Разработка урока по английскому язык на тему "What's the weather?" к учебнику Spotlight 6

Разделы: Иностранные языки

Ключевые слова: английский язык


Цель урока: развитие речевой компетенции и учебно-познавательной компетентности учащихся.

Задачи урока:

Обучающие:

  • Активизировать раннее изученную лексику по теме «Погода».
  • Освоить новую тематическую лексику по теме «Погода».
  • Освоить правила образования прилагательных из существительных.
  • Научить вести диалог о погоде.

Развивающие:

  • Развивать познавательные интересы и творческие способности у учащихся.
  • Развивать умение прогнозировать содержание текста по ключевым словам.
  • Развивать умение воспринимать на слух и понимать основное содержание диалога (монологического высказывания), выделяя необходимую информацию.
  • Развивать умение вести диалог-расспрос.
  • Развивать рефлексивные умения.

Воспитательные:

  • Воспитывать умение слушать собеседника.
  • Воспитывать умение сотрудничать с партнером, выполняя общее задание.
  • Воспитывать умение давать адекватную оценку своей работе.

Ресурсное обеспечение урока: учебник SPOTLIGHT 6 (Student's book) Ю.Е.Ваулина, В.Эванс, Д.Дули, О.Е.Подоляко. - М.: Express Publishing:
Class CD к учебнику. Презентация к уроку "PowerPoint". Доска. Компьютер. Проектор. Карта

Этап урока

Деятельность учителя

Деятельность ученика

Примечание

НАЧАЛО УРОКА
Организационный момент

1.Создает эмоционально-благоприятную атмосферу для предстоящей деятельности. Определяет готовность учащихся к работе.
Good afternoon boy sand girls.
How are you?
I am glad to see you.
Sit down, please. There are some guests here. Good afternoon dear guests. Welcome to our lesson. I hope you'll enjoy our work.

1. Готовятся к уроку. Отвечают на вопросы учителя.

Целеполагание.
Мотивация к деятельности. Актуализация знаний

2. Мотивирует на предстоящую деятельность. Подводит к определению темы урока с помощью проблемного вопроса. Сообщает цель урока.

- Girls and boys, what was your homework for today?

- (P1) We watched a video and repeated some words and phrases.

- What was this video about?

- (P2) This video was about the weather.

- What did people talk about during the video?

- (P3) They told about the weather in their city.

Let's watch a video again.

- How do you think what the theme of our today's lesson is ?

- (P4) The theme of our lesson is "The weather"

You are right! The theme of our lesson is "What is the weather like?".

- How do you think what the aim of our lesson is?
- (P5) To make a dialogue.
- You are right! And what do we need to realize the aim?
- (P6,7…) to repeat the words and phrases.

In the lesson today we're going to speak about different types of weather. You will learn how make a weather report in various cities.
What clothes are you going to wear in different weather?

2. Отвечают на вопросы

(slide 2)

Речевая и фонетическая зарядка

3. Организует работу со стихотворением о погоде. Способствует правильной отработки у учащихся межзубных звуков. Подводит учащихся к осознанию недостатка речевых средств для выполнения
коммуникативной задачи.
And before we start, let's look at the board and read the poem about the weather and training our tongue in the pronunciation.

Whether the weather is fine,
Or whether the weather is not,
Whether the weather is cold,
Or whether the weather is hot,
We'll weather the weather
Whatever the weather,
Whether we like it or not.

Now look at the window! What is the weather like today?
Can you describe it?

3. Читают стихотворение о погоде в режиме T + Cl . Отвечают на вопросы учителя.

(slide 3)

ОСНОВНОЙ ЭТАП
Организация познавательной деятельности учащихся, закрепление и включение в систему знаний

4. Активизирует изученную раннее тематическую лексику по теме «погода» с использованием визуальной опоры на слайде. Совместно с учащимися формулирует грамматическое правило образования прилагательных из существительных. Обращает внимание учащихся на символы при обозначении погодных условий и использовании в английском языке преимущественно прилагательных при их расшифровке. Помогает учащимся выразить свои чувства и эмоции в соответствии с погодными условиями.

Let's do the exercise. Match the nouns to the pictures quickly.

Pay attention to the fact that "rain" is a noun and "rainy" is an adjective (cloud - cloudy). Can you tell me how form adjectives from nouns?
That`s right. We form adjectives by adding "y" to the noun.
But fog - foggy, sun - sunny.

