Информационные технологии на уроках английского языка

Разделы: Иностранные языки, Конкурс «Презентация к уроку»


Презентация к уроку

Загрузить презентацию (3,3 МБ)

Внимание! Предварительный просмотр слайдов используется исключительно в ознакомительных целях и может не давать представления о всех возможностях презентации. Если вас заинтересовала данная работа, пожалуйста, загрузите полную версию.


Тип урока: комплексное применение знаний учащихся

Цели урока:

  • Формировать коммуникативную компетенцию учащихся при помощи информационно-коммуникационных технологий и интерактивных упражнений.
  • Развивать у учащихся речевую компетентность в процессе чтения.
  • Развивать аудитивную память учащихся, внимание, логическое мышление.

Образовательные задачи:

  • Обобщить лексико-грамматический материал по теме “Мир науки и техники”.
  • Развивать у учащихся языковую компетентность, навыки письменной речи.

Развивающие задачи:

  • Развивать спонтанную речь учащихся.
  • Расширить лингвистический кругозор учащихся
  • Способствовать развитию творческой деятельности учащихся.
  • Развивать ИТ-компетентность.

Воспитательные задачи:

  • Воспитывать уважение к известным людям прошлого и настоящего времени за их научные открытия.
  • Прививать любовь и интерес к техническим средствам обучения.

Оснащение урока:

  • Компьютерный (14 компьютеров для школьников) класс
  • Компьютер учителя с презентацией на экран
  • Проектор
  • Аудиодиск
  • Компьютерная программа для учащихся со средствами смартдоски
  • Раздаточный материал (тексты для чтения, задания для аудирования, домашнее задание)

1. Организационный этап.

  • Приветствие учителем учащихся (слайд 1)

Good-afternoon, boys and girls! Glad to see you! Sit down, please.

  • Сообщение темы урока

The subject of our lesson is “Science and Technology”. (слайд 2)

  • Формулировка темы и задачи урока

I’m sure we live in the fascinating and challenging world of science. Today I would like to discuss with you the urgent problems scientific minds аre working at.

2. Семантизация научных терминов.

  • Учитель ставит перед учащимися проблему: основы каких наук они изучают в школе

I hope you know all the knowledge people have is traditionally divided into Arts and Sciences. What do Arts study? What do Sciences study?

  • Словарная диагностика слов “Arts” и “Science”

Look these words up in the dictionary: Art – (слайд 3). Science – (слайд 4)

  • Деление школьных наук на 2 категории: гуманитарные и естественно-математические

You are pupils of a secondary school. The basics of what sciences do you study at school? Tell me, please, are they Arts or Sciences?

  • Учащиеся характеризуют школьные и другие науки

ARTS: language, literature, history (слайд 5)

SCIENCES: Maths, biology, physics, botany, chemistry (слайд 6)

Can you give me the definitions of these subjects as a science? (учащиеся дают следующие определения: Biology - the science of living things / Mathsthe science dealing with measurements, numbers, quantities / Physics the study of things that occur naturally, such as heat, light, sound, electricity, magnetism / Botany - the scientific study of plants /

Chemistrythe science that deals with the nature of substances and the way in which they act on, combine with each other)

I suppose that you know more scientific studies. Find a name to each of these sciences: geology, engineering, astronomy, zoology, microbiology (слайд 7 - 8)

  • Строится диаграмма “Sciences” (слайд 9)

3. Речевая разминка по теме “Наука и техника”.

  • Учитель предлагает учащимся составить “Language of Science and Technology”, используя средства смартдоски на компьютерах учащихся.
  • Учитель проецирует на доску правила работы на компьютере.(слайд 10)
  • (учащиеся выполняют задание на индивидуальных компьютерах; с помощью функций смартдоски подбирают слова для словосочетаний)
  • Учащиеся за компьютерами выполняют задание.
  • Лексические единицы по данной теме проговариваются для дальнейшей активизации их в речи.

Let’s check your work! Read what you have done. (выполненное задание учащиеся сохраняют в своих электронных тетрадях). Take your seats at the pupils’ desks.

4. Развитие навыков монологической речи по теме “Известные люди”.

Some people think that scientific and technological progress is a negative phenomenon in our life. Other people think it has brought us a lot of good.

So to find out which of opinions – pessimistic or optimistic – has stronger support you should name great discoveries and inventions in the history of human civilization. Are you ready? Look at the portraits of these famous people and say about their contribution to the progress of science and technology.

  • Учитель предлагает учащимся составить к слайдам презентации собственные предложения, рассказывающие об открытиях и изобретениях известных людей.
  1. Galileo Galilei (Italy) 1609 (слайд 11)
  2. Machael Faraday (England) 1831 (слайд 12)
  3. Issac Newton (England) 17 C (слайд 13)
  4. Alexander Bell (The USA) 1876 (слайд 14)
  5. Wilhelm Konrad Roentgen (Germany) 1895 (слайд 15)
  6. Alexander Popov (Russia) 1895 (слайд 16)
  7. Jonh Baird (Scotland) 1925 (слайд 17)
  8. Rudolf Engine (Scotland) 1897 (слайд 18)
  9. Ts’ai Lun (China) 105 (слайд 19)
  10. Ivan Pavlov (Russia) 1903 (слайд 20)
  11. Albert Einstein (The USA) 1916 ( слайд 21)

You have just named well-known people in different fields of science and from different countries. We can say “The World of Science Has No Borders”(слайд 22)

Many years ago those people changed our life a lot. They made our life better.

5. Устная речь. Дискуссия по теме “Жители 2050 года”.

  • Учитель на экране высвечивает слайды с ситуативными картинками жителей будущего.

