Класс: 5
Тип урока: комбинированный
Учебник: Биболетова М.З., Денисенко О.А., Трубанева Н.Н. Английский с удовольствием / Enjoy English: Учебник для 5 кл. ощеобраз. учрежд. – Обинск: Титул, 2012.–208с.
Раздел: Faces of London / Лица Лондона
Цели урока:
- повышение культурного уровня обучающихся в области литературы, развитие гуманитарных и исследовательских способностей,
- воспитание понимания общности в мировой культуре, уважения к культуре других народов,
- формирование коммуникативных навыков и организация речевой деятельности
Задачи урока:
- развитие мотивации к дальнейшему изучению английского языка у обучающихся,
- развитие учебных умений монологической и диалогической речи,
- использование ИКТ, технологий продуктивной деятельности
План урока
Этапы урока | Деятельность учителя | Деятельность учеников |
I Организационный момент. Речевая разминка | 1. Приветствует учеников | Приветствуют учителя |
2. Организация класса посредством активизации классных правил | Предъявление классных правил в фронтальном режиме | |
3. Речевая разминка. Разговор о погоде и весне | Составляют короткие монологические высказывания о погоде и весне | |
4. Описание картины Левитана “Март” | Описывают картину в режиме коротких диалогов-расспросов | |
II Актуализация знаний | 1. Задает вопрос “Кого мы называем знаменитыми людьми?” | Высказывают свою точку зрения по этому вопросу |
2. Предлагает разыграть диалог “Хочешь ли ты быть знаменитым?” | Разыгрывают короткий диалог, опираясь на слайд учебной презентации | |
3. Спрашивает у учеников тему урока | Опираясь на контекст начала урока, определяют тему урока | |
4. Читает текст из учебной презентации “Welcome to the fairy land of the English literature” | Слушают и переводят текст по цепочке | |
5. Знакомит с портретной галереей известных писателей Великобритании | Читают имена писателей | |
III Презентация электронной книги. Результаты открытия нового | Приглашает учащихся презентовать разработанную ими электронную книгу о знаменитых британских писателях | Презентуют электронную книгу |
IV Рефлексия | Предлагает определить уровень знаний учащихся по теме | Определяют свой уровень знаний, предлагают отметку за работу на уроке |
V Домашнее задание. Итог | Объясняет домашнее задание | Записывают задание |
Технологическая карта урока (Приложение 1)
ХОД УРОКА
I. Организационный момент. Речевая разминка
1. Good afternoon, children! I’m glad to see you. Sit down, please.
2. I would like you to begin our lesson with our school rules as we do it traditionally. (Приложение 2)
Are you ready for the lesson? Are you ready to work hard?
And I’m ready too. Let’s start working.
3. Listen to my questions. Be very attentive:
What season of the year is it now?
What is the weather like today?
4. And now I have a riddle for you. Listen to my riddle. Guess it. What month is it?: ‘It is the month of the last frost, of melting snow, of the first buds and green spring flowers, of the first birds.’
5. Make up a short story about March. (Приложение 3)
6. (слайд 2 Презентация) And now look at this picture.
What do you think about this very picture?
If it’s spring landscape, what month can it be?
Do you know the author of the picture?
Where can we see this very picture?
You are quite right. This picture is located in the Tretyakov Gallery. The name of it is ‘March’. And the author is one of the most famous Russian painters I. Levitan.
7. Boys and girls, what key word have you just heard? You know it well because we discussed it in previous lessons. Yes, you are right. The topic of our today’s lesson is ‘Famous writers of Great Britain’
II. Актуализация знаний
1. Famous writers... Famous people... (слайд 3 Презентация)What makes a person famous? Look at the slide. Give your opinion. Use these ideas.
Yes, famous people are people who made something very important in their life.
And what about you? Would you like to be a famous person? And what famous person would you like to be?
2. What wonderful professions! (слайд 4 Презентация) And now work in pairs. Act out this dialogue.
So, the topic of our lesson is ‘Famous British writers’. It’s time to go to the Fairy Land of the British Literature. (слайд 5 Презентация) Look at this text. Read and translate the title.
