«Мон толон гожъяськи - кык гожтэт мон гожтӥ…» («Я вчера писала – два письма написала»)

Разделы: Иностранные языки, Краеведение


Пуктэм азьмугъёс: Ашальчи Окилэсь улон но гожъяськон сюрессэ юнматоно; кылбурчи сярысь выльзэ сэрттоно-пертчоно; выль кылбуръёсыныз тодматсконо; «Кык гожтэт кылбурзэ» сэрттоно-пертчоно; англи кылбурчиен Кристина Розеттиен ӵошатоно.

Ужъемышъёс:

Асмуртъем (личностной): кылбурчиез гажан но данъяськон мылкыд пыӵатоно; удмурт литератураен тунсыкъяськонзэс азьланьтоно

Метапредметъем:

  • Регулятивной УУД: уроклы азьмугъёс пукто, азьмугзэс быдэсъямзэс дунъяло.
  • Познавательной УУД: кулэ ивортодэт утчало; ивортодэтэз таблицае гожъяло; англи кылысь кылбурчиен тодматско; ӵошато; огъянъёс лэсьто.
  • Коммуникативной УУД: дышетӥсен кенешыса ужало; туркымын ог-огзэс валаса, кенешыса ужало; малпанзэс шара радызъя верало.

Предметъя: Ашальчи Окилэсь улон но ужан сюрессэ муромыто; англи кылбурчиен Кристина Розеттиен ӵошато; «Кык гожтэт» кылбурлэн пуштросэз бордын ужало.

Тӥрлык: 9-тӥ класслы учебник-хрестоматия, проектор, гожтэт англи кылын, диск «Кык гожтэт» кырӟанэн, англи кылын гожтэтъёс.

Уроклэн мынэмез:

Дышетӥсь удмурт кылын: Ӟечбуресь, пиналъёс! Ӝог но пайдалыко ужан понна асьмеос туннэ туркымъёсын (группаосын) ужаломы. № туркыммы асьмелэн.

Дышетӥсь англи кылын: Good morning, dear children and our guests. We are glad to see you. Our lesson will be unusual because we’ll speak English and Udmurt languages. And I hope it will be amazing and exciting. We think that after the lesson you will be in a good mood.

Дышетӥсь удмурт кылын: Туннэ урокмес асьмеос кутскомы экран вылысь чебер сяська бордысен. Тӥ тодӥськоды-а, кызьы нимало та сяськаеез ӟуч яке удмурт кылын? (1-тӥ слайд – ашальчи сяська)

Приложение 1

Пиналъёс: (верало асьсэлэсь малпанъёссэс)

Д. (удм.): ӟуч кылын – со зубровка, ятрышник, нош удмуртъёс шуо ашальчи. Ашальчи – со туж чебер, ческыт зыно сяська. Асьме шаерын трос пумо будэ (2-ти слайд). Удмурт литератураен кызьы ке герӟаськемын-а ашальчи кыл?

П.: верало асьсэлэсь малпанъёссэс.

Д. (удм.): шонер. Герӟаськемын со Ашальчи Окиен. Кызьы зэмос нимыз но атайнимыз А.Окилэн?

П.: Акулина (Акилина) Григорьевна Векшина.

Д. (удм.): Кыӵе луоз урокмылэн темаез?

П.: пиналъёс нош верало асьсэлэсь малпанъёссэс. (Ашальчи Оки сярысь вераськом; А.Окилэн творчествоеныз тодматском; кылбуръёссэ эскером).

Д. (удм.): Со ваньмыз шонер. Но Акулина Григорьевнаен асьмеос пумиськылӥмы ини 5-тӥ но 7-тӥ классъёсын. Соин ик юнматомы мар тодӥськомы ини но мао ке но выльзэ тодомы. Та ужез быдэстон понна ужаломы таӵе приёмъя: ӟуч кылын со ЗХУНУ таблица шуыса нимаське (элемент технологии критического мышления), нош удмурт кылын 3Т (тодӥсько, тодэме потэ, тодӥ). ( 3-тӥ слайд). Пиналъёс 4-5 минут ужало таблицаен.

Тодӥсько

Тодэме потэ

Тодӥ

Татчы пиналъёс гожъяло котькудӥз ма тодэ ини А.Окилэн улон но творческой сюресъёсыз сярысь. Кыӵе кылбуръёссэ тодӥськомы ини. (Собере туркымазы эскеро, маиз ӧвӧл на, ватсало)

Таяз гожто, мар тодэмзы потэ( та луоз пиналъёслэн азьмугъёссы)
 - А.Окиен тодматсконмес азинтоно;
 - выль кылбуръёсыныз тодматсконо…

Тазэ быдэсто быдэс урок куспын но гуртын но ужало на.

