Национально-региональный компонент на уроках иностранного языка

Разделы: Иностранные языки

Класс: 8

Ключевые слова: английский язык, краеведение


Изучение краеведческого материала, использование национально-регионального компонента - требование времени и неотъемлемая часть программы по английскому языку. Сохранение народной культуры, старинных обычаев, традиций и языка своих предков, обращение к родным истокам, к исторической памяти поколений значимы для каждого народа. Ведь в той или иной степени мы все являемся носителями конкретной национальности. И нам комфортно на этой земле, пока живы наши старинные традиции, пока мы знаем и помним, кем были наши предки, как они жили.

Мне бы очень хотелось, чтобы мои ученики смогли донести богатые знания о родной чувашской земле, традициях и обычаях на иностранном языке до наших будущих перспективных деловых партнёров, инвесторов, любознательных туристов, деятелей культуры и науки, студентов из зарубежных стран, чтобы смогли заинтересовать их. увлечь. наладить двусторонние взаимовыгодные контакты.

Постоянно расширяющиеся международные связи ставят передо мной, учителем английского языка, задачу не только обучать иностранному языку как средству общения и обмена информацией, но и воспитывать и развивать чувство гордости за свой народ, за самобытную чувашскую культуру. Предлагаю вниманию своих коллег читателей журнала, урок «Древние традиции и обычаи чувашского народа».

Знаете ли вы страну такую,
Древнюю и вечно молодую,
Где в лесу тетерева токуют,
Словно песней сердце околдуют,
Где коль праздник -от души икуют,
Коль работа-гору дай любую!

I. Start (организационный момент)

Цели и задачи урока. Today we аге going to have an unusual lesson devoted to the ancient traditions and customs of the Chuvash people. We'll read and discuss the texts, ask and answer the questions ,make up the dialogues, listen to the Chuvash songs and play the quiz games. We usually have a lot of guests from different countries of the world and your task is to tell them about our Chuvash customs and traditions.

II. Phonetic drills. Речевая зарядка (совершенствование слухопроизностельных и интонационных навыков)

"So Many Countries, So Many Customs.""Сколько стран, столько обычаев."Listen and repeat! Chuvash rituals, customs and traditions, ritual, nice Chuvash ritual, folk culture,original, original holidays,unique, unique customs, valuable, valuable customs, ethnohgrahhy, Uchuk, Kirimet God Tura, to pray for harvest.

III. Speech comprehension (Говорение по теме на основе прочитанного; составлление высказываний)

As for me I like Chuvash traditions and customs very much. They are unique, ancient and original. I would like you to know more about our cultural inheritance.

P1: What Chuvash holidays do you know?

P2: As for me I know Willow's Sunday and Peter' Day.

P3: I like Christmas.

P4: Best of all I am fond of Spas…

IV. Imagination (Представьте, что вы находитесь в сельской глубинке. В каком празднике или народном обряде вы хотели бы принять участие?)

T: Now, children imagine you are in the Chuvash countryside. What kind of festival would you like to take part in?

P1: As for me I would like to take part in fishing. My father and I always go fishing on Sundays. I am dreaming about catching a lot of fish in our beautiful country pond.

P2: I would like to participate in dressing rites because after leaving school I wish to be a folk costume designer. To my mind, it' s very important to keep the traditions of the Chuvash colourful costumes.

V. Work on the text (Работа над текстом. Вторичное чтение текста)

T: Children! You are in the hall of the Chuvash customs at the State Chuvash Museum. Be attentive and read the poster!

Folk Rituals of Chuvash

The Chuvash ritual culture is original and unique. It traces go back to ancient times. A ritual is a core that links the past and the present. Rituals preserve well - known valuables such as agreement in a family, love for nature, honesty, modesty, kindness.

Studying cultural ethnohgraphy is especially important for modern society. A ritual is the basic factor in the life of people. It reflects all their sides.

The Chuvash people have different rituals: rural, domestis, individual .Most rituals look more like festivals. Uchuck, for example, is a rite which takes place in connection with bad harvest or some diseases. Old men and boys collect money first. On the very day of Uchuck everybody washes and puts on clean underclothes. A sacrifice of a bull or a horse is made. It is watered. People pray to the east, to the God - Tura. Then meal is eaten with prayers to Tura. They pray for the harvest, for health.

Kirimet is another ritual. Kirimet is a ritual sacrifice to God. Kirime tis a good spirit with the Chuvash people. Every village has its own Kirimet. The rite is made before ploughing.

Domestic rituals are the most significant in the life of the Chuvash people. They are devoted to Nature ghosts.

They are also individual rituals. They are against diseases, enemies, before eating,fishing rites, dressing rites.

