Конспект открытого урока по английскому языку в 9-м классе "Защита окружающей среды"

Разделы: Иностранные языки


Цели:

  • Развитие навыков монологической речи.

Задачи:

Развивающие:

  • Развивать способность осмысленного восприятия и рационального распределения внимания, логического изложения содержания высказывания, формулирования выводов из прочитанного и услышанного, развивать коммуникабельность , способность выражения своего отношения к окружающей среде и экологии, способности к самостоятельному труду и самооценке, аргументировать собственное мнение, развивать познавательную активность, презентовать полученные материалы.

Учебные: Развитие навыков и умений всех видов речевой деятельности:

  • Чтение с извлечением полезной информации (подготовка проекта, работа со стихотворением на уроке).
  • Аудирование (прослушивание проектов+видеосюжет).
  • Говорение.
  • Письмо (При подведение итогов урока составление экологических правил ).

Воспитательные:

  • Развивать способность формирования гражданской позиции и чувства ответственности за экологию и окр.среду , воспитание чувства любви и бережного отношения к окружающей среде.

Оснащение урока: компьютер, мультимедийный проектор, лозунги, плакаты и девиз урока, стихотворение для речевой разминки, диаграммы результатов анкетирования, видеофильм по проблемам экологии САО, раздаточный материал.

Тип урока: Урок обобщения и систематизации знаний.

Ход урока

Деятельность учителя Деятельность учащихся (Suggested answers)

1. Организационный момент (1 мин)

 
- Good morning boys and girls! Glad to see you! Sit down, please. Today we will speak about environmental problems. The word “environment” means simply what is around us: the air we breathe, the soil on which we stand and walk, the water we drink. These are all parts of the environment. Nowadays people understand how important it is to solve the environmental problems that endanger people's lives. Good morning!

2. Основная часть

2.1. Речевая разминка (3 мин).

Активизация лексики в речи

Could you read the poem and tell me:

 
1. what the most serious environmental problems are mentioned in it Учащиеся работают в парах.

Suggested answers:

1. Littering, air pollution, disappearing animals and plants

2. what the phrase “change to green” means?

Rub your eyes and look around,
Litter lying on the ground,
Bottles, cans and polythene –
Take the tip and change to green!
Forests going up in smoke,
Cities fit to make you choke,
Nowhere left to be that’s clean –
Take a breath and change to green!
Animals and plants have died,
People starve to feed our pride,
For the life that might have been
Take a stand and change to green!
There is so much that is not right,
It could get you well uptight,
So make a start and change the scene –
The lights are flashing – change to green!

Thank you. It's quite clear that you are friends of nature.

2. Many flowers and animals have become rare and vanish. Our useful insects: bees, bumblebees, butterflies, dragonflies, grasshoppers can’t live in the atmosphere of chemicals and pesticides. Excessive radiation and transport are harmful to people and animals. The progress of science has caused global disasters. When air, soil or water becomes dirty, we say it is polluted. It is very dangerous for us. We must save our nature.
2.2. Защита проектных работ (контроль домашнего задания) – 25–30 мин.  
I see you understand how it is important to think more about our nature.

And now we are going to listen to your projects. The task for the rest of you is to listen and think if our region is really eco-friendly and what can be improved. (Дети заранее были поделены на 4 группы и каждая группа в течение месяца работала над своим проектом. На данном этапе урока ученики представляют результаты этой работы. Пока представитель каждой группы докладывает(3-5 мин.), остальные три группы, слушая, продумывают вопросы. Проходит обсуждение.

Suggested questions :

– What can teenagers do to keep water clean?

– Air pollution is a great problem. How do the members of Greenpeace fight for realization of their programme?

– What can we do to prevent the destruction of the Ozone Layer?

Темы проектных работ:

1. Water pollution
2. Air pollution
3. The Ozone Layer
4. The Greenhouse Effect

The average global temperature is increasing quickly, is not it?
2.3. Просмотр видеосюжета о экологических проблемах САО (5 мин.)  
As you know, we have the same problems in our district. Let’s watch the film which was made by the pupils from the second group and using the information given in this film try to prepare a claster about things, which make air, water and soil polluted. Класс делится на 2 части. После просмотра фильма каждая группа представляет свой кластер и комментирует его.

Suggested answers:

The film impressed me greatly. It is necessary to plant new trees, to feed birds in winter. Air pollution is a great problem in our district. Now we know that buses and cars are the sources of pollution. We know that noise is a special type of environmental pollution.

3. Заключительный этап урока

3.1. Составление экологических правил. (3–4 мин.)

 
Of course governments of different countries pay much attention to problems of environment but much depends on us. Let’s make the Code of Ecological Rules for everybody. Suggested answers:

– Never drop litter in the street;
– Sort rubbish: use special containers for paper, tins, food, white glass, brown glass and green glass;
– Don’t spray chemicals!
– Use less paper.
– Save energy. Use less electricity and gas.
Have showers, not baths. Showers use less water.
– Don't leave fire in the forest.
– Change our attitude to the nature;

3.2. Подведение итогов. (1 мин.)

Summing up everything that have been said we must say: our nature and the Earth in general are very sensitive to the human’s activity.

People all over the world including us must be very careful with our unique planet and its nature to preserve it for our children and future generations.

3.3. Объяснение домашнего задания.

I want to ask you to find the information about Greenpeace.

3.4. Выставление оценок. (2 мин.)

За основу оценки использовались карточки самооценки (образец дан ниже). (Сначала свою работу оценивает ученик, затем учитель собирает карточки и позже выставляет в них свои оценки).

Thank you for your work. Our lesson is over.
Good buy!!!

 

Ф.И.ученика

Что Вы прочли, готовясь к презентации проекта?
Что Вы узнали при подготовке проекта?

Показатели 3 4 5 3 4 5
– Я могу чувствовать себя комфортно, работая в группе
– Я могу решить языковую проблему, используя справочники, словари, другую литературу
– Я могу свободно говорить по данной теме
– Я умею брать интервью
– Я умею делать заметки
– Я могу задавать вопросы по прослушанному