3. Let’s read and translate this text sentence by sentence. (слайд 5 Презентация)
4. (слайд 6 Презентация) Children, here you can see the portrait gallery of the most famous writers. There are four portraits of British writers and there are four portraits of Russian writers. Your task is to find only British writers and call their names. And now say names of Russian writers
III. Презентация электронной книги. Результаты открытия нового (Проверка домашнего задания)
1. You prepared an unusual homework for today’s lesson. (слайд 7 Презентация) And now it’s time to check it. Who will begin?
P1: Dear classmates!
P2: Hello! It is time to show the result of our collective work.
P1: It is an electronic book about British writers for our school electronic library.
P2: ..., what do you think about our work?
P1: We worked hard and it was very interesting.
P2: Our parents and teachers helped us.
P1: Let’s meet our group:
P3: My name is... I am an editor of our publishing “OCO-Press”. I must organize the work of the group.
P4: My name is... I am a corrector of our publishing “OCO-Press”. I must correct the slides.
P5: My name is... I am a designer of our publishing “OCO-Press”. I must choose the pictures.
P6: My name is... I am a writer of our publishing “OCO-Press”. I wrote about ... .
P7: My name is... I am a painter of our publishing “OCO-Press”. I drew (painted) a picture (some pictures) about ... .
All pupils together: IT’S OUR WORK! IT’S OUR PROJECT! IT’S OUR BOOK. WE LIKE OUR BOOK VERY MUCH! WE LIKE WORKING TOGETHER!
Pupils shake hands with each other and say: Thank you for your work.
T.: Let’s open your book.
P1: (slide8) It’s my slide. Here you can see the picture. It’s a cover of our book. The picture was made by ... . You see the most famous address ‘221B Baker Street’. Today you will have time to hear about this place one more time.
P2: (slide9) It is also my work. Here you can see some comments about our book and our Publishing OCO Press
P3: (slide10) Here is a picture and contents. The picture was painted by ...
P4: (slide11) It’s my work. I would like to tell you about William Shakespeare. You see his portrait here ......
And here you can see the picture painted by ... I think you have guessed that this is Juliette.
P5: (slide12) This is my slide. I would like to tell you about Arthur Conan Doyle. You see his portrait here ......
This picture was painted by ... It’s Sherlock Holmes Museum.
P6: (slide13) And I want to tell you about Rudyard Kipling. On this slide you see his portrait and the picture with his most famous characters. ......
P7: (slide14) It’s my slide. This is the portrait of Lewis Carroll. And over here you can see my picture. This is Alice in Wonderland. ......
P8: (slide15) It’s my slide. This is the portrait of Daniel Defoe. I’d like to tell you about him ...... The picture was made by ...You can see Robinson Crusoe here.
P9: (slide16) It is my work. I’d like to tell you about Jonathan Swift and his most popular novel “Gulliver’s Travels”. This picture is about Gulliver’s adventures.
P10: (slide17) It’s my slide. Here you can see the portrait of Joanne Rowling and over here you see the main characters of her most famous story.
T.: (slide18) What a colourful book! What a wonderful present for our school electronic library! It’s time to analyze the results of our today’s lesson.
Но прежде чем мы начнем анализировать результаты сегодняшнего урока, я бы хотела отметить, что, работая над проектом ‘электронная книга’, готовя иллюстрации, вы, несомненно, почувствовали (поняли), какую важную роль играет книга в нашей жизни. Книги открывают нам множество миров. Они хранят память о целых поколениях. Люди перестают мыслить, когда перестают читать. Поэтому книга – это сокровище, жемчужина, которую нужно беречь. И ваш подарок для школьной электронной библиотеки как нельзя кстати.
V. Рефлексия
Now I would like you to analyze your work today. (слайд 19 Презентация)
VI. Домашнее задание. Итог
And now it is time for your home task. (слайд 20 Презентация)
(слайд 21 Презентация) Thank you for today’s lesson. You’ve really worked hard today and deserve only good marks.