It is interesting to know that all the rites must be done secretly, better at night. Nobody must see them.

Rituals and rites are very important in the life of Chuvash people. They keep up nation's morality and unite people.

VI. Reading. Checking

  • Чтение текста.
  • Контроль понимания текста. Выполнение послетекстовых упражнений. Развитие умений говорения по теме.
  • Общение с речевыми партнёрами.
  • Составление диалогов и монологов.

T: Let us work on the text perfectly!

a) Read and answer the questions.

    Is the Chuvash ritual culture original and unique?
  1. Does it date back to ancient times?
  2. What is a ritual?
  3. What kind of rituals do the Chuvash people have?
  4. What is Uchuck?
  5. Is Kirimet a ritual or a holiday?
  6. Domestic rituals are the most important for people, aren't they?
  7. Do rituals keep up nation's morality and unite people?

P1…
P2…
P3…
P4…
P5…
P6…
P7…
P8…

b) make up the dialogues

c) T: Read the following sentences and say if you agree or not.

Do you agree that:

Model: The Chuvash culture is original and unique.

P: Yes, I agree that Chuvash culture is original and unique. No, I don't agree…Rituals preserved well - known valuables.

  1. A ritual is the basic factor in the life of the people.
  2. The Chuvash people have different rituals.
  3. Uchuck is performed in connection with the New Year.
  4. There are also individual rites of the Chuvash.

VII. "Music Box". "Музыкальная шкатулка"

Цель: совершенствование слухо-произносительных навыков; развитие навыков аудирования.

(Прослушайте известную чувашскую песню и скажите, о чём в ней поётся.)

Звучит диск или группа подготовленных учащихся (поёт).

T:

Dear children! We have brilliant guests at our lesson.
They will sing some famous Folk Chuvash songs for us.
Listen and say:
What it is about.
You like it or don't like it. Why?

VIII. "An Interpreter"

Игра "Переводчик"

T: Now it's time for us to play a little!
Do you want to play? OK?

Cl: Yes, we do!

T: Try to act as an interpreter.

Перевод с русского на чувашский и английский и наоборот

  1. Чувашская ритуальная культура самобытна и уникальна.
  2. Ритуал это то, что связывает прошлое и настоящее.
  3. Ритуал - самый важный фактор в жизни людей.
  4. Он отражает все стороны жизни.
  5. Домашняя обрядность самая значительная в жизни чуваш.
  6. Обрядность и обряды очень важны в жизни чуваш. Они поддерживают мораль нации, сохраняют старинные традиции и объединяют людей всех возрастов.

IX. Play the quiz-games

T: Use the letters to make up the words:

  • u,r,c…a,u,l;
  • l,t,a,r,i,u;
  • t,i,k,e,r,e, m;
  • i,r,h,a;
  • t,p,i,r,s;
  • I,a,m,l,n,a;
  • p,o,l,e,p,e.

X.

a) "Who knows the text better?"

b) " Who will ask more questions?

(Использование игровых речевых упражнений.)

XI. The Quiz for the Tourists

Викторина

T: Join in the quiz for the tourists ,please!

1. What did Chuvash consider to be the beginning of the year?
a) critical moment of the astronomical year
b) the middle of winter
c) the nearest to the new moon spring solstice

2. How long did the holiday Chinche last?
a) for a week
b) for a fortnight
c) for three days

3. What does winter mean for the Chuvash?
a) a favourite season
b) evil and distruction
c) a harvest time

4. What nations influenced the Chuvash rituals?
a) English
b) Russian
c) Mari

XII. Results of the lesson (подведение итогов; выставление оценок)

T: You work very hard today, I give you all excellent marks. I have a surprise for you!

Награждение путёвкой на Международный фольклорный фестиваль

During your holidays you will go to the International Festival of Folk Rituals to England.

Homework:

T: All of you will have creative tasks

Учитель даёт творческие задания по группам: группа №1 составляет презентацию, группа №2 готовит экскурсию в музей, группа №3 готовит проект. Учащиеся выполняют задания в течение недели.

Drinking Party

Чаепитие

Угощаем гостей национальными чувашскими блюдами-хуплу, пиццей, русскими блинами и американскими луковыми кольцами.

Список использованной литературы и интернет-ресурсов

  1. Говорим о Чувашии на уроках английского языка. Н.И.Коростылёва, Т.В.Шуверова г. Чебоксары, 2006.
  2. Peterson P.W. Changing Times. Changing Tenses Washington DC-2009.
  3. Wikipedia.
  4. Официальный портал органов власти Чувашской Республики: Народные обряды. Фотогалерея. Этнография.