Среди современных трендов образования все чаще встречается термин CLIL. CLIL или Content and Language Integrated Learning в методике определяется как изучение различных школьных предметов (математика, окружающий мир, изобразительное искусство), используя иностранный язык, и изучение иностранного языка с использованием фактического материала других предметов. Предшественником этого метода было билингвальное или интегрированное обучение. Данный подход в обучении с каждым годом приобретает все большую популярность в школах. Причин для такой популярности множество:
- язык интегрируется в расписание с другими предметами, что позволяет эффективно сэкономить время при объединении учебных тем;
- повышение эффективности обучения при возрастании мотивации в условиях расширения границ учебного предмета;
- изучение языка в контексте;
- использование языка не как цели, а как средства обучения, формирует беглость в говорении, так как говорящий задумывается не об ошибках, а о смысле высказывания.
Кроме того, очевидно, что применение метода CLIL позволяет использовать более широкий культурный контекст, использовать международное общение и подготовить учащихся к успешной профессиональной деятельности с использованием языка.
Очевидно, что преимуществ у данного метода много, но основная сложность в его использовании в школе - это нехватка специалистов, обучающих предметам и готовых применять иностранный язык на своих уроках.
Основой метода CLIL является лексический подход. Основу составляет текст на определенную тему, что позволяет учащимся погрузиться в предмет, сконцентрироваться на лексике в большей степени, чем на грамматике. Кроме того, в урок включены pre-, while-, post-reading tasks.
Из всего вышеперечисленного очевидно, что будущее -за методом CLIL. Однако, на данное время, все программы, разработанные с использованием данного метода, носят экспериментальный характер и в большей степени они применяются в частном секторе образования. Кроме того, недостаточно квалифицированных учителей предметных областей, владеющих языком в полном объеме, способных вести предмет на языке. Более того, нет специальных курсов, готовящих преподавателей к такой работе. Одновременно встает вопрос о предметном содержании курса связанный с тем, что уровень владения языком обучающихся может существенно сужать рабочую программу по предмету. Также необходимо заметить, что некоторые аспекты программы не являются естественными, например, изучение литературы и культуры страны с помощью неродного языка. Над искоренением этих сложностей можно и нужно работать. В нашей школе мы практикуем внедрение уроков по методике CLIL на материале предметов-математика, окружающий мир, музыка и физкультура. В своей статье хочу показать урок по изучению математики по учебнику Л.Г.Петерсон «Математика» 4 класс.
Plan of the lesson on topic: "Fractions. Mixed Numbers"
Outcome
- Learn maths terms
- Learn how to solve word problems
- Practice reading
- Practice grammar (asking and answering questions)
- practice speaking
Objectives:
- develope children's attention in speaking
- develope children's thinking
- develope their skills in memorising
- develope their skills in the work with instruction
Plan:
- Lead-in
- Word practice. Maths terms.
- Counting.
- Group work. Solving a word problem.
- Blitz poll.
- Rule. Maths terms in English.
- Solving problems (speaking)
- Relax
- Test
- Pair work. Labyrinths.
- Solving word problems.
- Evaluation.
Stages |
Teacher's activity |
Students' activities |
Stage Aims |
Time |
1. Lead-in |
Ask students some questions related to the topic
Today we are going to practice solving word problems in English
|
Answer teacher's questions.
|
to teach student answer questions |
2 min |
2. Word practice |
T: Let's revise some math terms
|
Learn the words, repeat all together
Do the sums (one by one) |
To help students understand the meaning of the vocabulary and help them to pronounce the words correctly |
3 min |
3. Counting |
Solve the problems (look at the additional materials - task 1) |
Solve the problems.
|
To help students to practice counting |
5 min |
4. Solving a word problem in groups |
T divides the students into groups of 3-4 people. Gives them the card with the word problem (Task 2) |
Read the problem, draw schemes, find the way to solve it |
To improve communication, to improve logical thinking |
5 min |
5. Blitz poll
|
T: To refresh the information about fractions solve the problems as fast as you can orally |
Solve problems orally |
To improve the speed of mental process |
3 min |
6. Maths terms on the topic "Fractions", rule |
T: Look at the board and let's learn the rule.
|
Learn the rule, repeat after the teacher |
To remember the rule and terms on the topic |
3 min |
7. Solving problems orally, using new terms
|
T: Look at task 4 on your card.
|
Read the task.
|
To help students to practice solving problems using new terms. |
4 min |
8. Relaxation. Game |
T: Let's relax and play the game called "Forbidden action." You do all actions except one- clap your hands. Teacher shows the actions. |
Follow the teacher, do all actions, but one-clapping hands |
To help students to improve their attention in listening |
5 min |
9. Test №7p 44 |
Т: Look at task 5 Solve the problems in your notebooks and find the key word. |
Solve problems, write the key word |
To help students to solve problems with mixed numbers. |
5 min |
10. Logical game "Labyrinths" №9 p 27 |
T: Look at task 6. Divide into pairs and do the task as fast as possible. |
Solve problems in pairs |
To improve the speed of mental process and logical thinking |
|
11. Word problems
|
T: Look at task 7. These're word problems. Let's read them all together.
|
Read the word problems. Solve them in writing. Give explanations. |
to teach pupils to think and explain the way of thinking using new terms |
3 min |
12. Evaluation |
Think about the tasks, how you solved them. Were these tasks interesting or boring? Was easy or difficult to solve them? |
Now I can…
|
To teach pupils to use their knowledge. |
2 min |
Card with tasks
Task 1
Are these statements true or false?
- 988 is more than 900
- For writing numbers 541, 415, 154 we use the same numerals.
- Every number has 6 hundreds: 620, 260, 206.
- Number 506 has got 5 hundreds and 6 tens.
- 232 take away 3 tens equals 202.
- Number 673 is more than number 637
- 9 hundreds add 4 tens equals 904.
- 40 add 400 add 4 equals 444
Keys: + + - - + + - +
- 8 points - 5
- 6-7 points - 4
- 4-5 points - 3
Task 2
Word problem
There were 16 sparrows on two bushes. Two sparrows flew away from one bush. Later 5 sparrows moved from one bush to another. Finally, there was the same number of sparrows on both bushes. How many sparrows were on each bush in the beginning?
Answer: 12 and 4
Task 3
Blitz poll
1. What part of a decimeter is 3 centimeters?
2. What part of a kilometer is 25 meters?
3. What part of a day is 56 minutes?
4. What part of a week is 26 hours?
5. What part of 2 kilos is 135 grams?
6. What part of 5 meters is 18 millimeters?
Additional materials. Scheme
Task 4
Solve problems (p 45 №3):
Task 5
Solve problems and guess the word (p 44 №7 a - transformed)
Cross out the answers for the sums and the letters which are connected to these answers. You will get the word which means all the space and time and their contents, including planets, stars, galaxies.
Key word: UNIVERSE
Task 6
Game: "Labyrinths" (p.27 №9)
Task 7
Word problems (№5 p44)
- One winter day the boy the boy skied for hours. Then he skated hours less. How long did he skate and ski?
- The length of the rectangle is meters. Its width is meters less than its length. Find the perimeter of the rectangle. Convert it in centimeters.
Материалы
- Л.Г.Петерсон «Математика» 4 класс, 2013.
- Материалы сайта ixl.com
- Yandex.images Chapter 2 Fractions Mc Graw-Hill/Irwin