Цель: развивать у учащихся навыки устной и письменной речи по теме «Выбор профессии».
Задачи:
- активизировать лексику по теме «Выбор профессии»;
- практиковать учащихся в словообразовании;
- совершенствовать коммуникативные навыки учащихся по теме «Выбор профессии».
Планируемые результаты обучения:
Личностные:
- формировать чувство потребности в выборе профессии, востребованной в современном обществе;
- помочь учащимся определиться с выбором будущей
профессии;
формировать качества, необходимые для успешности в будущей профессиональной деятельности.
Метапредметные:
- умение планировать работу, сравнивать,
обобщать, делать логические выводы;
умение работать с различными источниками информации, выделять главное.
Предметные:
- умение логично и последовательно выражать свое мнение в соответствии с коммуникативной задачей;
- умение строить логическое высказывание по теме.
Тип урока: комплексный с применением информационно-коммуникационных технологий и Интернет ресурсов.
Оборудование: компьютер, проектор, интерактивная доска.
Учебные пособия: презентация «Choosing a profession», учебник «Enjoy English. 11 класс», М.З. Биболетова.
ХОД УРОКА
I. Организационный момент. Ознакомление с темой, целями и задачами урока.
T: Good morning, pupils! I am glad to see you! Sit down, please! How are you? What date is it today? Who is absent today?
Слайд 1. Today we are going to speak about your plans for the future and your future professions. Young people have many opportunities when they leave school. It is very important for a person to make the right choice.
Слайд 2. First of all let’s revise some popular professions.
Look at the screen and try to remember the names of the professions.
Pupils’ answers: (teacher, nurse, policeman, singer, waiter, politician, engineer,
doctor).
II. Актуализация лексического материала по теме урока
Слайд 3. OK. You know that there are different kinds of job – well-paid, boring, stressful, etc. Now you can see some job characteristics. Match them with their definitions.
(Учащиеся работают с интерактивной доской, соединяя характеристики с соответствующими им определениями).
Слайд 4. Well done! Now I’m interested in your plans for the future. What kind of job would you like to have? (Pupils’ answers.)
III. Словообразование
Слайд 5. Fine! Now look at the screen and fill in the table with the correct form of the words. (Учащиеся работают с интерактивной доской, заполняя таблицу).
IV. Физкультминутка
Слайд 6.
V. Развитие навыков устной речи
Слайд 7. Look at the screen and read the statement, please. “Not many people have unusual ambitions, most of them choose an ordinary but practical job”. Do you agree with the statement? Why or why not?
(Pupils’ answers and discussion).
VI. Введение новой лексики по теме
Слайд 8. Well! How do you think what is the difference between
the words “job” and “profession”? Look at the screen. You can see the definition
of “job”.
Job – work that you do regularly to earn money. Now let’s read words often
used with «a job».
Слайд 9. OK! Now let’s find out the definition of “profession”.
Profession – a job that you need special skills and qualifications to do.
We can read words often used with “profession”.
Слайд 10. So now we know the difference between these words. Let’s fill in the gaps choosing the right word («job» or «profession»).
(Работа с интерактивной доской: учащиеся называют вариант ответа, затем после щелчка на экране появляется правильный ответ).
VII. Обсуждение темы урока и подведение итогов
Слайд 11. Good work! Well, before choosing a profession you should understand what you are interested in. What are your values? I’d like you to answer my question. What is more important to you – earning a lot of money or having a job you enjoy? (Pupils’ answers.)
VIII. Домашнее задание. Ex.9 p.48
– Well! Dear pupils, in conclusion, I’d like to say that you should choose a profession that provides you with a sense of stability; incorporates your skills, lifestyle and overall objective; and provides opportunity for growth. Our lesson is over. Thank you for your work!