Конкурсная программа для 7-го класса по учебнику "Rainbow English"

Разделы: Иностранные языки

Класс: 7

Ключевые слова: английский язык


Цель: обобщение материала по теме «Времена английского языка» (настоящее простое время, настоящее завершенное время, настоящее продолженное время, прошедшее простое время, будущее простое время); закрепление грамматических навыков, активизация устной речи.

Оборудование:

  • карточки зеленого и желтого цвета (по количеству обучающихся для 2-х команд), презентация на тему "English Tenses",
  • грамматические задания на карточках для 2-х команд, нарисованный поезд на отдельных листах с порядком слов в специальном вопросе:
    • паровоз - вопросительное слово, например When
    • 1-й вагон - вспомогательный глагол, например do
    • 2-й вагон - подлежащее, например you
    • 3-й вагон - смысловой глагол, например go
    • 4-й вагон - дополнение (если есть)
    • 5-й вагон - обстоятельство места (если есть)
    • 6-й вагон - обстоятельство времени (если есть)
      (составлено по образцу из учебника "Rainbow English", 4 класс)
    • 2 плаката с изображением апельсинового и сливового деревьев, карточки с изображением апельсин и слив; фишки в виде звёздочек.

Условия игры: команды отвечают по очереди. Если команда не может ответить на вопрос, право ответа передается другой команде. За сложные правильно выполненные задания дается 2 фишки (звёздочки). За более простые - 1 фишка.

Ход мероприятия

- Good morning, dear friends! Today we'll do different tasks and exercises on the topic "English Tenses" and we'll find out how well you know English Grammar. For every right answer you'll get 1 star. But if the task is rather difficult you'll get 2 stars. And now meet my helpers Emily the elf and Harry the troll. They'll give you green and yellow cards to form the teams for today's competitions.

Учитель приветствует детей и объясняет правила соревнования. Она знакомит участников со своими помощниками. Это ученики 9 класса, одетые в героев учебника"Rainbow English" начальной школы эльф Эмили и тролль Гарри. Они помогают учителю сформировать команды с помощью зеленых и жёлтых карточек. Те обучающиеся, которые взяли зеленые карточки, объединяются в одну команду, жёлтые - в другую.

Game 1

- The first task for you to read the sentence and name the tense. My helpers will give the cards. You have 4 minutes. You'll get 1 counter for the right answer.

Учитель дает 1 задание: прочитать предложения и назвать время. 1 фишка за правильный ответ. Время выполнения - 4 минуты.

Задание на карточках (пример):

  1. Yesterday we went to the cinema (Past Simple)
  2. I have never been to London (Present Perfect)
  3. They are doing their homework now (Present Progressive)
  4. Children play football every Sunday (Present Simple)
  5. Mary has already cooked the dinner (Present Perfect)
  6. Next week our friends will go to the country (Future Simple)
  7. Mike was at the seaside last summer (Past Simple)
  8. I shall do the shopping tomorrow (Future Simple)
  9. Ed is watching TV at the moment(Present Progressive)
  10. I am having lunch now (Present Progressive)

Проверка задания: обучающиеся читают предложения по очереди и называют время.

Game 2

- All right, boys and girls! And now your next task is to answer my questions. You'll get 2 stars for the right answer. So listen to me very attentively!

Учитель дает 2 задание: ответить на вопросы по очереди. 2 фишки за правильный ответ.

Задание (пример):

- Where did you go yesterday? (I went to school yesterday)

  1. When do you usually play computer games? (I usually play computer games in the evening )
  2. What are you doing now? (We are answering your questions now)
  3. Will you go to the cinema tomorrow? (No, I shall not. I shan't go to the cinema tomorrow)
  4. Have you ever been to Moscow? (Yes, I have)
  5. Do you do your homework every day? (Yes, I do. I do my homework every day)
  6. Did you go to the seaside last summer? (No, I didn't. I didn't go to the seaside last summer)
  7. Where do you ride a bike? (I ride a bike in the park)
  8. Will your mother go to work the day after tomorrow? (Yes, she will. My will mother go to work the day after tomorrow)
  9. Have you had breakfast today? (Yes, I have had breakfast today) Etc.

Game 3

- Well done! Look at the slide, please! Our third task is to complete the sentences using the words: do/does, am/is/are, have/has, did, shall/will. You can see them on the blackboard (данные глаголы записаны на доске) you'll get 2 counters for the right sentence. You have 3-4 minutes.

