ЦЕЛИ УРОКА:
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ: совершенствование лексических и грамматических навыков диалогической речи, умение строить рассказ о семье, тренировка навыков аудирования с выделением необходимой информации, закрепление новой лексики по теме “Семья”, тренировка произношения английских звуков и слов, закрепление грамматического материала по глаголу to be , порядка слов при построении общих, специальных вопросов и вопросов к подлежащему, повторение букв английского алфавита, тренировка навыков вопросно– ответной работы.
РАЗВИВАЮЩИЕ: развитие навыков орфографии, развитие памяти, фонологического слуха, внимания, логического мышления, речи. Развитие творческого воображения. Интеллектуальной, эмоциональной, мотивационной сферы личности учащегося.
ВОСПИТАТЕЛЬНЫЕ: воспитание любви к своей семье, уважительного отношения к матери, отцу и родственникам, эстетическое воспитание, воспитание любви к предмету, интереса к иноязычной культуре.
ОБОРУДОВАНИЕ: компьютер, презентация, карточки по теме “ Семья”, комплект заданий от Миши Инина, УМК, карточки для исполнения песни, карточки для работы с глаголом to be.
ХОД УРОКА
1. ОРГ. МОМЕНТ
Teacher: Good morning.
Pupils: рассказывают стихотворение “ Good morning”.
T: I am glad to see you too. Sit down, please.
Who is on duty today?
P: Mary is on duty today.
T: Who is absent today?
P2: ……….
T: OK. Let`s start our work.
2. ФОНЕТИЧЕСКАЯ ЗАРЯДКА
T: Now it is time to practise our pronunciation.
Давайте разомнем наши язычки и вспомним рассказ о мистере Tongue.
- Мистер Тан просыпается и потягивается.
- Он убирается в своем домике.
- Он идет в гараж и заводит свою машину.
- Машина не завелась и Тан расстроен.
- Тан умеет задувать свечку.
- А теперь он погреет ручки.
- Тан становится на носочки и стучит в потолок.
- А сейчас тан выглянет из домика и скажет.
Now let`s remember our new words. Repeat after me all together:
Family | nice | mother |
Best | kind | brother |
But | good at school | sister |
Friend | Saturday | son |
Grandfather | aunt | clever |
Grandmother | uncle | pupil |
Busy | father | old |
3. РЕЧЕВАЯ ЗАРЯДКА (ПО КАРТИНКАМ)
T: Is it a family?
P1: Yes, it is a family.
T: Are they happy?
P2: ……..
T: – Is it a father?
- Is he old?
- Who is it?
- Is she old?
- Is it a mother?
- Is she clever?
- Is she nice?
- Is it a brother?
- Is he kind?
- Is he happy?
- Good for you. Thank you.
4. ПРОВЕРКА ДОМАШНЕГО ЗАДАНИЯ (учебник с.85 №6)
Teacher: Let`s check up your home task. I want you to remember our new words. Look at the blackboard. Find them.
UNCLE
SISTER
MOTHER
BROTHER
AUNT
SON
Ученики по очереди выходят к доске и пишут найденное слово, переводят его.
T: Children, tell me about your family and show me your photo.
5.
Teacher: Now we are going to meet a boy. His name is Misha Inin. He has a family. He wants to tell you about his family. Listen to him very attentively and get ready to answer his questions. Open your workbooks on page 31ex. A Lesson2. Fill in the table “ Misha`s family”.
Входит Миша Инин.
Misha: Hello, boys and girls. I am glad to see you. My name is Misha Inin.
What is your name?
P1: My name is Nastya.
Misha: What is your surname?
P2: ……………………
Misha:
– Where are you from?
– Where do you live?
– How old are you?
– What form are you in?
– Have you a family
– What is your mum`s name?
– What is your dad`s name?
– Have you a sister?
– Have you a brother?
– Are you happy?
Nice to meet you. Now listen to me. I`ll tell you about my family.
We are the Inins. We are not a big family. My mother and father are not old. They are forty. My mum`s name is Anna and my dad`s name is Alex. Dad is a businessman and mum is a doctor. They are very busy.
My sister is sixteen. Her name is Masha. She is in class 10. She is nice and clever. Masha is my best friend. My grandfather and grandmother are in Rostov with my aunt and uncle. My grandfather`s name is Pavel . My grandmother`s name is Inna. They are very old and kind.
