Урок является завершающим в теме Модуля 3 “Мой дом – моя крепость” по УМК “Английский в фокусе” (“Spotlight”) для 5 класса общеобразовательных учреждений (авторы Е.Ю. Ваулина, Д.Дули, О.Е. Подоляко, В.Эванс).
Цели и задачи:
Обучающие:
- закрепление раннее изученной лексики по теме “Мой дом – моя крепость”
- расширение словарного запаса
- развитие навыков аудирования, чтения и письма
- развитие умения выделить основную мысль
- развитие умений поискового чтения
- развитие творческой активности учащихся, умения делать краткое сообщение описательного характера
Развивающие:
- расширение социокультурной осведомленности
- повышение ИКТ-компетентности учащихся
Воспитательные:
- формирование нравственных качеств, воспитание патриотизма и чувства гордости за свою страну
- формирование эмоционально-чувственного восприятия учащимися мировой культуры
- формирование умения работать в паре
Оборудование: компьютер, экран и проектор
ХОД УРОКА
Приветствие. Оргмомент. (Беседа во фронтальном режиме)
T: Good morning, pupils! I’m glad to see you again! How are you? Who is on duty today? Who is absent today? What date is it today? What day is it today? Are you ready for the lesson?
T: Fine, let’s begin!
Речевая зарядка.
T: Are subjects different in Russia and England? In England children have got such subject as Art and Design. Can you guess the meaning of it? What subject does it correspond with? (Слайд 1)
Ответ: МХК
Today we speak about one of the eight wonders of the World - “The Taj Mahal”. Do you know any wonders of world? (Слайды 2-9)
Фонетическая зарядка. Фронтальная работа над наиболее сложными словами, повторение правил чтения. (Слайд 10)
al = [?:] wall
ar = [a:] marble, art
ass = [a:]glass
ck = [k] brick
oo = [?] pool, room
Введение новой лексики и отработка нового материала. (Слайд 11)
T: There are some new words. Open your books on Page 53. Listen to the speaker and read new words. (Учащиеся слушают и читают за диктором новые слова).
T: Look at the Interactive board and try to guess the meaning of them.
T: What is the Taj Mahal made of? Listen, read and check.
(Ответ учащегося: White marble and precious stones). (Слайд 12)
T: What is the building made of? (Слайд 13-15)
Развитие навыков поискового чтения.
T: Do Ex. 2 on Page 53. Read and complete the sentences. (Слайд 16-18)
(Прочитайте внимательно предложения и обсудите, какого рода информация пропущена. Дайте время выполнить задание. Организуйте проверку).
P1: The Taj Mahal is in Agra, India.
P2: There are 16 rooms inside.
P3: In the garden there four pools.
T: Well done!
Физкультминутка. Head-Shoulders-Knees-and-Toes.
Развитие умения передавать содержание описательного текста с опорой на заметки/тезисы (монологическая речь).
T: Now make notes under the headings: (Слайд 19)
- Name
- Place
- Colour/ Material
- Inside
- Outside
T: Describe The Taj Mahal to your partner. Include the right and wrong statements. Your partner corrects you.
Предполагаемый ответ:
The Taj Mahal is in Warsaw, Poland (Agra, India). It is made of white marble which shines in different colours in the sunshine, and glass (precious stones). There are 16 rooms inside, 8 on each floor and outside there is a beautiful garden with five (four) pools.
Подведение итогов урока. Домашнее задание. (Слайд 20)
Our lesson was very interesting. Do you agree with me? What have you learned at the lesson?
Your work at lesson was good. Your marks are....
And now write your homework: SB, ex. 4, p. 53. Your task is draw or paint a picture of a famous building in your own country. Think about: floors, colour, material, rooms, and special features. Present it to the class.