Цель: сообщение обучающимся новых знаний по теме урока
Задачи:
А) обучающая: ознакомить обучающихся с новой лексикой, обеспечить ее первичное усвоение, обучать чтению текста профессиональной направленности по теме урока
Б) воспитательная: воспитывать уважение к предпринимательству и предпринимателям
В) развивающая: развивать внимание, логическое мышление, память, ораторские способности обучающихся
Тип занятия: урок усвоения новых знаний
Методы обучения: практический, объяснительно-иллюстративный, коммуникативный, интерактивный, игровой, самостоятельная работа
Материальное оснащение: ксерокопии текста для чтения, англо-русские словари, рабочие тетради, разноуровневые карточки, доска
Межпредметные связи: русский язык, экономические дисциплины
План урока
I. Вводно-мотивационный этап.
1. Приветствие, проверка присутствия обучающихся и их готовности к уроку.
2. Сообщение темы, цели и плана урока.
II. Проверка домашнего задания.
Составить и инсценировать диалоги с новой лексикой.
III. Фонетическая зарядка.
IV. Изложение нового материала.
1. Перевод и запись новой лексики в тетрадь.
2. Чтение текста по теме урока.
3. Ответы на вопросы к тексту и перевод текста на русский язык.
V. Закрепление изученной лексики в устной и письменной речи.
1. Верно / неверно.
2. Сопоставление частей предложений по смыслу.
3. Работа в парах по дифференцированным карточкам.
4. Составление слов из букв слова “entrepreneurship”.
VI. Рефлексивно-оценочный этап.
Анализ деятельности обучающихся на уроке, подведение итогов урока, выставление оценок.
VII. Сообщение домашнего задания.
Составить интервью с известным предпринимателем, используя новую лексику.
Ход урока
I. Вводно-мотивационный этап
1. Приветствие, проверка присутствия и готовности к уроку.
Good morning, students! Sit down, please! Let’s begin our lesson. Answer my questions, please.
What is the date today? Today is the 11th of November. What is the day of week today? Today is Tuesday. Who is on duty today? ... is on duty. Who is absent today? ... are absent. Are you ready for the lesson? Yes, we are.
2. Сообщение темы, цели и плана урока.
The topic of our lesson is “Entrepreneurs and entrepreneurship.” Today at the lesson you will learn about entrepreneurs and entrepreneurship, read the text about the entrepreneurship.
II. Проверка домашнего задания.
Let’s check up your home task. Your home task was to make up dialogues with the new words. Now act your dialogues.
(The students are acting the dialogues).
Приложение 1. Примерные диалоги студентов.
III. Фонетическая зарядка
Read the following words after me in chorus:
Entrepreneur, entrepreneurship, creative, contradiction, purposeful, fusion, unique, venture, incident, science, applicable, equally, trait, opportunity, predict
Read the words once more (individually). Student A is reading, then 2 more students.
IV. Изложение нового материала
Методы изложения: коммуникативный, практический
1. Перевод и запись новой лексики в тетрадь (слова из фонетической зарядки).
Write down the new vocabulary into your copy-books. Translate the new words.
2. Чтение текста по теме урока.
Now you are going to read the text about the entrepreneurship. Be attentive! After that you will have to answer some questions to the text.
(The students are reading the text.)
Приложение 2. Текст “Entrepreneur and Entrepreneurship”.
3. Ответы на вопросы к тексту и перевод текста на русский язык.
Answer the following questions:
- What does an enterprise provide?
- What does entrepreneurship comprise of?
- What is entrepreneurship according to Peter Drucker?
- How can entrepreneurship be described as?
- Who is an entrepreneur?
(The students are looking for the answers in the text).
Translate the text into Russian.
(The students are translating the text.)
V. Закрепление изученной лексики в устной и письменной речи.
Методы: интерактивный, самостоятельная работа, игровой
1. Верно / неверно.
Say whether the following statements are true or false.
- Entrepreneur is a person who starts a business.
- An entrepreneur is the business organization that is formed and which provides goods and services, creates jobs, contributes to national income, exports and overall economic development.
- Entrepreneurship is not a creative activity.
- Entrepreneurship is a dynamic and risky process.
- Entrepreneurship is only applicable to big businesses.
- Entrepreneurship is a combination of some stray incidents.
Answers: 1-T, 2-F, 3-F, 4-T, 5-F, 6-F
2. Сопоставление частей предложений по смыслу.
Match the beginning of each sentence with its ending.
3. Работа в парах (или небольших группах) по дифференцированным карточкам
Now work in pairs (groups). Match the sentences with their titles.
(entrepreneur-manager, entrepreneur-entrepreneurship, wage employment-entrepreneurship)
Приложение 4. Карточки для группы “entrepreneur-manager”.
Приложение 5. Карточки для группы “entrepreneur-entrepreneurship”.
Приложение 6. Карточки для группы “wage employment-entrepreneurship”.
4. Составление слов из букв слова “entrepreneurship”.
Make up as many words as you can from the word ‘entrepreneurship’. Work individually.
Those who has less words must read them aloud. The others shouldn’t repeat them.
VI. Рефлексивно-оценочный этап
Анализ деятельности обучающихся на уроке, подведение итогов урока, выставление оценок.
Today you have worked very well. You read the text about entrepreneurship, worked individually and in the group. What did you learn? Did you like the lesson?
Your marks are...
VII. Сообщение домашнего задания
Write down your home task. You must learn the new vocabulary and make up an interview with a well-known entrepreneur.
Our lesson is over. Good-bye.