Используемые технологии: личностно-ориентированная, деятельностная, коммуникативная, ИКТ, игровая.
Тип урока: введение лексики по теме «Мой город».
Цель: создание образовательной среды для овладения новой лексикой.
Задачи:
Образовательные:
- ознакомление учащихся с новой лексикой по теме «Мой город».
- развитие навыков аудирования, чтения, говорения и письма по теме.
Развивающие:
- повышение уровня учебной мотивации;
- развитие памяти и логического мышления.
Воспитательные:
- воспитание умения работать в паре, группе.
Планируемые результаты обучения:
Личностные:
- формирование мотивации к продолжению изучения английского языка;
- формирование коммуникативной компетенции в общении и сотрудничестве со сверстниками.
Метапредметные:
- П. Правильное воспроизведение слов. Умение осознанно строить речевое высказывание по образцу.
- Р. Адекватно использовать речь для планирования и регуляции своей деятельности.
- К. Задавать вопросы и отвечать на них. Строить понятные для партнёра высказывания.
Предметные:
- возможность вести беседу о разных учреждениях и об их месторасположении.
Форма урока: комбинированный.
Оборудование: компьютер, проектор, экран, классная доска, аудиозапись, дидактический материал (карточки с заданиями), наглядные пособия (плакат «Мой город», смайлики), презентация.
Ход урока
I. Организационный момент
(Учитель проверяет готовность учащихся к уроку и приветствует их.)
- Hello, boys and girls!
(Дети приветствуют учителя.)
Hello! Hello!
Hello to you!
Hello! Hello!
We are glad to see you!
- I am glad to see you too!
- We have some guests present at the lesson. Let's greet them!
(Дети приветствуют гостей.)
- Hello!
- Sit down, please!
- Let's begin our lesson.
II. Вводно-мотивационный этап
(Тема урока написана на доске, но закрыта. Учитель обращает внимание детей на плакат, который находится на доске, и спрашивает у учащихся, о чем пойдет речь на уроке.)
- Look at the poster, please.
- What shall we talk about? What do you think the topic of the lesson is?
(Дети отвечают на вопрос и проверяют насколько они были близки к названию темы после того как учитель откроет ее.)
- «My town»!
- You are right! The topic of the lesson is «My town»!
(Затем учитель говорит цель урока.)
- Good! Today you'll listen, read, talk and write about different buildings and their location.
(Мотивация: учитель делает установку на то, что в конце урока будет самостоятельная работа по новой лексике.)
- Be very attentive as at the end of the lesson you'll have to write a small test on the new words.
(После этого учитель озвучивает план урока, который написан на доске заранее.)
- We'll work according to the following plan:
- The new words.
- The dialogue.
- The game «Bingo».
- The Test.
- Hometask: the words (by heart); Ex.1 p.26 (нап.сл.в алф.порядке или сост.4 предлож.)
- So, I wish you good luck!
III. Объяснение нового материала
- Let's pass on to the new topic.
1. Работа с учебником (перевод слов по картинкам).
- Open your student's books at page 26, please. It's the first lesson of Module 2. Look at Ex.1. Here you can see the new words and the pictures above them. Your task is to translate them into Russian. The pictures will help you. I give you 3 minutes.
- Listen to me and repeat, please. Who can translate the 1st word? Etc.
O.K. Artyom, please go to the blackboard and find the station on the poster. Read the word, please.
- Now let's learn to ask a question about these buildings and answer it.
- Look at the blackboard, please.
(На доске написан вопрос и ответ.)
Excuse me, where's the Animal Hospital?
It's in Bridge Street.
(Учитель объясняет как задавать вопрос о местоположении зданий и отвечать на него.)
2. Работа с тетрадью (запись вопроса и ответа по теме).
- Open your exercise-books, please. Write down the date, the classwork and the topic of the lesson.
- Write down the question and the answer to it.
- Good. Now let's read the names of the streets given in the boxes of Ex.1. You need them to answer the question about the location of the buildings.
Listen to me and repeat, please.
(Учащиеся читают за учителем названия улиц.)
3. Работа в парах.
- Now work in pairs. You are to ask each other a question about the buildings from Ex.1 on p.26 and answer it.
-While doing this task you may look at Ex.2. Let's begin. First I'll ask you a question.
- Excuse me, where's the station?
- It's in New Street.
- Now Sonya, ask Nikita a question about the garage.
- Good!
4. Аудиозапись (Диалог).
- Let's pass on to the dialogue. It's Ex.3 p.27.
Look at Picture 1. They are at the station. They want to go to the hospital where Uncle Harry works.
- Listen to the dialogue, please.
(Дети слушают диалог и следят за текстом.)
- Now listen and repeat.
(Учащиеся слушают второй раз и повторяют в паузах за героями.)
- Very good! Now read it in pairs.
