Цель урока: Создание условий для получения новых знаний по теме «Спасти планету».
Задачи:
- Формировать навыки использования тематической лексики в речи.
- Развивать функциональную грамотность через обучение навыкам и умениям в видах речевой деятельности: чтении, аудировании и устной речи.
- Воспитывать ответственное отношение к окружающей среде.
Планируемые результаты:
Метапредметные:
Личностные:
- формирование познавательных мотивов обучающихся;
- воспитание бережного отношения к природе, экологической культуры.
Регулятивные:
- следовать ориентирам действия при изучении нового учебного материала;
- выбирать наиболее эффективные способы решения учебных и познавательных задач;
- владение навыками самоанализа и самооценки своей деятельности.
Коммуникативные:
- продуктивное взаимодействие обучающихся в решении поставленной задачи;
участие в небольших устных высказываниях, «удерживая» логику повествования и предоставление убедительных доказательств;
Познавательные:
- выполнение логических операции сравнения, анализа, обобщения, классификации, установления аналогий;
- формирование умения ознакомительного, и изучающего чтения.
Предметные:
- Коммуникативные умения (чтение): ученик научится читать и понимать основное содержание несложного текста, восстанавливая пропущенные слова (формат «множественный выбор»);
- Коммуникативные умения (аудирование): ученик научится воспринимать на слух и понимать нужную/ запрашиваемую информацию;
- Коммуникативные умения (говорение): ученик научится строить связное монологическое высказывание с вербальной опорой в рамках освоения тематики, кратко излагать результаты своей работы.
Тип урока: Урок изучения нового материала.
Формы учебной деятельности: Фронтальная работа, индивидуальная работа, парная работа
Ресурсы: 1. Учебник «Английский в фокусе» Ю.Е. Ваулина 7 класс; урок 8а, маршрутная карта с заданиями.
Технологии: технология РКМЧП, здоровьесберегающие, коммуникативные.
Ход урока
1. Организационный
Warming-up activities
T: Hello, children! Glad to see you! Sit down! Let's begin our lesson.
1. Мотивирование к учебной деятельности и целеполагание (4 min)
a) Watch the video and answer my question: (ВИДЕО)
What is our lesson going to be about? (Ответы детей)
b) What should we do to talk about problems of our planet?
- to learn new words;
- to understand texts;
- to find information in the texts;
- to find out how to save the Earth.
2. Этап актуализации и пробного учебного действия (5 min)
1) To speak about our topic we should learn new words. Look at the screen again and at Card 1.
Repeat these words after me:
Card 1
A power station (factory) |
Электростанция |
Toxic fumes |
Токсические выбросы |
Factory waste |
Отходы производства |
Acid rain |
Кислотный дождь |
Polluted clouds |
Загрязненные облака |
Loss of natural habitats |
Утрата естественной среды обитания |
Air, water and soil pollution |
Загрязнение воздуха, воды и почвы |
Fish and plant species dying |
Виды растений и животных вымирают |
2) Translate the words:
3) Work with Card 2. Match the words in A to the words in B and use them to complete the sentences. Help each other, work in pairs.
Card 2.
1. toxic |
a. species |
2. factory |
b. fumes |
3. acid |
c. pollution |
4. natural |
d. power |
5. soil |
e. habitats |
6. plant |
f. waste |
7. solar |
j. rain |
1. _________ is very harmful to the environment.
2. A lot of ________ is dumped into this river.
3. Chemicals cause ____.
4. _______ is environmentally friendly.
5. Many __________ are in danger of dying out.
6. Forests fires cause many animals to lose their ____________ .
7. How can I avoid breathing _____________ from cars while cycling the city?
Keys:
- acid rain
- factory waste
- soil pollution
- solar power
- plant species
- nature habitats
- toxic fumes
3. Этап выявление места и причины затруднения
Look at the picture on page 76 exercise 1 in your textbooks and on the screen. What ecological disasters can you see in the picture?
4. Этап открытия нового знания
Exercise 2 page 76.
a) Look at pictures again and the headings in the text on page 77. Can you explain the problem? Read and check.
b) Read carefully and fill in the blanks with the best word A, B, or C. Listen and check.
Keys: 1B, 2A, 3C, 4C, 5A
5. Первичное закрепление с проговариванием во внешней речи
a) Look at Card 3; match the questions to the answers:
Card 3
1. What is acid rain? |
a) The rivers, seas and soil become polluted. As result, lots of fish and plant species are poisoned or wiped out. People also have breathing problems. The atmosphere becomes polluted. |
2. What causes it? |
b) Governments are trying to reduce air pollution and are making industries use new technologies. |
3. What effects does it have? |
c) Cars, factories and power stations cause air pollution which is gathered in clouds. |
4. What are governments doing? |
d) Rain containing harmful chemicals and damaging the environment. |
Keys: 1d, 2c, 3a, 4b
b) What can we do anything to save our planet?
Look at Card 4, study the poster and decide if the sentences under the poster are true or false:
Card 4
- Use reusable shopping bags.
- Walk or use a bike for short distance.
- Use an air conditioner when the weather is hot.
- Don't waste food.
- Write on only one side of the paper.
- Don't save water.
- Always use plastic bags.
- Plant trees.
Keys: 1t, 2t, 3f, 4t, 5f, 6f, 7f, 8t.
6. Диагностика
Look at Card 5. To summaries our lesson make a sentence putting the words in the correct order:
We all need to work together to stop pollutions before it's too late.
7. Информация о д/з
Your homework: Workbook, page 47, exercises 1.
8. Рефлексия
Good of you! Thank you for your work. You were very active today.
Take Card 6, mark the sentences + or - and then put down your mark:
Now I can:
1. Understand and use new words; |
|
2. Understand the text and find information in it; |
|
3. Talk about acid rains; |
|
4. Know what you should do to save the Earth. |
|
5. My mark is '3', '4', '5' |
|
Thank you! The lesson is over! Good bye!