Открытый урок английского языка "В мире искусства". 10-й класс

Разделы: Иностранные языки, МХК и ИЗО

Класс: 10


Цель урока: формирование социокультурной компетенции.

Задачи урока:

Образовательные

  • обобщение лексического материала по теме, его углубление и расширение;
  • приобретение дополнительных знаний о культуре разных стран (в частности, об изобразительном искусстве);
  • формирование коммуникативной культуры учащихся, развитие культуры устных выступлений при презентации проектных работ;
  • удовлетворение личных познавательных интересов учащихся;

Развивающие

  • развитие навыков монологической речи и чтения с извлечением необходимой информации,
  • развитие метапредметных связей (изобразительное искусство и история)
  • развитие навыков аудирования и письма, формирование умения писать высказывания с элементами рассуждения
  • развитие умения сравнивать и анализировать, развитие способностей к логическому изложению;

Воспитательные

  • воспитание у учащихся ценностного отношения к жизни, чувства уважения к культуре, как своих соотечественников, так и к мировым достижениям,
  • формирование эстетических вкусов учащихся; вызвать интерес к истории искусства.

Оборудование:

  • учебник “Английский язык: учебник для 10 класса школ с углубленным изучением английского языка, лицеев и гимназий” О.В. Афанасьевой, И.В. Михеевой, изд. “Просвещение”, 2009.
  • CD
  • компьютер,
  • проектор,
  • экран,
  • презентации, созданные учителем и учащимися
  • раздаточный материал.

Ход урока

1. Приветствие и организационный момент.

2. Введение в тему. Introductory video. Учащимся предлагается просмотреть видеофрагмент на английском языке о Национальной галерее и определить тему урока.

Приложение 1.

Our today’s lesson is devoted to art. We are going to speak about different kinds and styles of painting, the art influence on people.  (Приложение№1- Слайды №1,2)

3. Повторение и закрепления лексического материала. (Приложение№1-Слайды №3-13)

4. Введение новой лексики и закрепление её в устной речи: упражнения на соответствие (Приложение№1- Слайды №14-25)

5. Развитие навыков информативного чтения. Учащиеся работают с текстом в учебнике.

– Will you take you books and find the text “Old and New Art” on page 13? Before the text there is a column of words. Try to guess their meanings and read them paying attention to the stresses, please:

  • abstract art
  • romanticism
  • cubism
  • expressionism
  • impressionism
  • classicism
  • realism

– The text tells us about styles in painting and gives the representatives of art tendencies. Will you look through the text and match the specific features of the following art styles in your individual cards.

(Students scan the text and do the task)

Abstract art - It doesn’t show real people or things, but only shapes and colours.

Romanticism - Shows sensibility, heroic isolation, emphasis on women and children.

Cubism - Things are broken up into angular shapes.

Expressionism - Exaggerated colours and shapes are used to convey feelings.

Impressionism - Gives changing effect of natural light, colours are pure, vivid and bright.

Classicism - Balanced and controlled, simple forms, following ancient models.

Realism - It shows things as they really are lifelike pictures.

6. Использование приобретенных знаний на практике. Развитие навыков монологической речи.

– So, you’ve finished your research work, you’ve made the classification of the characteristic features of different tendencies in art, and I’m sure that now you can differ one art style from the other. Here are some pieces of visual art, you are to recognize their styles.

(The computer is switched on and reproductions of different painters are projected on the screen, students name the art styles) (Приложение №2)

7. Развитие навыков аудирования.

– Now, we are going to listen to a text about one of the best representatives of the French impressionism Edgar Degas. Find ex.5 on page 8, look at the statements and say if they are true, false or not mentioned. (Students listen to the text twice if it is necessary and do ex. 5, p. 8)

8. Развитие навыков говорения.

– Now we’ll watch the presentation about Edgar Degas but there’ll be only slides but no texts to them. So, your task is to comment the slides using the information about the painter from the previous exercise. (Students watch the presentation, more skillful ones comment on the slides while watching it for the next time.) (Приложение №1 - Слайды 26-30)

Приложение 3.

9. Развитие навыков письма.

Complete the description of the painting “Three Musicians” (Pablo Picasso, 1921)

1. This colourful picture shows...

2. On the left, there is ...

3. In the middle is...

4....stands on the right.

5.... this is a confusing picture.

6. The shapes are, ...

7. The space...

8. The floor goes back further on the left than on the right, so the room seems lopsided.

a)...a guitarist dressed as a harlequin (another kind of clown).

b)In many ways,...

c)...looks strange, too.

d)...three musicians in old theatrical costumes.

e)... a clarinet player wearing a white pierrot suit (a pierrot was a kind of clown), with a dog behind him.

f) A singer in a monk’s robe...

g)... overlap, so it is hard to tell where one thing stops and another starts.

10. Подведение итогов урока, выставление оценок и объяснение домашнего задания.

Домашнее задание.

Учащимся предлагается подготовить диалог с другом о посещении выставки картин и написать небольшое по объему эссе с элементами рассуждения, выразив своё отношение к одной из цитат, расположенных на доске.

[Задания для диалога и эссе в формате ЕГЭ находятся в учебнике “Английский язык: учебник для 10 класса школ с углубленным изучением английского языка, лицеев и гимназий” О.В. Афанасьевой, И.В. Михеевой, изд. “Просвещение”, 2009. (Упр. 46 стр. 41, Упр. 57 стр. 47).]

There are a few minutes left before the bell, so write down your home task for the next lesson. First of all, you are to make a dialogue with your friend about a visit to an exhibition of pictures and then to write an essay expressing your opinion about one or the quotations you see on the blackboard. You don’t have to copy them down to your exercise-book. You can find them in your text-book in Exercise 57 on page 47. As for the dialogue, the task is in Exercise 46 on page 41.

11. Рефлексия.

What new information have you learnt during our lesson? Учащиеся высказываются об уроке.

And now I’d like to tell you that I’m really pleased with you today. You’ve worked hard in class.