(Дети читают диалог по ролям.)
IV. Физкультминутка
- I suppose you're tired. It's time to have a rest.
- Stand up, please. Sing and do.
(Звучит песня. Дети поют и сопровождают песню движениями.)
Come on, everybody,
Stand up, stand!
Stamp your feet
And clap your hands!Come on, everybody,
Sit down, sit!
Clap your hands
And stamp your feet!- Thanks.
- Sit down, please!
V. Закрепление
1. Диалог.
- You had a small rest, now let's work with the dialogue again. It's Ex.4 p.27.
- Your task is to find out where Chuckles is.
- Where'sChuckles?
(Учитель еще раз повторяет вопрос.)
I give 1 minute to answer this question.
- I see that you are ready.
- Angelina, your variant, please.
- Right you are!
Well done!
2. Работа у доски (драматизация).
Now I'll ask some of you to go to the blackboard and act out the dialogue looking at the poster.
(На плакате прикреплены названия улиц.)
e.g. Excuse me, where's the garage?
It's in Hill Street.
(Учитель приводит пример.)
3. Соотнеси… (Работа в группах)
- It's time for group work. Let's divide into 3 groups. Group 1, 2, 3.
(Каждой группе раздаются листочки с частями предложений.)
- Your task is to make up the sentences on the topic «My town». Then read them and translate.
- I give you 2 minutes.
См. Приложение 1.
- Group 1.Your sentences, please.
- All right.
4. Игра «Bingo». (Group work.)/ Slide 2 /
- Let's divide into 3 groups!
- Your task is to fill in the table with the words on the topic «My town». (Учитель раздает карточки каждой группе.)
См. Приложение 2.
- When you do the task you should say «Bingo».
- Turn to each other, please.
- I give 3 minutes. Begin, please!
- Now look at the screen and check.
(Учащиеся проверяют свои работы, сверяя с ключом, который дан на экране.)
- Who has no mistakes? Stand up, please. Well done!
- Who has one mistake? Stand up, please. A good result.
- Who has two mistakes? Stand up, please. You should be more attentive.
VI. Самостоятельная работа
- You were very active. It's high time to let your eyes have a rest.
Look at the ceiling, look at the floor!
Look at the window, look at the wall! - 2 times.
Close your eyes and count to 5, open your eyes! - 2 times.
Now let's breathe correctly. It's useful for your health.
Breath in, breath out! - 2 times.
- Now you'll have a small test.
- Close everything.
- You have green and yellow cards on your desks.
- Take and sign them, please.
(Карточки с заданием лежат на партах: зеленого цвета - для сильных и средних учащихся, желтого цвета - для слабоуспевающих учащихся.)
См. Приложение 3.
- Now turn over the sheets of paper.
Yellow cards:
- Your task is to read and match.
Green cards.
- Your task is to fill in the gaps using the following words.
- Time is up. Let's check your works.
- Put the marks, please.
(Ключи к заданиям даны на экране. Критерии оценки на доске.) / Slide 3 /
- Who has no mistakes? Stand up, please. Well done!
- Who has one mistake? Stand up, please. A good result.
- Who has two mistakes? Stand up, please. You should be more attentive.
- Give me your sheets of paper, please.
VII. Домашнее задание
(Учитель объясняет домашнее задание дифференцированно.)
- Now your home task. You are to learn the words by heart; Ex.1 p.26 (to write the words in the alphabetical order or make up 4 sentences about the location of the buildings).
(Дети слушают учителя и записывают домашнее задание, а также, задают вопросы, если есть необходимость.)
- Have you got any questions?
VIII. Подведение итогов (рефлексия)
- Let's sum up our results.
- What can you do now?
- We can read about my town.
- We can talk about my town.
- We can write about my town.
(Дети говорят о своей работе на уроке.)
- Who knows all the words from Ex.1? Stand up, please. Well done!
- What did you like most of all: the new words, the dialogue, the song, the game «Bingo» or the test?
- I liked…
(Дети говорят о том, что им больше всего понравилось на уроке.)
- There are happy and sad «smiles» in the box. You should go to the blackboard and stick a happy smile if you liked the lesson and a sad smile if you didin't like it.
- The 1st group, please.
- Go to the blackboard and stick the corresponding smile, please.
(Дети выходят к доске и крепят соответствующие смайлики.)
- Now your marks for the lesson.
(Учитель объявляет оценки за урок).
- Boys and girls, thank you for your wonderful work! /Slide 4/
- I wish you happiness and good luck!
- The lesson is over.
- Goodbye, children!
(Урок заканчивается. Учитель благодарит детей за работу на уроке и прощается с ними.)
- Goodbye, Svetlana Viktorovna!
- Now say goodbye to our guests.
- Goodbye, dear guests!
(Дети прощаются с учителем и гостями.)