Do ex.1, p.98. Fill in the adjective. Now check your answers. We use special weather symbols and adjectives for describing the weather. Use appropriate adjectives to complete the expressions

What do you like and dislike about the weather?
How do you feel in different weather?

(slide 4)

(Slide 5)

(slide 6)

(slide 7)

5. Закрепляет в речи тематическую лексику.
Активизирует грамматический материал (степени сравнения прилагательных) с использованием новой лексики.
Let's continue our work! Tell me please do you like our country?
Who knows what is the capital of our country? (Moscow)

Ex. 2a Great. Look at the chart.

You can see the capitals of different countries. Now look at the map and answer:
What is the capital of London? (Great Britain)
Where is Copenhagen? (In Danish)
What is the capital of Moscow?
What is the capital of Paris?
What is Cario? (In Egipt)

Ex. 2a. Use the ideas to ask and answer questions about the weather in different cities. Work in pairs. Before you start let's read the example:

- What is the weather like in London today?
- It`s wet and rainy with a temperature of 10 degrees (slide).

Ex. 2b. Compare the weather in cities on the chart
Be attention:

The comparative form is -er or more.
After comparatives you can use "than".
The superlative form is -est or most.

Read the example.
Copenhagen has the lowest temperature.

Ex. 2c. Discuss in pairs.
What is the weather like yesterday in St.-Petersburg? What will the weather be like tomorrow?

The weather was…
The weather will be…

Now you should complete the chart. What is the weather in different countries?

(slide 8)

(slide 9)

(slide 10)

(slide 11)

(slide 12)
Текст прогноза погоды в приложении 1

7. Побуждает учащихся к активизации раннее изученной лексики по теме «Одежда». Закрепляет новую лексику вречи. Использует визуальную опору (слайд).
We are tidy! Let' have a rest and play the game. You can see different kinds of clothes around the class. You must bring the clothes and answer the questions. (What do we were in summer/winter/autumn/spring)

Of course, we wear different clothes in different weather and in different places.
Ex. 3. The next task is to use the prompts and the pictures to act out similar exchanges.
What are you going to wear in different weather and in different places?

Read the examples.

- It`s going to be rainy today.
-I know. I`ll wear my raincoat and boots then.

(slide 13)

8. Обращает внимание на текст диалога. Предлагает учащимся высказать предположения о содержании текста по первым репликам из диалога. Организует аудирование с выделением необходимой информации.
Let's continue our lesson and return to the aim of the lesson. Till the end we need to make our own dialogues.
Look at the board. (slide 14)
You can see the first exchange of the dialogue.
Read it out please.
What is the dialogue about?
Listen to the dialogue and complete the sentences with missing words.

Kathy is meeting …..
Kathy is wearing ….
The weather is….
Kathy wants to borrow….
Claire wants to go….

Побуждает учащихся к разыгрыванию диалогов
Let's act your own dialogues. You can use the chart.
If you use six - five phrases, your mark will be "5"
If you use four - three phrases, your mark will be "4"
If you use two phrases, your mark will be "3"

Let's start your dialogue with greeting.

Разыгрывают диалоги по образцу с использованием опорной таблицы

11. Подводит итоги урока. Организует рефлексивную деятельность учащихся, используя прием приращения знаний и достижения целей и прием изображения трех лиц.

Our lesson is coming to the end. Tell me, please, what can we do at the end of our lesson? What have we done during today`s lesson?
Tell me, please, what can you do (know) now?
Choose the drawing that reflects your spirit. How do you feel now? What emotions do you feel?

11. Учащиеся самостоятельно высказывается о проделанной работе на уроке, о собственных достижениях на уроке (чему они научились), соотносят их с целями урок.
We have learned (talked…)
Now I can (know)…
Затем каждый учащийся получает карточки с изображением трех лиц: веселого, нейтрального и грустного. Учащиеся выбирают рисунок, который соответствует их настроению, эмоциям в конце урока.

Оценка деятельности учащихся
Домашнее задание
Объясняет домашнее задание и выставляет оценки за работу на уроке.
Our lesson is coming to the end. Please, open your diaries (record books), write down your home task. Your home task for the next lesson is to make a chart showing the weather in various cities in your country for tomorrow. Look the information in the newspaper or on the Net / on TV.
City:
Date:
Temperature:
Rainfall:
Other information:
Thank you for the lesson. You have worked very well. I'm pleased with your work. All of you get excellent marks. Keep it up!

Записывают домашнее задание, задают возможные вопросы по его выполнению.