Цель: дать общее представление об идейном мире повести Мери Шелли «Франкенштейн»
Задачи
Образовательные:
- развивать навыки чтения с полным пониманием,
- обогащать и активизировать словарь,
- продолжать формирование навыков словообразовательного анализа,
- активизировать изученные грамматические структуры,
- развивать навыки устной речи.
Воспитательные:
- создавать условия для развития самостоятельности,
- укреплять навыки взаимодействия в паре,
- совершенствовать навыки самовыражения средствами иностранной речи,
- создавать условия для становления коммуникативной культуры,
- прививать умение слушать собеседника,
- прививать умение корректно выражать свое несогласие,
- укреплять общеучебные навыки.
Развивающие:
- способствовать становлению коммуникативной культуры,
- содействовать поддержанию благоприятного психологического климата в коллективе,
- помочь раскрытию личностных способностей учащихся,
- содействовать становлению чувства самоуважения и уважения к окружающим,
- содействовать развитию мышления.
Оборудование урока:
у учащихся:
- учебники «Opportunities Intermediate»,
- 2.тетради,
- 3. рабочие тетради «Opportunities Intermediate Language Powerbook»,
- списки вопросов к тексту,
- монолингвистические словари.
у у чителя:
- учебники «Opportunities Intermediate»,
- списки вопросов к тексту,
- монолингвистические словари.
Формы работы на уроке
- индивидуальная письменная,
- фронтальная беседа,
- работа в парах,
- работа в группах,
- индивидуальная устная.
План-хронометраж урока
Орг. начало урока
1.1. Орг.момент
0.5 м.
1.2. Сообщение темы и цели урока 0.5м.
Работа над темой
2.1. Чтение с полным пониманием 7 мин.
2.2.
Письменная работа
8 мин.
2.3. Фронтальная дискуссия
10 мин.
2.4. Работа в парах
5 мин.
2.5. Работа в группах
10
мин.
Итог урока
3.1. Итог урока
1 мин.
3.2. Итог работы класса
1 мин.
3.3. Анализ домашнего задания 1.5
мин.
3.4. Орг. конец урока
0.5 мин.
45
мин
* Примечание: Данный урок является завершающим в серии уроков, посвященных изучению текста.
ХОД УРОКА
1. Организационное начало урока
Организационный момент
T: Good afternoon, boys and girls! I’m glad to see you. Sit down, please, and let’s start our English lesson.
Сообщение темы и цели урока
T: Today we’re going to discuss the text we read at the previous lesson, but let`s start with working with difficult words.
2. Работа над темой
Чтение с полным пониманием
Students read the
text aloud in a chain and work out the meaning of these difficult
words using these methods.
context |
word formation |
explanation |
showing real object or action |
---|---|---|---|
Piece of floating
ice |
Pearly |
Orphan |
Blind |
T: And now let’s answer some questions
about the text. Are there any volunteers? O.K., …. The first
question is: Who should be accused of the monster’s murders?
S:
…
T: Why do you think so?
S:
…
T: Any other opinions?
S:
…
T: Well. The second question is: Why did
the monster cry when he saw Victor dead.
S: …
T:
Why do you think so?
S: …
T:
Any other opinions?
S: …
T:
O.K. The third question is: Was Victor right to destroy the female
monster?
S: …
T: Why
do you think so?
S: …
T:
Any other opinions?
S: …
T:
I see. The next question is: the monster said that he was Victor’s
master. Was he really?
S: …
T:
Why do you think so?
S: …
T:
Any other opinions?
S: …
T:
And the last question. Will the monster destroy himself as he
promised?
S: …
T: Why
do you think so?
S: …
T:
Any other opinions?
S: …
Письменная работа
The students are divided into 3 groups. The first group is asked to retell the story; the second one – to ask 5 questions about the text and the third one – to find 5 new words and define them.
GROUP I |
GROUP II |
GROUP III |
Опелат Д. |
Фумина А. |
Малинин М. |
When checking, listen to one or two retellings; after that 2 students exchange questions and finally the definitions to 5 words are listened to.
Фронтальная дискуссия
The whole-class discussion is organized based on the questions SB p.112 ex.5
Why didn’t Victor tell anyone what he had done?
Did you feel sorry for the monster? Why or why not?
Did you feel sorry for Victor? Why or why not?
What is the moral of the story?
(everyone should express and prove his/her opinion)
Работа в парах
The students are asked to work
in pairs as they sit and invent two quotations, which one of the
characters could have said, for the others to guess the character
from the quotation. Each pair is listened to and each character is
guessed.
Работа в группах
The students are asked to
work in groups of 3 – 4 as they sit and invent their own
continuations of the story. Each group chooses a speaker to present
their story. Each group is listened to.
3. Итог урока
Итог урока
So,
our lesson is finishing. Did you like it? Why (not)? What text have
we discussed? What is it about? What is its moral? Do you agree with
it? Why? What skills have we practiced? Have you understood anything?
If so, what? Which activity was the most interesting\ boring\ useful\
etc for you? Have you got any questions?
Итог работы класса
T: I like
the way you worked today. I` m pleased with …. and a bit
disappointed with …. Your marks for the lesson are…
Анализ домашнего задания
T:
Today I let you choose your homework. You may retell the story of
Frankenstein, invent the continuation for it or write your own story
with the same moral – it’s up to you.
Орг. конец урока
T: Stand
up, please. The lesson is over. Goodbye.