Can you imagine what our life will be like in the year, for example, 2050? (слайд 23)

Let’s turn to the virtual reality. What do you think about it? Give your opinions. Who wants to be the first?

  • Учащиеся (в парах) высказывают свое мнение по тематической проблеме.

How Can I Help You? (слайд 24)

Pupil 1 – I think home life will be better. Robots will be doing the housework, we will be eating ready-made food.

Pupil 2 – But in my opinion people become much more isolated from each оther because we will have little real human contact.

What Can I Do for You? (слайд 25)

Pupil 1 – I think pollution will continue to get worse and our planet will become impossible to live on. We will have to pay for clean air and clean water.

Pupil 2 – To my mind there will be no cars in the city centers. Electric or solar-powered cars will have replaced the cars we use nowadays.

Which of Us Can Be Chosen? (слайд 26)

Pupil 1 – The general opinion is that education will have changed a lot too.

Even writing by hand will have become a thing of the past.

Pupil 2 – I’m sure Maths won’t be necessary science. There will be computer programs for most calculations.

Can We Be Friends? (слайд 27)

Pupil 1 – I know that people will make friends through the Internet.

Pupil 2 – I disagree, only computers will have become absolutely our best friends.

What Can Be Done to Be Healthy? (слайд 28)

Pupil 1 – In my opinion, scientists will use genetic engineering to cure diseases like cancer and AIDs. So we will have a much healthier society.

Pupil 2 – To my mind, space exploration will become popular. Only healthy people can regularly visit Mars and other planets. Travel on our own planet will probably change.

Your opinions about citizens in 2050 year clearly demonstrate both our hopes and fears. I see some of you worry about the future, while others are full of hope. No matter how dark or bright it may seem it is up to us to try to make it a better place to live.

6. Развитие речевой компетенции, аудитивной памяти, внимания (слайд 29).

K.Tsiolkovsky said “Mankind Will Not Remain on the Earth Forever”. In some minutes you’ll listen to the text “Is There Life in Space?” (слайд 30)

  • Ознакомление учащихся с новыми словами, используя одноязычный словарь
  1. with a naked eye
  2. an extraterrestrial
  3. in flesh and blood

Make sure that you know these words. The Information to analyze:

  1. how can some stars be seen in the sky;
  2. are there any scientific theories;
  3. can we travel into space;
  4. what is radio signals;
  5. why do scientists use telescopes.
  • Учащиеся прослушивают текст “If There Life in Space?”.
  • Контроль понимания прослушанного текста осуществляется через выполнение учащимися задания с предложениями, содержащими верную или неверную информацию. Let’s check your understanding. 10 statements are given to you. Say if sentences are true or false.

Is There Life in Space?”

  1. Some stars in the sky can be seen with a naked eye, to see others you require special equipment.
  2. Now scientists know everything about stars.
  3. Now people can travel to stars.
  4. It will take a person not more than twenty-five years to reach the farthest star.
  5. Scientists try to find information about stars sending out radio signals to them.
  6. The radio signals go through space as fast as spaceships do.
  7. If you send a radio signals to space, you can get an answer not earlier than in fifty years.
  8. Some scientists believe that there are living things on some stars and they may have intellect.
  9. Large telescopes have been sent into space.
  10. The telescopes supply us with scientific information.

7. Развитие навыка поискового чтения.

I think you know much about our technological thing – a computer. You have a text “Computers Today” and your task will be to read it and to find an answer to the question: what is missing in the text? (except 2 statements).

Учащиеся читают вслух текст “Computers Today”, извлекая из него конкретную информацию. (приложение 1)

Учащиеся занимаются поиском запрашиваемой информации и высказываются, используя языковую догадку, сочетаемость слов, знакомые словообразовательные модели (слайд 31).

8. Развитие навыков письменной речи.

  • Учитель ставит перед учащимися задачу (слайд 32)

I’d like to look how you can work on the computer, because it requires some techniques. Do the task – complete the sentences using the most suitable words.

Don’t forget to save your work under your surname.

  • Им необходимо показать навыки письменной речи по теме “Компьютер и его оборудование”.
  • Ведение электронных тетрадей.
  • Задание выполняется учащимися на компьютере (приложение 2, приложение 3)

9. Домашнее задание.

Would you like to make friends from all over the world? Of course, yes. Your task will be to write a letter to Jack/Ann giving information about yourself. You may do it in exercise-book or electronic books.

....I just got a new computer for my birthday. I’m so excited about it! How about you – do you have a computer? What do you use computers for? What other high - tech gadget would you like to have?

10. Заключительный этап урока. Оценка работы учащихся.

Well, I’d like to say that you were perfect. We have done a lot: read and listened the texts, made exercises on the computer, have spoken about past and future events in the world of science and technology. I like your active work at the lesson. Thank you for being sociable, friendly and attentive to each other.

Литература.

  1. Афанасьева О.В., Михеева И.В. Учебник для 8 класса школ с углубленным изучением языка, лицеев и гимназий. – М.: “Просвещение”, 2008.
  2. Афанасьева О.В., Михеева И.В. Рабочая тетрадь для 8 класса школ с углубленным изучением языка, лицеев и гимназий. – М.: “Просвещение”, 2008.
  3. Афанасьева О.В., Михеева И.В. Книга для чтения к учебнику для 8 класса школ с углубленным изучением языка, лицеев и гимназий. – М.: “Просвещение”, 2007
  4. Хрусталева Л.В., Богородицкая В.Н. Учебник английского языка для 9 класса школ суглубленным изучением языка, лицеев, гимназий, колледжей.– М.: “Версия”, 1997.

8.12.2013