"Вечные ценности" в стратегии изучения английского языка. Разработка урока "Crime and Рunishment"

Разделы: Иностранные языки


Цели:

  • Речевая компетенция - совершенствование коммуникативных умений по теме во всех ВРД с опорой на аутентичный звучащий текст, посредством межпредметных связей (музыка, литература, театр), интерпретации художественного произведения.
  • Языковая компетенция - овладение новыми языковыми средствами в соответствии с темой и сферами общения (If-clauses, causative have).
  • Социокультурная компетенция - увеличение объема знаний о социокультурной специфике страны, с опорой на страноведческие материалы обеспечить аутентичность общения с точки зрения социокультурной информации, с позиции компетентностного подхода в рамках диалога культур. Изучение прецедентного текста и национально-специфических особенностей бытового поведения представителей английской лингвокультурной общности. Создание социокультурных портретов героев драмы.
  • Компенсаторная компетенция -развитие умений выходить из положения невербальными средствами в условиях дефицита языковых средств.
  • Учебно-познавательная компетенция-развитие общих и специальных учебных умений с целью удовлетворения когнитивных интересов в образовании и самообразовании.

Развитие и воспитание: развитие мышления, памяти, творческих способностей учащихся, навыков самостоятельной работы, мотивации к изучению английского языка на основе реального контекста, исходя из интересов детей, в условиях педагогики сотрудничества, с позиции личностно-ориентированного подхода в контексте диалога культур (“вечных ценностей”).

Учебные задачи урока:

  • практиковать учащихся в умении аудировать, дискутировать по теме “Театр”, интерпретировать художественное произведение, основываясь на знаниях формул общения, клише-анализа, грамматических структур “have smth done, Impersonals, if-clauses”, тренировать учащихся в употреблении коммуникативных этюдов в устной речи,
  • умение аудировать оригинальный текст,
  • умение самостоятельно выражать свои мысли и писать “review”,
  • умение работать в группах.

ТСО и наглядность:

Магнитофон, кассеты с музыкой и текстом, виды Шотландии, афоризмы, название темы, проблемные вопросы, клише-описание достоинств произведения, “ижица”, НЛЕ, рисунок ученика ”Макбет”, портрет Шекспира, карточки с заданием.

Ход урока

1. Подготовка к РД на английском языке. Выяснение готовности к уроку. Сообщение целей и учебных задач урока. Предъявление опорных конспектов, проблемной ситуации, проблемных вопросов.

2. Фонетическая зарядка. Цель-подготовка к деятельности, активизация пройденного материала. Задать фон урока. Прием: межпредметные связи (музыка, литература).

ВРД: Микродиалог в режиме:Т-Р1, Р2, Р3. Звучит музыка Клайдермана “Ромео и Джульетта” ОЗ: Good day everybody! I’m very glad to see you at our theatrical club. Do you like this music?

Where is the music from? Have you ever read or seen this tragedy? What is the tragedy about?

Итог:It’s about the fatal passion leading to physical death. Who is the author of this masterpiece?

3. Сообщение цели, подведение к проблемной ситуации. (Портрет Шекспира)

ОЗ:Nowadays we’ll speak about another fatal passion which leads to crime and moral degradation, so called spiritual death. We are going on to study Shakespeare’s creation on the basis of causative have, Impersonals, if-clauses with the help of text interpretation and comprehension. I mean his immortal tragedy “Macbeth”. Thus in the focus of our lesson there is ‘Crime and Punishment’.

You must prove that ‘Bloody Macbeth is a product of ‘Libido Dominandi’/Lat/

I’d like you to give a synonym to this social vice/illness/. The main idea of our discussion that is “Man’s fate lies in his own heart’/Galsworthy/. In other words, our sins, vices corrupt and ruin our life.

4. Речевая зарядка. Цель - заполнение коммуникативной толерантности (активизация лексического материала) Закрепление ЛЕ через составление микроситуации.

Прием: тестовый контроль понимания с опорой на афоризмы (аутентичные), групповая форма работы. ВРД: монолог-комментарий.

ОЗ (лексические опоры):To resolve our problem let’s read these maxims. I’d like you to work in groups (3). The task is to give a character sketch in short.

Note: sins, vices, negative traits of character. -1

Merits, virtues, positive traits of character. -2

The role of theatre in our life. -3

5. Чтение вслух. Let’s read.

6. Проверка понимания. What are the maxims about?

What kind of person is it? Describe him, please. Give your own reasons to the facts. What is the main idea? What feelings does it arouse in you? What are the cardinal virtues?

(prudence, fortitude, temperance, justice).

My head is bloody,

But unbowed

I am the master of my fate,

I am the captain of my soul (Shelly)

Man who man would be

Must rule the empire of himself (Shelly)

You Cassius have a lean and hungry look (Shakespeare)

Pound of Flesh (Shakespeare)

Theatre is the place where crowd changes into people (Brekht)

All world is a stage and all the men and women are merely players (Shakespeare)

7. Микродиалоги учащихся 1, 2, 3 групп.

