Цель: Развитие коммуникативных навыков, развитие кругозора
Задачи урока
Практические:
- Развитие навыков устной речи, навыков чтения вслух, навыков и умения восприятия иноязычной речи на слух;
Воспитательные:
- Воспитание толерантного отношения к иноязычной культуре, к изучаемому языку;
- Развитие мотивации, воспитание культуры общения;
Образовательные:
- Расширение кругозора учащихся через знакомство с новыми лексическими единицами по теме: "Дома британцев";
- Развитие познавательного интереса к различному образу жизни;
Развивающие:
- Развитие внимания, памяти, воображения, мышления, логики;
- Развитие языковых, индивидуальных и интеллектуальных способностей учащихся
Форма работы: фронтальная, парная
Оборудование: компьютер, проектор, лингафонный кабинет, книжка-раскладушка, презентация, фишки, смайлики.
Ход урока
I. Организационный момент
Приветствие Teacher —> Class
Teacher: Good morning, dear boys and girls. I am glad to see you. Let's say all together "Hello" and clap your hands. (3 times)
Беседа Teacher —> Class
date —> day —> season —> weather
Teacher: English people say that Tuesday is the day for health. It's a lovely morning. We have a lot of work today.
беседа Teacher —> People1,People2
Teacher: How are you?
People1: I am ok.
People2: I am fine. Thank you.
People3: I am ready to study
Teacher: Great. I wish you every success in our work.
<составление концептуального колеса в режиме Teacher —> People1, People2. Приложение 1>
Teacher: We are speaking about family matters: our relative, our family tradition, our duties. But each family has own house. What will we discuss today?
People1: about our house
Teacher: Well done.
Беседа Teacher —> People1, People2. Речевая разминка.
Teacher : Do you have a house or a flat?Do you like your house/flat? Why?
People1: My house is big and nice...etc
People2: My house is near the lake.
People3: I like to celebrate holidays with my family in our house.
People4: I like to help my mother about the house...etc
II. Центральная часть урока
Warming up. Словарный штурм.
Teacher: Let's review the words which you may use in your work.
<Приложение 2. Описание дома. Внешний вид>
Teacher: Please, name the rooms in this house (фишки за слова).What rooms are there?
People1,People2,People3: There is a living room, a bad room, a kitchen, a bathroom....etc
Teacher: Есть такая поговорка: East or West home is best
People1: перевод
Teacher: There is no place like home
People2: перевод
Teacher: Любимая поговорка англичан: My home is my castle. Explain please what they mean? Let's remember what we know about typical English house.
Teacher-Class (составление кластера на доске вместе с учениками)
<Приложение 3: кластер>
Teacher: Mr.Philpott helps us to know more about English houses. Do you know him?
People1: Yes, we do
People2: Thank you Mr.Philpott
Контроль домашнего задания Ex44 p136[1][
(использование лингвофонного кабинета)
Teacher: Take your headphones and put on your hands
Работа в режиме People1- People2
(обсуждение, диалог)
Учитель слушает по очереди учащихся, затем контроль 2-3-х пар.
Взаимоконтроль проводят консультанты.
Teacher: We can see different kinds of houses.
Teacher: Let's review there words.
Работа в режиме Teacher-Class (перевод)
III. Активизация навыков аудирования
Teacher: What do you think in which house does Mr.Philpott live?
—> People1, People2, People3
(использование схемы Дерево предсказаний) <приложение 5>
People1: I think Mr.Philpott lives in a detached house. It is very nice house. There are many rooms in it. He has a garden.
People 2: I am sure that he lives in a terrace house. It is not far from the centre of London. The house is very pretty.
People 3: I believe that he lives in semi-detached house. It's quite a big house.
People 4: To my mind he lives in a block of flats. It is very tall. He has a kitchen, a bathroom, a bedroom. He has got a garage and a car.
Выполнение задания ex45 p136[1]
IV. Физминутка (Relaxation)
Teacher: Let's relax a bit.
Relaxation
My hands upon
My head I place
On my shoulders,
On my face.
Then I put them
In front of me
And gently clap
One, two, three.
