Урок английского языка для 8-х классов «Friendship is a great art» (Дружба – великое искусство)

Разделы: Иностранные языки

Класс: 8

Ключевые слова: английский язык


Цель урока

  • формирование грамматических навыков говорения,
  • развитие умения читать с детальным пониманием.

Задачи урока

  • практиковать учащихся в чтении;
  • совершенствовать речевые навыки учащихся;
  • активизировать лексику и лексико-грамматические структуры по теме;
  • формировать коммуникативную культуру, взаимоотношения между друзьями.

Тип урока: комбинированный.

Используемые методы: коммуникативный; репродуктивный.

Образовательные технологии: технология личностно-ориентированного обучения (работа в парах); здоровьесберегающие технологии;

Оснащение урока:

  • Слова и выражения о дружбе, друзьях;
  • высказывание «Friendship is a great art» (надпись на доске);
  • карточки со словами и выражениями + текст.

Ход урока

Деятельность учителя

Деятельность уч-ся

УУД

1. Hello, students! I'm very glad to see you!
2. Who is on duty today?
What date is it today?
What day of the week today?
Who is absent today?
3. Now I want you to open and complete your exercise-books (date, day of the week, classwork)

Students welcome the teacher.
One student reports to the teacher.
Students write down necessary information in their exercise-books

саморегуляция, умение настроиться и включиться в учебный процесс.

владеть монологической и диалогической формами речи в соответствии с нормами родного и изучаемого языка

2. Постановка цели и задач урока. Мотивация учебной деятельности учащихся

Now I want you look at the blackboard
«Friendship is a great art»

What are we going to talk about? What is the theme of our lesson?

You are absolutely right! Our today's lesson's devoted to such theme as "Friendship". Please write down the theme in your exercise-books

The pupils are supposed to guess the theme of the lesson.
The first step: pupils suggest such theme as "Friends". The second step: the teacher asks them to form the general noun that refers to
1) a state of being friends; friendly relation, or attachment, to a person, or between persons, or
2) a relationship that can survive the test of time and remain unconditional. Finally they elicit the theme of the lesson that is "Friendship".
Students finish completing their exercise-books.

самостоятельное выделение и формулирование познавательной цели; построение речевых высказываний в устной и письменной формах;
подведение под понятие;
анализ объектов для выделения свойств и признаков объектов;
синтез (самостоятельное достраивание, восполнение недостающих компонентов);
строить монологические высказывания в устной форме (достаточно полно и точно выражать свои мысли в соответствии с задачами и условиями коммуникации);
владеть монологической и диалогической формами речи в соответствии с нормами родного и иностранного языка.

3. Актуализация знаний

Now listen to the speaker and practice the correct pronunciation of the wordlist (прил. 1)

How do you understand this phrase?
What does "being a true friend" mean for you?

The teacher writes down the student's ideas on the blackboard.

When do we usually use these adverbs?
The teacher dictates the rule "We use adverbs of frequency to say how often we do things, or how often things happen".

What is the place of frequency adverbs in a sentence?
Let's check your suggestions.

1. Read and compare two sentences given below. What do you notice about the position of the adverbs?

a) I am always on time;

b) He always goes to school by bus

Students listen to the speaker and say the wordlist after the speaker.
Several students read it aloud.

Students explain their understanding of the phrase and specify the qualities of "a true friend"

Students write down the rule in their exercise-books.

Students throw out their suggestions.
Students analyze two sentences containing the adverb "always" and elicit the rule "Frequency adverbs can go before the main verb. But they come after the verb to be".

They write it down in their exercise-books.

поиск необходимой информации и её понимание;
построение речевых высказываний в устной и письменной формах;
самоконтроль и самооценка процесса и результатов деятельности;
анализ объектов для выделения свойств и признаков объектов;
выведение следствий;
выявление объективной учебной информации;
инициативное сотрудничество в поиске и сборе информации;
строить монологические высказывания в устной форме.

4. Первичное закрепление

Thank you. And now tell me please how you understand friendship
In my opinion friendship is a plant of slow growth. It's to think there is someone to turn to for help and advice, someone who will stand by you in any situation.

Read the text on the topic "Friendship is a great art", open the brackets and say if you agree with the opinion of the author
Прил. 2

Students write down answers in their exercise-book and ask questions in case if something isn't clear.

Students read the text and say your option.

самоконтроль и самооценка процесса и результатов деятельности.

All right. I quite agree with you that friendship is a very great thing. Now thank your classmate for something good.

Choose one or more expressions and address to your friend

- Thank you for your kindness
- Thank you for your help
- Thank you for your telling truth
- Thank you for your devotion (преданность)
- Thank you for your sympathy (отзывчивость)
- Thank you for your brains (ум)
- Thank you for your loyalty (верность)
- Thank you for your caring about me
- Thank you for your forgiving me
- Thank you for your keeping our secrets

Choose one or more expressions and say to your friend

построение речевых высказываний в устной и письменной формах;
самоконтроль и самооценка процесса и результатов деятельности

5. Информация о домашнем задании, инструктаж о его выполнении

Conduct a survey with 3 classmates on the topic "Friendship is a great art" and record the results.

Прил. 3 QUESTIONNAIRE "Friendship is a great art"

Students write down instructions in their exercise-book and ask questions in case if something isn't clear

построение системы нравственных ценностей как основания морального выбора

Рефлексия (подведение итогов занятия)

Today we've discussed a very important topic. I hope everyone agree that it is important not only to have a true friend but also to be a real friend by yourself.

In conclusion I wish everyone could say "I am friend"

Thank you for your attention and participation!

The lesson is over.

построение системы нравственных ценностей как основания морального выбора