мистер Погода" (Set the scene "The Weather Forecast")

Стук в дверь (knock to the door). Кукла Мистер Погода или старшеклассник в роли Мистера Погода (the doll of Mr. Weatherman or a senior student in the part of Mr. Weatherman)

Teacher (Mr. Weatherman): Hi, kids! Glad to see you!

Students: Come in. Hi, Mr. Weatherman! Glad to see you!

Teacher (Mr. Weatherman): What can I do for you?

Students: Tell us the weather forecast, please.

Teacher (Mr. Weatherman):

Glad to help you
Let's switch on my magic TV set.
Look!
Here are my assistants.
Call them.

Макет бумажного диапроектора (the model of the paper TV set)

Teacher: What kind of weather does this picture show?                              

 Картинки с различными видами погоды                                                    

 It's sunny (rainy, foggy, windy, snowy, cloudy, stormy, cold, warm, frosty)      

 (Приложение 8)                                                                                      

Teacher (Mr. Weatherman): Now I'll tell you about the weather in America and you choose the assistants. Who will help to understand my words?

Students: I will.

Teacher (Mr. Weatherman): It's going to be sunny, windy and warm.

Дети оставляют те картинки, которые подходят к описанию погоды в Америке (Children show only those pictures of the weather, describing by Mr.Weatherman)

Students:

It's going to be sunny
It's going to be windy
It's going to be warm

Teacher (Mr. Weatherman): Do you like the weather?

Students: Yes, thank you.

Teacher (Mr. Weatherman): You are welcome.

(Приложение 9)

14. Беседа о выборе одежды для путешествия. (Speaking about the choice of clothes for travelling and future plans)

Бумажные куклы мальчиков и девочек в различных видах одежды (Paper dolls of boys and girls in different kinds of clothes)

Teacher (Mr. Weatherman): Now you know the weather forecast and can choose your clothes. Tell me, what you'll put on to wear to America in sunny, warm and windy weather?

Students:

I’ll put on a red sweater and blue trousers in windy weather.
I’ll put on a violet dress in sunny weather и т.д.

Teacher (Mr. Weatherman): I must go! Bye-bye!

Students: Bye-bye!

(Приложение 10)

15. Письма детей в Америку (Children’s letters to America).

Таблица на условные обозначения в форме детского письма. (The poster with the letter in conditional symbols).

Письма детей (Children ‘s letters.)

Почтовый ящик (The model of the mail box.)

Teacher: Misha with his American friends will meet us in airport. Your homework was to write a letter to America. For Misha and Rusty you wrote letters using conditional symbols. What are conditional symbols? Let’s explain it for our guests. Misha and Rusty are toys. They live in a magic country. In their country toys use conditional symbols instead of words, For East School’s students we wrote letters as usual. What did we write to our friends in America? Let’s read the example of the letter.

Большая таблица на условные обозначения ,(The big poster with the letter written in conditional symbols).

Students:

Запись в условных обозначениях

I am Ann.

Запись в условных обозначениях

I live in Russia.

Запись в условных обозначениях

I like to travel.

Запись в условных обозначениях

I want to travel to America by plane.

Запись в условных обозначениях

I want to see Misha.

Запись в условных обозначениях

My sweater is red.

Запись в условных обозначениях

My shorts are orange.

(Приложение 11.)

Письмо ученика (The student’s letter.)

Teacher: Ann, read your letter, please.

Show your letter to our guests.

Put it in the mail box.

Now all of you put your letters in the mail box.

Почтовый ящик (The model of the mail box.)

Teacher: Thank you children, for your letters.

16. Вопросы гостям (Questions to the guests.)

Teacher: Among our guests there is Marcia Linker from America (1998.) She is a friend of Misha, Rusty and East school’s students and their teaches (Among our guests there are Elder Blanchard and Elder Gardner from America 2001.) Let’s ask her (them) questions about traveling and transport.

Children;

Do you like to travel?

How do you like to travel?

Whom do you like to travel with?

When do you prefer to travel?

How long do you like to travel?

Do you prefer to travel by sea or plane?

Why do we buy tickets beforehand?

What is your opinion: is it comfortable to travel by plane?

Who sees you off at the railway station?

If you have relatives in other cities how do you usually travel to them?

With the help of what can you travel quickly and cheaply?

What can you see traveling by car?

What do you take with you when you go on foot?

Have you ever missed a train or a plane?

Why is a through train comfortable?

 Is it interesting to travel by train, by plane or by sea?

Do you like voyages?

Do you like to go by subway?

(Приложение 12а, б, в)

17. Вопросы к гостью, посетившему другую страну (Questions to the guests visiting another country).

What country have you been this year?

When were you there?

With whom were you there?

How did you get there?

Have you seen many places of interest there? Name them, please.

Did you enjoy your journey?

Did you take any pictures?

What is your favorite way of traveling?

(Приложение 13а, б, в)

В 1998 году Марсия Линкер рассказала учащимся о своих путешествиях. Она показала фотографии с видами Китая, который посетила со своим мужем.

 В 2001 году Валентина Александровна Леонтьева, друг Марсии Линкер и её мужа рассказала о своём путешествии в США и показала фотографии тех мест, которые она посетила вместе с Линкерами.

In 1998 Marcia Linker shared information with the children about her own travels .She showed the photographs of a trip she had taken in Chine with her husband.

In 2001Valentina Leont’eva, the friend of Robert and Marcia Linker shared information with the children about her own travels. She showed them photographs of a trip she had taken in America at the Linkers.

(Приложение 14)

18. Объявлениеоценок. (Getting marks).

Teacher: I liked your answers. All of you got excellent marks.

19.Окончание урока (The end of the lesson)

Teacher: The meeting of our English Language Club is over. Thank you, children, for your work. Good bye.

Students: Good bye.

Приложения