Учитель дает 3 задание: закончить предложения на слайде, используя глаголы на доске. 2 фишки за правильный ответ. Обучающиеся записывают ответы на листах бумаги.

Задание (пример):

  1. … you play football on Sundays? - Yes, I … (Do, do)
  2. … you read books next summer? - No, I … not (will, shall)
  3. They … just washed the floor. (have)
  4. I … watching an interesting film now. (am)
  5. … he know a lot of English words? - Yes, he … (Does, does)
  6. We … not visit the museum tomorrow. (shall)
  7. … Mel had dinner yet? - No, she … not. (Has, has)
  8. My friends … very good sportsmen. (are)
  9. … Pete and Mary come from St. Petersburg last week? - Yes, they … (Did, did)
  10. … Rob writing a letter at the moment? - Yes, he …

- Time is up, children, give your works to Emily and Harry. While they are checking up your answers, we'll have a rest.

Команды сдают работы помощникам. Учитель предлагает музыкальную разминку.

Relaxing Pause (например, Clap your hands!)

Game 4

- That's right, boys and girls! It's time for the fourth task. You should think of 5 sentences in Past Simple and write them on the sheet of paper. Then you'll exchange your works and put these sentences into Present Simple. For every right sentence you'll get 2 stars.

Учитель объясняет 4 задание: придумать и записать предложения в Past Simple, затем поменяться предложениями с другой командой. И переделать эти предложения в Present Simple.

Пример:

  1. Nell went shopping yesterday.
  2. Meggy and Ben were at the seaside last month.
  3. I did the room the day before yesterday.
  4. My parents visited the Russian museum last week.
  5. We had a birthday party two days ago.

Ключи:

  1. Nell goes shopping on Sundays.
  2. Meggy and Ben are at the seaside these days.
  3. I do the room every day.
  4. My parents sometimes visit museums.
  5. We have birthday parties every year.

Проверка: команды по очереди зачитывают предложения. Одна команда свое предложение в Past Simple, другая - это же предложение в Present Simple. Затем команды меняются. За каждое правильное предложение команда получает 2 фишки.

- So, it's time for our last game. I want you to ask questions to the sentences given on the slide. You should begin your questions with the words Who, What, Where, With whom. They are on the blackboard. You can look at the train on the blackboard to remember how to form Wh-Questions. Every team will get 2 sentences. For every right question you'll get 2 stars. You have 7 minutes.

Учитель объясняет 5 (последнее) задание: задать к предложениям на слайде специальные вопросы, начиная с вопросительных слов Who, What, Where, With whom. Учитель вместе с участниками вспоминает порядок слов в специальном вопросе, опираясь на изображение «поезда».

Задание (пример):

Для 1-й команды:

  • We went to the cinema with our sister last week.
  • She has been to the Black sea recently.

Для 2-й команды:

  • He works with his father in the garden every Friday.
  • They are going to the shop with their mother now.

Ключи:

Для 1-й команды:

  1. We went to the cinema with my sister last week.
  2. Who went to the cinema with their sister last week?
  3. What did you do last week?
  4. Where did you go last week?
  5. With whom did you go to the cinema last week?
  6. She has been to the Black sea with her mother recently.
  7. Who has been to the Black sea with her mother recently?
  8. What has she done recently?
  9. Where has she been with her mother recently?
  10. With whom has she been to the Black sea recently?

Для 2-й команды:

  1. He works with his father in the garden every Friday.
  2. Who works with his father in the garden every Friday?
  3. What does he do every Friday?
  4. Where does he work with his father in the garden every Friday?
  5. With whom does he work in the garden every Friday?
  6. They are going to the shop with their mother now.
  7. Who is going to the shop with their mother now?
  8. What are they doing now?
  9. Where are they going with their mother now?
  10. With whom are they going to the shop now?

- Let's check up your questions. Read one question one by one.

Каждая команда по очереди читает заданные вопросы. За правильный вариант - 2 фишки.

Рефлексия

- Well, children, that was our last task. That's why I ask you to think you liked our competition or not. You should stick an orange on the orange tree if you liked. And a plum on the plum tree if you didn't.

Учитель привлекает внимание обучающихся к плакатам на доске. На одном плакате - апельсиновое дерево, на другом - сливовое. Плодов на них нет. Эмили и Гарри раздают детям карточки с изображением апельсинов и слив. Участникам конкурса нужно прикрепить на соответствующее дерево апельсин, если мероприятие понравилось и сливу, если не понравилось.

Подведение итогов. Награждение