V. Знакомство с лексикой для снятия трудностей
(слова на листочках на партах и на экране(презентация)) <приложение 7>
Работа в режиме Teacher —> Class
Teacher: These words will help you to understand this text better. Repeat after me.
VI. Совершенствование навыков аудирования и чтения.
Teacher: Let's continue listening to the dialogue and compare our descriptions with Mr.Philpott's description.
Teacher: Let's see who is right? In which type of house does he live? Open your books, page 136, ex.46[1]
(работа с использованием лингафонного кабинета)
аудирование (прослушивание текста через наушники ex46 page 136[1]
чтение с использованием наушников, учитель контролирует чтение выборочно.
(Teacher —> People1 —> People2 —> People3 —> ......)
Учащиеся вычитывают из текста ответы на вопросы (вслух)
1) In which type of house does Mr.Philpott live?
2) What is there in the neighborhood?
3) Does he live in a big house?
4) How many rooms has he got?
5) Has his family a garden?
6) Why is the area popular with tourists?
(книги открыты, учащиеся дают ответы на вопросы)
Teacher: Now, Let's read the dialogue
Работа в режиме People1-People2
VII. Подведение итогов урока
Teacher: Let's write a poem about our home. There are a lot of things, which make houses cozy, beautiful and comfortable.
Cinquain (работа в режиме Teacher-Class)
(Как писать синквейн:
- 1 строка: 1 слово – заголовок. Это существительное или местоимение. (Кто? Что?)
- 2 строка: 2 слова Это прилагательные. (Какой? Какая? Какое? Какие?)
- 3 строка: 3 слова Это глаголы. (Что делает? Что делают?)
- 4 строка : 4 слова Это фраза, в которой выражается личное мнение к предмету разговора.
- 5 строка: 1 слово Вывод, итог. Это существительное. (Кто? Что?))
Home
nice, sweet,
come together, live
the family is happy
castle.
Home
nice, sweet,
live, rest, enjoy
the family comes together
happy castle
Hometask
Teacher: Now children please open your dairy and write down your homework for next lesson.
You may prepare your Cinquain. I don't mind a bit(creative work).Your hometask is a story about Mr.Philpott's house
(по опорному конспекту, который лежит на партах у учащихся)<приложение 7>.
Домашнее задание дается дифференцированно. Дополнительное задание: Карточка с текстом
Teacher: Is the homework clear? Please mark on the cards your impressions of lesson.<приложение 8>
Учащиеся отмечают на смайликах как им понравился урок, как они себя чувствовали на нем, сдают полученные фишки, для оценки их ответов.
Saying "Goodbye"
Teacher: Dear boys and girls, I am very pound of you. You were so active, clever and friendly today. You marks are 5s and 4s for today.Stand up, please.
(Учитель произносит стих, показывая движения, дети повторяют их за ним и прощаются)
Teacher <—> Class:
Clap your hands, please
(all together after the teacher)
Your right hand and say "Goodbye"
(in chorus)
Teacher: Goodbye, dear friends. Thanks a lot once again.
Литература.
- Учебник М.З.Биболетова, Н.В. Добрынина, Н.Н. Трубанева "Enjoy English"(Английский с удовольствием, издательство Титул 2010)
- Н.И.Красюк "Увлекательные уроки английского языка в школе"(издательство Феникс. 2011)
- Материалы периодической печати журнала "Иностранные языки в школе" и журнала "Speak Out"
- Материалы газеты "Первое сентября"
- Материалы из презентации"Использование технологии развития критического мышления на уроках английского языка для формирования коммуникативной компетенции."
- Развитие критического мышления учащихся на уроках английского языка(авторы Чарлз Темпл, Дженни Стил, Курт Мередит)
- Смайлики для оценки: http://smayliki.ru
- Картинки с сайтов:
- http://www.poiradar.ru/poi/ZamokBodiam-10112
- http://yablor.ru/blogs/kogda-russkaya-kultura-bila-velikoy--liberal/2367411
- http://dmc.3dn.ru/forum/31-1195-1
- http://kak.znate.ru/docs/index-52919.html?page=7
- http://www.servicemasterofficecleaning.co.uk/find-your-local/franchise/10711/stoke/4-housing-associations
- http://www.rampantscotland.com/let080223.htm
- http://english.dn.ua/interesno/