Использование материалов "Открытого банка ОГЭ" на уроках английского языка

Разделы: Иностранные языки

Класс: 9

Ключевые слова: английский язык


На сайте федерального института педагогических измерений https://fipi.ru в разделе «Открытый банк заданий ОГЭ» размещены задания, которые реально могут встретиться на экзамене. Следовательно, использование этих материалов на уроках английского языка необходимо, чтобы организовать эффективную подготовку к успешной сдаче экзамена. Выполнение заданий «Открытого банка» также поможет развитию умений в аудировании, чтении, письме, говорении и совершенствованию лексико-грамматических навыков.

В качестве примера предлагается сценарий урока по теме «Выбор профессии» с методическими рекомендациями по организации выполнения заданий, составленный на основе материалов УМК «Английский язык» для 9 класса авторов: В.П.Кузовлева, Н.М.Лапа, Э.Ш.Перегудовой и тренировочных материалов «Открытого банка заданий ОГЭ», размещённых на сайте ФГБНУ «ФИПИ».

What is your career choice?

Цели урока:

  • познавательный аспект: закрепление знаний о нормах написания личного письма, принятых в стране изучаемого языка;
  • развивающий аспект: развитие способности к догадке (по словообразовательным элементам, по аналогии с родным языком), способности к антиципации, логическому изложению;
  • воспитательный аспект: воспитание уважительного отношения к советам родителей, воспитание ответственного отношения к выбору профессии;
  • учебный аспект: совершенствование речевых навыков, обучение стратегии выполнения задания по аудированию с целью понимания основного содержания;
  • сопутствующая задача: развитие умения читать с целью извлечения конкретной информации, развитие умения аудировать с пониманием основного содержания.

Учебные пособия: звуковая запись (электронный ресурс: https://fipi.ru), компьютерная презентация к уроку, раздаточный материал.

План урока

I. Вводная часть.
а) представление учителем экспозиции к уроку;
б) высказывание предположений учащимися о целях и задачах предстоящего урока.
II. Речевая зарядка.
а) описание картинок.
III.Чтение текстов и ответы на вопросы по содержанию.
а) уточнение значений слов с использованием различных приёмов;
б) чтение текста с целью извлечения конкретной информации.
IV. Чтение, говорение.
а) чтение предложенных советов и выбор совета для себя;
б) советы другу в выборе будущей профессии.
V. Аудирование с целью понимания основного содержания.
VI. Ответы на вопросы условного диалога - расспроса.
VII. Подготовка к написанию письма.
VIII. Подведение итогов урока.
IX. Домашнее задание.

Ход урока

I. Вводная часть

Т: Good morning, everybody! Look at the pictures and the title of the lesson. Guess what we are going to talk about at the lesson today.

T: Here you can see some activities to do at the lesson. Arrange the activities in order, you suppose, you'll do them.

  • do listening comprehension task
  • read the text and answer the questions
  • learn the meanings of new words
  • listen to the people talking about their career choice
  • revise the rules of letter writing
  • discuss what you've learnt at the lesson
  • answer the questions of the survey

Т: You have 1 minute to do the task and discuss your guesses in pairs.

Well, I'd like to listen to your guesses.

P: Firstly, … Then … After that … At the end of the lesson …

На слайде презентации к уроку размещены четыре картинки, изображающие людей разных профессий.

Учитель представляет экспозицию к уроку и просит выдвинуть предположе­ние о целях и задачах предстоящего урока.

II. Речевая зарядка

T: What jobs are presented in the pictures? Describe the pictures.

III. Reading

Choosing a career is not an easy matter. Two British teenagers, Mark and Layla, have made their decisions. Read about their future career plans.

A. Check up these words.

a) Match the words with the definitions to learn their meanings.

Words: 1) to require, 2) to go on (to), 3) a salary, 4) employment, 5) skill, 6) key, 7) to allow, 8) to belong

Definitions: a) money that employees receive for doing their job, b) to make somebody do, c) to be in the right or suitable place, d) very important, e) to do sth next, f) to let, g) the ability to do something well, h) work, especially when it is done to earn money

b) Words to guess

  • care (v) - заботиться
  • caring - ?
  • achieve (v) - достигать
  • achievement - ?
  • a quality (n) - качество
  • a qualification - ?
  • use (n) - польза
  • useless - ?
  • personal - личный
  • personally - ?

Учитель проверяет понимание значения слов, которые встретятся ученикам в тексте.

B. Read the texts and answer the questions. Prove your answers.

  1. Who had a work experience which helped to choose a future job?
  2. Who found a professional help in a teenagers career center?
  3. Whose parents have approved the career choice of their son/daughter?

