Интегрированный урок (английский язык + информатика) по теме: "Путешествие в Шотландию"

Разделы: Иностранные языки


Преподавание иностранного языка неизменно сопряжено с некоторыми трудностями. Одной из главных целей является развитие социокультурной компетенции, а далеко не все УМК предоставляют возможность ознакомиться с культурой англоязычных стран. Материала явно не хватает, учителю необходимо находить интересные факты, статьи и включать их в урок.

На начальном этапе интерес к иностранному языку еще достаточно высок, но уже в средней и в старшей школе он заметно ослабевает. Следовательно, учителю иностранного языка необходимо самому находить приемы, чтобы поддерживать мотивацию.

Кроме того, учащиеся достаточно хорошо владеют компьютерными технологиями и учителю необходимо использовать их интерес к компьютеру в нужном русле.

Цель урока:

  • развитие умения монологического высказывания;
  • знакомство с Шотландией;

Задачи урока:

Образовательные:

  • систематизировать полученные знания;
  • совершенствовать умения чтения и аудирования;
  • активизировать употребление лексики по теме;
  • формировать умение работать с информацией через сеть Интернет;
  • формировать умение работать на компьютере с использованием различных программ;

Воспитательные:

  • воспитание уважения к иноязычной культуре;
  • воспитание чувства ответственности перед своими одноклассниками;
  • воспитание этики взаимоотношений;

Средства:

  • компьютеры с выходом в Интернет;
  • таблицы, выполненные в Ms Word;
  • тест, выполненный в Ms Excel;
  • презентация Power Point.

Ход урока

1) Этап вызова

Организационный момент. Определение темы урока.

Teacher: Good morning, my friends. How are you? I have a surprise for you. We don’t have any lesson today. Today we do a trip. Do you want to know where? It is a secret.

But you can tell me this country themselves.

The teacher begins to demonstrate the presentation. (Приложение 1) One of the tasks is to continue the lines.

Teacher: Now can you tell me where we‘ll travel? Today we meet Scotland.

2) Этап осмысления

а) Фронтальная работа.

Teacher: What do you know about Scotland? What country is it? What interesting facts from mass-media can you tell your classmates about Scotland?

(Pupils remember what they knew about Scotland before)

Teacher: Now I tell you something interesting about Scotland

(The teacher shows sights of Scotland with help of presentation) (Приложение 1)

Teacher: Before travel to some countries every person must know some important things about this country. What is it necessary to know before going to Scotland?

(“Brainstorm” Pupils complete the Word-Web)

б) Групповая работа.

Teacher: So, you agree, that we must know population of Scotland, the capital, traditional dishes, famous places, famous people, transport.

Now you have to work in groups. Remember the roles of each group.

There are some addresses of Web-pages. (Приложение 1) Try to find necessary information on these pages and complete the table.

Capital

 

Population

 

Famous places

 

Famous people

 

Traditional dishes

 

в) Comparing the answers;

- What information was new for you? What was surprised, may be shocked?

(Pupils share their opinions about information)

Try to remember everything you found and heard and complete the story about Scotland. There is a support for you if you need.

- Scotland is…

- The capital of Scotland …

- The population…

- If I were in Scotland I would visit… , because…

- Scotland is rich in famous people…

- As for traditions, I would like to …

- In conclusion I must say, that Scotland…

г) But do you know Scotland well? What do you know about Scotland now?

(Do the test according the information from the lesson) (Приложение 2)

д) The most famous Scottish poet is Robert Burns. Everybody in Britain and around the world knows him. There is a poem by R.Burns here. Could you read and try to understand. What is it about? (Приложение 1)

3) Этапрефлексии

I ask you to answer following questions:

- What do you think of today’s lesson?

- What new knowledge have you received?

- What additional information would you like to receive?