Цель урока: научить рассказывать о причинах вымирания динозавров.
Задачи:
- Повторить лексику по теме «A project about dinosaurs»: the tyrannosaurus, the triceratops, the stegosaurus, the iguanodon, dinosaur, sharp, fierce, claws, spike, plate, hand, meat eating, plant-eating.
- Организовать работу обучающихся в парах для составления монолога-описания динозавров.
- Создать условия для формирования действий взаимооценки учащихся.
- Продолжить формировать умения обучающихся в чтении англоязычного текста "Why did the dinosaurs die?" (с полным пониманием прочитанного).
- Выявит одну из причин вымирания динозавров в процессе чтения текста.
- Помочь обучающимся составить схему для пересказа текста.
- Организовать тренировку в пересказе текста с опорой на лексическую схему.
- Организовать рефлексию учебной деятельности.
Ход урока
1. Оргмомент
T: Good morning boys and girls. I'm glad to see you. How are you today? If you are fine, smile.
Listen to the magic sound and try to guess who it is.
(Звучат голоса динозавров слайд №1) Презентация
T: Who is it?
Cl: It's a dinosaur.
T: What are we going to speak about?
Cl.: We are going to speak about dinosaurs.
How many years ago did dinosaurs live?
T.: What is our oral topic?
Cl.: Our oral topic is a project about dinosaurs (Слайд № 1)
T.: We are going to retell the story about why did the dinosaurs die.
What should we do? Put the sentences into a right order.
Cl.: We should:
- have a talk about dinosaurs +
- practice grammar
- revise the words +
- develop listening skills +
- act out the dialogue
- work with the text +
(Дети составляют план на урок, выбрав нужные пункты плана из предложенных, здесь они обозначены +)
2. Warming up
T.: Tell me, please:
1. Where did dinosaurs live?
2. What kind of dinosaurs do you know?
Cl.: I know the stegosaurs, the tyrannosaurus, the triceratops, the iguanodon.
T.: Look at the screen and name the dinosaurs.
(На экране появляются изображения динозавров, дети называют динозавра и появляется подпись под картинкой).
3. Фон. отработка лексических единиц
T.: Let's revise some words which will help us to have a talk about dinosaurs. Read and translate. (Слайд №3)
- the tyrannosaurus
- the triceratops
- the stegosaurus
- the iguanodon
- dinosaur
- sharp
- fierce
- claws
- spike
- plate
- hand
- meat eating
- thousand
- hundred
- meters
- plant-eating
- meat-eating
(T read-Cl: P1-P2-P3: P reads -Cl)
4. Употребление лексических единиц в речи
T.: Now let's speak about four kinds of dinosaurs.
You should work in pairs. Open your students books Ex.2 p.71 read and translate the task.
(The task is: Which dinosaur is it? Read and match the fact cards to the picture of the right dinosaur.)
T.: Be ready to make up a short description of each kind of dinosaur.
(Дети выполняют задания в парах, соединяя описание с изображением динозавра в учебнике.)
T.: What's the letter for description of the stegosaurus?
Cl.: The stegosaurus is the letter C.
The tyrannosaurus is the letter A.
The triceratops is the letter B.
The iguanodon is the letter D.
T.: Which of these dinosaurs are the plant-eating?
Cl.: The stegosaurus
The triceratops
The iguanodon
T.: Who would like to tell us about the stegosaurus, the triceratops, the iguanodon, the tyrannosaurus. (4 рассказа)
(P1-P2-P3-P4)
T.: All the rest listen very attentively, be ready to make up your own opinion about pupil's story.
What do you think of the retelling?
(Cl. It was very good, good, bad)
T.: Raise your cards according to his/ her retelling.
(Дети поднимают карточки: красная - очень хорошо, зеленая - хорошо, синяя - плохо.)
I agree with you. Your mark is …
5. Физминутка
6. Работа с текстом
T.: Let's come back to our dinosaurs.
At home you read the text. Open your St. books Ex. 7, p.73. What is the title of the text?
Cl.: The title of the text is: "Why did the dinosaurs die?"
T.: How many years ago did the dinosaurs become extinct?
Cl.: 65 millions years ago all dinosaurs became extinct.
T.: Let's try to understand what happened.
First let's revise some words. Read and match the translation.
(T reads-P tr.; P1-Cl)
scientists
a giant meteor liquid rock rushed in steam dust covered died |
гигантский метеорит
|
(На экране появляются верные переводы к данным фразам Слайд №4)
scientists
|
ученые
|
T.: Find and read: (T-Cl)
- Некоторые ученые предполагают, что гигантский метеорит упал на Землю.
- Он образовал гигантскую дыру в горной породе на дне моря.
- Жидкая горная порода изверглась из отверстия, и море стремительно прибывало.
- Вода превратилась в пар.
- Плотное облако пара и пыли окутало все небо.
- На планете Земля погода стала очень холодной.
- Холодная погода погубила растения в лесах.
- Травоядные динозавры погибли.
- Когда травоядные динозавры погибли, динозаврам-хищникам нечего было есть, они погибли тоже.
T.: Put the sentences into a logical order. Work in groups of four.
(Дети получают карточки с предложениями из текста и распределяют их в логически правильном порядке).
T.: Let's check your work, listening the right answer. Correct mistaces.
(Дети слушают аудиозапись текста, проверяют последовательность предложений в задании).
T.: Let's work in pairs and make up the sentences:
|
no food and died.
|
T.: Now, let's check the sentences, read the first sentence. (P1-P2-P3 etc.) (На экране появляются правильные предложения)
|
hit the Earth.
|
T.: Try to retell the story with some omissions.
(На экране появляется усложненная схема пересказа, учащиеся дополняют текст). (P1-P2-P3)
A giant meteor …………………. …………………. The water turned A cloud of steam and dust The weather became The cold weather killed The plant-eating dinosaurs The ………… dinosaurs had |
………………………. erupted from the hole. rushed in. into ………………….... covered the whole ….. …………………………. …………………………. …………………………. no food and died. |
7. Подведение итогов
At home try to retell the story without the scheme. Act. book Ex.B, p. 72
T.: Let's sum up our results.
Did we revise the words? (Yes, we did) ….
Raise your cards according to your work.
Thank you for your work. (+ оценка учителя)
Our lesson is over you may go. Goodbye.