I am personally very interested in a career working with children. My parents think I'm a caring person with good communication skills. Since my childhood I have wanted to be either a nursery school or primary school teacher. These careers require further study after Year 11. So I am taking A levels in English, drama and IT at college. I also take part in the college events -this is something positive that I can write in my CV together with my work experience. I helped in both a nursery and a primary school. I thought it would allow me to develop both my key skills and my personal qualities. I asked the people who I worked with what qualifications they had done. They talked to me about the good and bad aspects of the job of a teacher and what they liked about it. It is hard work but it allows you to fee] personal achievement, to feel respect, besides the salary is good. I liked to belong to a team and my work helped me to improve my confidence and to get the skills that I need for higher education or employment. Now I plan to go on to higher education after college. But if I decide to change any career in the future, I am certain that neither my skills nor experience will be useless to me.

Layla

A career choice is one of the most difficult decisions teenagers have to make. It was difficult for me, too. But, fortunately, I found a place where I got friendly and professional help in choosing a future job. First, I filled a questioner online. Then I was interviewed by teachers and psychologists. They selected the most appropriate lines of business for me that were medicine and engineering and arranged for me to visit a hospital and a chemical engineering company.

Mark

В зависимости от уровня подготовки учащихся работа может быть организована в разных режимах:

1 - ученики читают тексты вслух и переводят, затем отвечают на вопросы.

2 - ученики читают тексты про себя и отвечают на вопросы.

IV. Reading and Speaking

T: Making decisions at 16 is a hard thing to do, but the earlier you start thinking about your future career the better.

Read some pieces of advice. Say which ones seem useful to you.

Word building

  • employv - предоставлять работу, нанимать
  • employern - работодатель
  • employeen - (наемный) рабочий, служащий
  • Remember that there are some subjects that are so important that everyone has to study them seriously.
  • Make a list of your skills and interests.
  • Match your interests and abilities with subjects you are going to study.
  • If you have lots of job ideas, find which qualifications you need for each job.
  • Get information about the courses that are offered by your school.
  • If you can't choose a job right now, don't panic, find more information from books, websites and organisations.
  • Discuss your choices with your relatives.
  • Don't be afraid of making decisions, just think of all the opportunities and see what you really want.

2) T: Your friend is not sure what career to choose. What would you advise him/her?

P1: I would recommend my friend … .

P2: I would advise my friend … .

V. Listening

T: Listen to the speakers talking about choosing a career. What are their ideas?

cайт «ФИПИ» https://fipi.ru раздел «Аудирование»

Read the sentences (1-6) and underline the key words. Think of words related them. You have 2 minutes to do the task.

Read the key words and the words related them. Now you'll do listening comprehension task.

  1. The speaker describes how the career centre for teenagers works.
  2. The speaker says that languages are important for his/her future career.
  3. The speaker talks about his/her family business.
  4. The speaker explains what helped him/her make a career choice.
  5. The speaker believes his/her career choice was wrong.
  6. The speaker approves of working students.

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

Говорящий

A

B

C

D

E

Утверждение

T: Read your answers.

Ученики читают ответы. Учитель организует возможность прослушать запись ещё раз и найти подтверждение своим ответам.

VI. Speaking

cайт «ФИПИ» https://fipi.ru раздел «Говорение»

T: You are going to take part in a telephone survey. Listen and be ready to answer.

(представлен скрипт звукового задания)

Electronic assistant: Hello! It's the electronic assistant of Teenage Magazine online. We kindly ask you to take part in our survey. We'd like to find out how teenagers feel about their future career. Please answer six questions. The survey is anonymous - you don't have to give your name. So, let's get started.

  1. What is your favourite school subject?
  2. What do you like to do in your free time?
  3. What part-time job would you like to do during the school holidays if any?
  4. What career would you like to choose after finishing school? Why?
  5. Do you think English will be useful for you in the future? In what way?
  6. What would you recommend to a teenager who can't choose a career?

Electronic assistant: This is the end of the survey. Thank you very much for your cooperation.

Учитель слушает ответы учеников, помогает построить грамматически правильный ответ, который соответствует коммуникативной задаче.

VII. Writing

T: Your foreign friend, Ben, wrote you a letter. He is interested in your future career plans. Write him back.

cайт «ФИПИ» https://fipi.ru раздел «Письмо».

Read the text of the letter and answer the questions.

You have 30 minutes to do this task.

You have received a letter from your English-speaking pen friend, Ben.

…Yesterday I did a test to see which job is the best for me. According to the results I should become a doctor. But it is absolutely impossible because I am afraid of blood…

…What future career would you like to have, why? Do your parents agree with your choice? In what way will English be useful for your career? …

Write him a letter and answer his 3 questions.

Write 100-120 words. Remember the rules of letter writing.

Учитель организует повторение структуры и норм написания личного письма, которые приняты в стране изучаемого языка, слушает ответы учеников, помогает построить грамматически правильный ответ, который соответствует коммуникативной задаче.

VIII. Подведение итогов урока

T: It's time to finish our lesson. Will you answer some questions, please?

  • What activity do you think was useful for you? Explain why?
  • Are you able to talk about your career choice with your foreign friend now?

Ученики возвращаются к списку видов деятельности и отвечают на вопросы учителя, который организует рефлексию выполненных заданий.

IX. Homework

Write a letter.

Ученики получают задание написать письмо, выполнение которого обсуждалось на уроке.