"Проблемы окружающей среды" на уроках английского языка

Разделы: Иностранные языки

Класс: 8

Ключевые слова: английский язык


Цель урока: Совершенствование коммуникативных умений через монологическую речь при защите мини-проектов по теме урока.

Задачи:

  • активизировать лексику по теме «Защита окружающей среды»;
  • продолжить развитие монологического высказывания по теме;
  • продолжить развитие грамматических навыков;
  • развивать умения учащихся работать в группах, парах и самостоятельно, объективно оценивать свои знания;
  • развивать чувство ответственности за чистоту окружающей среды, любовь к природе.

Материальное обеспечение урока: ватман, фломастеры, доска, презентация, раздаточный материал по теме, Приложение 1, 2, 3.

Формы организации познавательной деятельности: фронтальная, парная, групповая.

Формы контроля: самоконтроль, взаимоконтроль, контроль преподавателя.

Ход урока

Этапы

Деятельность учителя и учащихся

1. Организационный момент

T.: Good afternoon, students!
I' m glad to see you. How are you today?
S 1: I'm fine, thank you.
S2: I'm OK.
T.: Are you ready to work?
S3: Yes, we are.
T.: Then let's start.

2. Введение в тему урока. Постановка цели и задач

T.: At our lesson we are going to read, write, speak and even sing. Look at the screen. What is the theme of our lesson today? What shall we discuss?
S1: The environmental problems of our planet.
T.: You are right. Today we are going to talk about environment and its protection.

3. Основной этап

1.Повторение лексического материала темы. Выполнение упражнений на контроль знаний.

T.: Let's review the words on the topic.
Complete the text using the topical words: litter, chemical, empty, polluted, cut down, destroyed, waste, disappeared, ecological. Приложение 1.
Fill in the correct preposition. (См. Приложение 1).
2. Соотнесение понятий и дефиниций.
Фронтальная и индивидуальная работа. Взаимоконтроль.
T.: Match the words and their definitions. (См. Приложение 2).
3. Практика устной речи. Монологическая речь. T.: Why do people so often speak about ecology nowadays?
Possible answers:
S1: Because there are a lot of problems on our planet. The environmental problems are serious and alarming.
S2: People have invented different machines and developed industry.
T.: Can we live without plants and animals? Why not? Do they make our environment? What else do we need to be able to live?
S1: We need clean and fresh air, water.
T.: Read the saying of the Dalai Lama.
He said: "Mother planet is showing us the red warning light - 'be careful' - she is saying. To take care of the planet is to take care of our own house". What does he want to tell us? Do you agree with him?
S1: He wants to tell that our planet is in danger. If we don't stop to pollute our environment, it will die. We destroy our planet.
T.: What can each of us personally do to save the planet?
Make up the sentences with mustn't and should. (Приложение 2).
4. Составление предложений по опорным фразам. T.: Now it's time to work in groups. Each group has its own task.
The group number 1 should divide the word combinations into two groups: problem and solution. (Приложение 3)
5. Работа в группах. Выполнение мини-проектов. (Каждая группа получает дифференцированные задания). The second group should match the signs with the instructions to the signs. And make up your own sign. (Приложение 4)
The third group should answer the question: What can we do to save the Earth? Then you should print some sentences in the presentation.
6. Защита проектов. T.: Are you ready? Let's listen to the first group.

7. Исполнение песни.

T.: (after listening to all answers) Do we agree that we can do some things to save our planet?
Let's listen to the song "Kids For Saving Earth. Promise Song». You can sing up.

4. Завершающий этап урока

Рефлексия.
Выставление оценок.

T.: Our lesson has come to the end. Thank you for your hard work! I hope you've enjoyed the lesson. What have you learned at this lesson?
Your marks for the lesson are…