Итог. Управляемый вывод.

ОЗ:To sum it up, theatre arouses noble feelings in people. It is an educator of masses. Theatre is our life. Every man is a king of his life destination, because our vices lead to a crime and in the long run to a punishment. ”Man’s fate lies in his own heart’

8. Основная часть урока. Интерпретация аудитивного аутентичного текста с опорой на проблемные вопросы, опорные конспекты, коммуникативные задания в разных ВРД.

Цель-совершенствование коммуникативных навыков посредством аутентичного звучащего текста, опорных конспектов, проблемных вопросов, интерпретации художественного произведения на базе межпредметных связей в разных ВРД.

9. Подготовка к аудированию. Постановка проблемных вопросов.

ОЗ:Which reasons do people lead to a crime and punishment? (obstacles of life, sins, vices, negative traits of character, unsavory people).

Which sin is the most terrible?-It’s a murder. Why is it so? Why do people commit this crime?

10. Управляемый вывод (диалог двух культур)

“ижица” The evil “ Y” The good

In our ancient Russian language there was the letter Y. From this period of life till that one the God has been forgiving our sins. At this moment a mature man must choose an alternative between the evil and the good. There is no any third way. I’d like you to listen to “Macbeth’. After listening to it I’d like you to answer the following questions:

Why is а murder the most terrible sin?

Which alternative does Macbeth choose in his life?

What consequences does it lead him to?

Who provokes Macbeth?

What would you do if you were Macbeth?

11. Снятие трудностей (Хатчинсон)

Look at these characters from the play:

Kin Duncan becomes king
Malcolm is killed
Macbeth escapes
Lady Macbeth goes mad and dies
Banquo haunts Macbeth
Fleance tells Macbeth to kill the king
Comes to visit Macbeth

What happens to each one? Listen. Match the names to the events. Each name goes to two events.

Put these events in the correct order.

A Banquo’s ghost haunts Macbeth.

B. The witches tell Macbeth he will be safe till the forest moves.

C. Duncun visits Macbeth’s castle.

D. Macbeth becomes king.

E. Macbeth’s army attacks Dunsinane.

F. Macbeth and Bunquo meet the three witches.

G. The witches prophesy that Macbeth will become king.

H. Malcolm becomes king.

I. Macbeth murders Duncun.

J. Macbeth goes back to find the three witches.

K. Lady Macbeth goes mad and dies.

L. Macbeth is killed.

M. Macbeth has Banquo murdered.

Listen again and check your order.

12. Лингвострановедческий комментарий. (показ видов Шотландии). Where is the scene laid? There are some Scottish landscapes. Who and what is the main character? Let’s describe Macbeth at first. (intelligent, powerful, successful, mature, rich). What kind of person does he change into?

What happened to him later? (показать портрет Макбета). At the end of each section you’ll hear bagpipes. Give your ideas to each other Orally. Clear? Go off! I’d like you to work in pairs.

13. Аудирование текста (4 минуты) с грамматическим заданием. Работа в парах.

Ответы на вопросы. Проверка понимания - прерывание текста (If I were Macbeth)

14. Интерпретация текста с целью совершенствования диалогической, монологической речи, письма. Разрешение коммуникативной проблемы.

Один ученик работает у доски (Logical Parts. Give the life story of the main character)

Логические упражнения - по цепочке.

Who is the author of the play?

What is the genre?

What kind of tragedy is it?

Give your interpretation of the title of the drama.

Where and when is the scene laid in?

What are the main characters?

Give the plot of the tragedy in short.

What is the main idea? What is the main theme?

What logical parts does the drama consist of? Give the life story of the main character

Who and what provoke Macbeth? What are the reasons of his crime?

What is the underlying thought of the tragedy?

Which sin is the most terrible?

What feelings does the tragedy arouse in you?

What has the tragedy added to your knowledge of life and people?

What conclusions does the tragedy lead you to?

Are the problems, which are tackled in the tragedy still acute in modern society?

Give your grounds.

15. Управляемый вывод: A murderer’ll commit a moral suicide if he kills a human being.

16. Самостоятельный вывод:

Every man is a king of his life destination. ”Man’s fate lies in his own heart’.

17. Заключительная часть урока. Общий итог.

Which alternative will you choose in your future life?

I see you are real connoisseurs of theatre. You have resolved the problems of our lesson vividly, true-to-life, emotionally, professionally. I’d like to appreciate your answers. I wish you inspiration in your life (Учитель дарит детям конфеты “Вдохновение”).

Your home task is to interpret “Macbeth” in writing. Nevertheless, East or west but home is best. Let’s sing our song.

If you go to Rome, you’ll see the Colesium,
If you go to London, may be you see the Queen,
If you stay with me you won’t see anything,
But you’ll be very happy, that’s for sure.
If I make some money will you come and live with me.
If I make some money will you change your mind?
If I ask you nicely “Will you make a cup of tea?’
And I’ll be very happy, that’s for sure.