Туркымысь одӥгез лыдӟе «Тодӥсько» столбикез. Кинлэн маиз ӧвӧл на ватсало.

Озьыен, «Тодэме потэ»  столбике тӥ гожтӥды, азьланьтэммы потэ на А.Окиен тодматскеммес шуыса. Тӥлед туннэ сыӵе луонлык луоз. Урокмылэн азьмугез луоз?

П.: А.Окилэн улон но творческой сюресэныз тодматсконмес азьланьтон.

Дышетӥсь англи кылын: What do you want to know about this poetess?

Pupils: When and where was Ashalchi Oki born?

What was her birthplace?

What was her childhood like?

When did she begin writing?

Why do Udmurt people value her poems for?

Дышетӥсь (англи кылын): (одӥгез дышетскись англи кылын биографиеныз тодматэ, интерактивной доска вылын чошатон ужбыдэсто). Now look at the board. You can see some words which are connected with our theme. Match English and Udmurt words. (One pupil is working at the board, others are doing the same task in groups.)

Приложение 2

Дышетӥсь (англи кылын): Was it difficult for you? I think this task was challenging.

Ashalchi Oki is one of the remarkable Udmurt poets. What was she famous for? Why do Udmurt people value her poems for? (One of the pupils is telling Ashalchi Oki’s biography).

Приложение 3

Приложение 4

Дышетӥсь (англи кылын): Dear children, look at the board again. What have you learnt about Ashalchi Oki? Use these words for your retelling. (Pupils are retelling the story.)

Приложение 2

Д. (удм>.): Тодамы ваимы улон сюрессэ, мар выльзэ тодӥды англи кылын 3-тӥ столбике гожъяськомы.

Приложение 1

Тодматскомы выль кыбуреныз (одӥгез дышетскись тодматэ). Сак кылзиське, пуштросэз бордын ужало но англи кылын пуштросэз бордын ужалоды.

Приложение 5

- Кыӵе темаез кылбурлэн? Малы озьы малпаськоды? Кылбурысь примеръёсын юнматэ.

- Кыӵе числительнойёс кутӥсько но малы?

- Кыче буёлъёс кутэмын?

- Вань-а кыл чеберман амалъёсыз?

Дышетӥсь (англи кылын): Do you like this poem? What is it about? Why is the poem called «Кык гожтэт»?

Д. (удм.): тӥ тодӥськоды ини А.Окилэн тросэзлы кылбуръёсызлы крезьгуръёс гожтэмын шуыса. «Кык гожтэт» кылбурезлы озьы ик гожтэмын крезьгур. Али кылзиськомы кырӟанэз.

Приложение 6

- Кыӵе мылкыдды кылиз кырӟан бере?

Д (удм.): (Англи кылын но вань кылбурчи А.Окилы матын луись. Тӥледлы вуиз гожтэт Англиысь. Али тӥ со гожтэтэз лыдӟоды но тододы со кылбурчи сярысь).

Дышетӥсь (англи кылын): We have just got a letter from our English friends. They say that according to public opinion English readers have enjoyed reading poems by Christina Rossetti for two hundred years. Read her biography and translate some Udmurt words into English. Why do English people adore this writer? What are her most famous works? What was she honored by her contemporaries for? Are their any similarities in the lives of these two women?

Приложение 7

Дышетӥсь (англи кылын): Let’s listen to one of her unforgettable poems “Remember”. Why is the poem called “Remember”? What are your impressions?

Приложение 8

Д. (удм.): Тодмаскимы кык кылбурчиосын. Соос гожъясько кык кылын: одигез англи кылын, нош мукетыз удмурт кылын. Асьмеос но али кык кылын гожтомы синквейн.

(Кык кылын гожто синквейн (syncrane). Лыдзо, ог-огзэсэскеро.)

Дышетӥсь (англи кылын): Do you like our lesson today? What are your impressions? We encourage everyone to read poems by Ashalchi Oki and Christina Rossetti because they are full of suspense, drama. They are thrilling and emotional. These poems are really fun to read. Dear children, try to write a letter to Christina Rossetti in English and to Ashalchi Oki in Udmurt. Don’t forget the letter writing rules.

Гуртын пиналъёс гожтозы гожтэт. 2-ез туркым удм. кылын, 2-ез англи кылын.