Направление урока – гуманитарное.
Количественная характеристика класса: в 7а классе обучается 11 учащихся, из них 5 мальчиков и 6 девочек
Данный классный коллектив характеризует высокий уровень познавательной активности, умение включаться в урок, способность поддерживать заданный учителем темп урока. Учащиеся активны и организованны на разных этапах урока.
Программа к УМК О.В. Афанасьевой, И.В. Михеевой «Новый курс английского языка для российских школ. 5-9 классы».
Учебник «Английский язык». 3-ий год обучения, раздел: “The way we look”
Количество часов в неделю: 3
Этапы урока: начальный этап (организационный момент, фонетическая зарядка, речевая зарядка), основной этап (контроль домашнего задания, закрепление, практика нового материала), заключительный этап (подведение итогов, объяснение домашнего задания).
Методы и приемы обучения: аудирование, микробеседа, объяснение, подстановочные упражнения, чтение.
Средства обучения: мультимедийный проектор, раздаточный материал (карточки), магнитофон.
Задачи:
- образовательные: развитие навыков распознавания и употребления в речи разделительных вопросов; формирование навыков чтения; формирование навыков неподготовленной устной речи.
- развивающая: развитие мыслительной способности учащихся в процессе выполнения коммуникативных заданий.
- воспитательная: воспитание культуры внешнего вида.
ХОД УРОКА
I. Начальный этап
1. Организационный момент. Переключение учащихся на предмет «английский язык»
T: Good morning, my friends. I’m glad to see. I hope everybody is ready to work. Sit down, let’s start our lesson
2. Целеполагание. Сообщение задач урока:
T: Look at these slides. What do you see? [Приложение 1]. Who can tell me
the topic of our lesson?
P: I think, it’s fashion.
T: You are right. We are going to speak about fashion and clothes.
3. Фонетическая зарядка. Совершенствование произносительных навыков со зрительной опорой.
T: O’k, I prepared a tongue-twister for you about
fashion (на доске: Fashion is the passion at the Fashion show).
T: Do you understand all the words?
P: What is passion?
T: Passion is страсть. And do you understand the tongue-twister
now? What sound is repeated?
P: Sound [ ]
T: So, what is fashion?
P: Fashion is the passion at the fashion show
T: Is fashion the passion at the fashion show or at the theatre show?
P: Fashion is the passion at the fashion show
T: And now repeat the tongue-twister. Mind the pronunciation of the sound
[ ]
4. Речевая зарядка. Включение учащихся в речевую деятельность.
T: What sort of clothes do you like to wear?
P1: I like jeans and T-shirts.
P2: No, she doesn’t. She tells me to wear dresses, skirts, because I am
a girl.
T: What do usually wear at school?
P3: I like jeans and sweaters or T-shirts.
T: Why don’t you wear uniform?
P4: It is dull and not cool.
T: I’ve prepared a crossword for you. Do it and you’ll find the name
of the most popular clothes [Приложение 2].
5. Контроль домашнего задания (упр. 10, стр. 210).
II. Основной этап
1. Чтение: снятие лексических трудностей, контроль понимания прочитанного [Приложение 3, раздаточный материал, новые слова и выполнение заданий теста на контроль понимания прочитанного].
2. Аудирование: установка на прослушивание.
T: Look at the picture. Listen to the tape. Say who is who in the
picture
Упр. 1, стр. 212
T: установка на второе прослушивание,
контроль понимания прослушанного.
T: Listen to the tape again and put “T” if the sentence is true and
“F” if the sentence is false [Приложение 4].
3. Динамическая пауза: снятие усталости и переключение на другой вид деятельности.
T: Let’s have a rest. Stand up and repeat after me:
Touch your shoulders,
Touch your nose,
Touch your ears,
Touch your toes
Hands up, turn around
Hands down, sit down.
4. Ознакомление с разделительными вопросами, первичная тренировка грамматического материала [Приложение 5].
T: Try to translate these sentences. Are they positive sentences or
questions?
P1: They are questions because they have a question mark at the end of
them.
T: You are right. These sentences are questions, disjunctive questions.
What is unusual about them? Do they begin with a verb or a noun?
P2: They begin with a noun.
T: So, make the rule. How do we form disjunctive questions?
P3: The disjunctive question is formed with the verb “to be”,
“can”, “must”, “have” and a pronoun.
P4: And if the first part of the sentence is positive, the second is
negative.
T: Thank you, you are quite right.
5. Формирование навыков неподготовленной монологической речи: упр. 10, стр. 217.
T: And now. We are present at the fashion show. Who wants to present a
new collection of clothes?
P1: I’d like to present the clothes which Jake is wearing. He has a
light suit, a hat, a blue shirt and a red tie. He looks cool and fashionable.
P2: Meet Jenifer. She is wearing a narrow red skirt, a pink sweater and a
long stylish scarf. She looks beautiful.
P3: Polly and Sofia are showing the hit of the season. They are wearing
long stylish raincoats, wonderful hats, short skirts and bright sweaters. They are so
cool.
T: Thank you. I enjoyed your presentation very much.
III. Заключительный этап
1. Подведение итогов (демонстрация того, что учащиеся усвоили на уроке). Выполнение упр. 4, стр. 214.
T: What have you learned today? Do ex. 4, p. 214.
T – Cl, T – P1, P2, etc.
2. Объяснение домашнего задания:
Your hometask will be unusual. You know that the next winter Olympic Games will take place in Sochi in 2014. Your task is to design a special uniform for your team. You can make your projects in groups.
– Thanks a lot for your work. Have a nice day!