(Британская монархия)
В связи с расширением международных контактов (деловых, научных, образовательных, культурных, политических, туристических) в российском обществе возникла огромная и до сих пор не удовлетворенная потребность в глубоких практических знаниях о зарубежных странах. Все больше людей убеждается на собственном опыте, что для успешной карьеры одного знания иностранного языка явно недостаточно. Необходимы знания об экономике, политике, праве, социальной сфере, истории, культуре, традициях и быте страны изучаемого языка. Да и вряд ли можно говорить о совершенном знании иностранного языка без серьезной страноведческой подготовки: ведь язык насыщен страноведческими реалиями – терминами, понятиями, отражающими национальную специфику и активно присутствующими в жизни той или иной страны. Говоря об Англии, нельзя не отметить тот факт, что англичане очень гордятся своими традициями и всячески поддерживают их. Конечно же, оной из самых древних британских традиций является монархия.
В рамках факультативного курса по страноведению данный урок предваряет цикл занятий, посвященных британской монархии.
Цели урока:
- Знакомство с фактами, являющимися значительными событиями в жизни Великобритании
- Развитие лексических навыков говорения.
- Формирование положительного отношения к фактам иноязычной культуры
Учитель: The United Kingdom of great Britain and Northern Ireland is the country which honours its traditions an follows them. British monarchy is the oldest tradition which has been existing since the 9-th century. For several centuries the monarch personally exercised supreme power in the country. The representatives of different houses where Kings or Queens.
Ученик рассказывает о том, к какому королевскому дому принадлежит правящая королева Елизавета 2:
Queen Elisabeth comes from the house of Windsor. The Queen’s title is “Elisabeth the Second by the grace of God of the UK of Feat Britain and Northern Ireland and Her other Realms and Territories. Queen, Head of Commonwealth, Defender of the Faith”. The first king of Windsor was George 5. He began to reign in 1910.
Ученица вкратце характеризует состояние экономики страны на начало правления Виндзорской династии:
At the end of the 19th and the beginning of 20th century Britain was leading imperial power. She ruled the quarter of the world population. Britain continued to industrialize. The Industrial Revolution created the Great Wealth.
Ученик рассказывает об известных английских писателях, чья литературная деятельность развивалась в этот период:
The end of 19th and the beginning of the 20th century was marked by the creative activity of such prominent writers as Herbert G. Wells, Bram Stocker, Sir Arthur C. Doyle, George B. Shaw, Oscar Wilde, Redyard Kipling. Herbert Wells wrote futuristic novels such as “The war of the worlds”, “The time Machine” and the other novels. Sir Arthur C. Doyle created the characters of Sherlock Holmes and Dr. Watson. Oscar Wilde was famous by his wit and style of dress. His works include the novel “The picture of Dorian Grey”, many plays and poems, a lot of fairy tales. Redyard Kipling became the first English writer to win Nobel Prize for literature in 1907. He is known for his children’s books such as “The Jungle Book” and poems.
Одна из учениц наизусть читает стихотворение «If» Р.Киплинга на английском языке.
George B. Shaw is a playwright, critic known for his humour. His many plays include “Androcles and the Lion”, “Man and Superman”, “Pygmalion” .
Сценка из комедии Б.Шоу «Пигмалион» в исполнении учащихся.
Учитель: Oh, I see. “Pygmalion” by B. Shaw written with typical English humour. The English have a keen sense of humour. Their jokes are traditionally wit. Again we are speaking about English traditions. Well, I wonder if there any royal traditions?
One of the oldest British traditions is the monarchy. It goes back at least to the 9th century. The coronation ceremony conducted by the Archbishop of Canterburry is held as Westminster Abbey in the presence of representatives of peers, the Commons, the Prime Minister, representatives of foreign states. There are some visible marks of Royalty which are used during the coronation ceremony. They are St.Edwards’ Crown, the Imperial State Crown, the Scepter with Cross and Dove, Four Swords, the Coronation ring.
Учащиеся показывают открытки и рассказывают о том, где и как происходит коронация.
Ученик, продолжая рассказ, сообщает об одной из необычных королевских традициях.
They saw that once Queen Elisabeth 1 was knitting when the list with the names of sheriffs was brought to her. There was no pen so the Queen pricked a little hole in the list beside each favoured name. This is the reason why today Queen Elisabeth 2 appoints sheriffs by pricking holes in the lists with their names.
Сообщение учащегося о нынешней королеве и ее семье с демонстрацией генеалогического дерева.
Her Majesty Queen Elisabeth 2 was born on april 21, 1926. The Queen has four children: Prince Charles, a heir of the trone, Princess Ann, Prince Andrew and Prince Edward. There are seven Royal Palaces: Buckingham Palace, Windsor Castle, Hampton Court Palace, Kensington Palace and others. Celebrating the Queen’s birthday is the most honourable English tradition too. By the way, do you know the last Russian tsar Nikolay 2 and the English King George 5 were relatives – they were cousins. And the tsar’s wife Alexandra Fyodorovna was the granddaughter of Queen Victoria.
Ученица указывает на то, что у России и Англии были родственные связи и показывает фотографию, на которой изображены Георг 5 и Николай 2.
Well, our today’s discussion has come to the end. Let’s sum up what we’ve learned about one of the most important English traditions – the monarchy.
- Which Royal House does present Queen belong to?
- What kind of country was Britain at the beginning of Windsor reign?
- Creative activity of which writers and poets was this period marked by?
- Are there any royal traditions nowadays?
- What do we know about present Queen?
- Are there any relations between English and Russian monarchs?
Лингострановедческий компонент в обучении выполняет следующие функции:
- Является средством поддержания мотивации учения;
- Обеспечивает «диалог культур»;
- Создает содержательную основу обучения иностранному языку;
- Способствует формированию социокультурной компетентности учащихся;
- Является средством нравственного и патриотического воспитания
С помощью аутентичных текстов на уроке создается речевая ситуация, в которой обучаемые активно проявляют себя в коммуникативном плане: высказываются по теме, выражают свое отношение, формируют идею, вступают в дискуссию. Считаю целесообразным и далее проводить проводить подобные уроки для формирования культурной грамотности учащихся.