My name is Misha. I am a pupil. I am 10, but I am in class 5. I am good at school. My cat`s name is Pafnutiy. It`s fat and funny.
Is it difficult for you? Listen to me again (Миша рассказывает снова, а ученики заполняют таблицу).
Now answer my questions:
M: How old is my father?
P1: He is 40.
M: What is my mum`s name?
P2: Her name is Anna.
M: What is her job?
P3: She is a doctor.
M: Is my granny kind?
P4: Yes, she is kind.
M: How old is my sister?
P5: She is 16.
M: What is my cat`s name?
P6: It is Pafnutiy.
M: Fine. Now try to guess.
- She is old and kind.
- She is clever.
- He is good at school.
- He is from Rostov.
- He is 40.
- It is fat.
- He is in class 5.
(Ученики угадывают, о ком идет речь).
M: Children, I`ve prepared different tasks for you. Do it and you will know what I want to say to you (отдает конверт с заданием учителю).
Teacher: Thank you, Misha. Nice to meet you. We will be waiting for you next time. Goodbye, Misha. All together: “ Goodbye” (дети произносят хором).
M: Goodbye (Миша уходит).
6. ФИЗКУЛЬТМИНУТКА
T: Children, stand up. Hands up, hands down, hands on hips, sit down, stand up, hands to the sides, bend left, bend right, hands on hips, one, two, three hop, one, two, three stop, stand still.
– IT IS TIME TO REMEMBER OUR SONG.
Дети поют песню об алфавите (У: с. 75, №1)
7. ВЫПОЛНЕНИЕ ЗАДАНИЯ ОТ МИШИ ИНИНА
Teacher: Children, be attentive, the first task from Misha Inin. Open your students` books p.77 ex.7. There are many pictures here. What do they mean? Look at the first picture. There is a hen and an iceberg. Take only first letters: H and I. It is “Hi”.
Дети объединяются в группы по 4 человека и выполняют задание. Выигрывает группа, которая первая справится с заданием.
T: You will find the answer if you translate the sentence on page 78 ex.8.
Дети находят картинку кота на с. 224.
Учитель: Следующее задание. Это карта. Посмотрите, сколько здесь дорожек. Для того. Чтобы правильно пройти по ним, необходимо вспомнить наш глагол to be.
Ученики вспоминают спряжение глагола to be, построение вопросительных и отрицательных предложений, общие и специальные вопросы, вопросы к подлежащему (У. с.99).
Учитель: Ребята, посмотрите на доску. Приготовьте ваши карточки со словами из разрезной азбуки и постройте к данным предложениям общий, специальный вопрос, вопрос к подлежащему и отрицательное предложение.
- My brother is at school.
- My grandmother is kind.
- Her brother is my friend.
Ученики отвечают с места после составления предложений.
T: Now let`s go.
Один ученик выходит к доске и маркером проводит правильный путь, объясняя свой выбор.
T: Good for you. Now look at these sentences. They are wrong. Correct them. Open your copy-books. Sasha, go to the blackboard.
Ученикам необходимо составить предложения верно из перепутанных слов. Один ученик работает у доски. Остальные в тетради.
- Cat, a, a roof, on, is.
- Bill, in, a, tree, is.
- Dad, is, a, at, desk?
- A, bench, is, not, it.
- He, not, is, little.
- Are, pupils, you, good.
- Clever, are, you.
Учитель: Ребята, так какую же фразу оставил нам Миша Инин?
P1: You are good pupils. You are clever.
T: I agree with Misha. You are very clever and good.
8. ДОМАШНЕЕ ЗАДАНИЕ
T: We did a lot at our lesson. You listened to the story about Misha`s family, answered his questions, read and translated many sentences. Please, write your home task down. Open your diaries. У: с. 86(А)– составить подобную таблицу с информацией о членах вашей семьи. У: с. 85(7)– приготовить хорошее чтение текста о семье Миши.
9.
T: Ребята, сейчас вы получите листочек цветной бумаги. Обведите свою ладошку и на каждом пальчике напишите свое мнение об уроке. На большом пальце – что вам сегодня понравилось на уроке, на указательном – что было для вас трудно и на что нужно обратить внимание, на среднем – что вам не понравилось, на безымянном – что вы хотели бы узнать, на мизинце – психологический климат на уроке сегодня.
Ученики сдают листочки учителю.
That`s all for today. Thank you for your work. Goodbye, children.