Социально-экономические условия развития российского общества делают необходимым создание педагогических условий совершенствования языковой подготовки учащихся. Одним из результатов поиска решения этой проблемы является сдвиг начала обучения иноязычному общению на более ранний возраст. Известно, что старший дошкольный и младший школьный возраст является наиболее благоприятным для овладения иноязычным общением. Оптимизация процессов развития в детском возрасте невозможна без знания условий и закономерностей психического развития, исследования психологических особенностей и возможностей детей. Особое значение при обучении детей младших классов имеют особенности их памяти, мышления, воображения,восприятия, внимания, а также их личностные качества.
Мышление у детей в этом возрасте отличается наглядно-образным характером, оно неотделимо от восприятия конкретных особенностей изучаемых явлений и тесно связано с деятельностью воображения. Дети пока с трудом усваивают понятия, отличающиеся большой абстрактностью, так как кроме словесного выражения они не связаны с конкретной действительностью. Принимая во внимание тот факт, что у детей этого возраста еще слабо развито абстрактное мышление, учитель должен следить за тем, чтобы все, чем ученики занимаются на уроке, было зримо, конкретно, осязаемо и напрямую связано с окружающим их миром.
Большое значение для развития функции мышления имеют игры и сказки, так как в процессе игровой деятельности развиваются буквально все психические функции и качества ребенка: острота ощущений и восприятия, внимание, оперативная память, воображение, мышление, социальные чувства, волевые качества.
Сказка как и игра близки и понятны младшим школьникам. Дети в этом возрасте знают много разных сказок и игр, помнят много сказочных героев и верят в правильность их поступков. Каждая сказка и игра несёт в себе определённую мораль: о справедливости, милосердии, честности, порядочности, любви. Именно поэтому я считаю, что использование сказок и игр в воспитательных целях на начальном этапе обучения не вызывает никаких сомнений. Знакомство со сказками народов мира на англ. яз. расширяет мировоззрение младших школьников и обогащает их воображение и память.
Путешествуя в мир сказки, школьники могут не только попробовать инсценировать сказки (вот пример ролевой игры), но и рассказать сказку, иллюстрируя её собственными рисунками. Учащиеся в состоянии вместе с родителями изготовить маски и костюмы. Организовывая с учениками путешествие в мир сказки, я могу предложить им сесть в круг, взять любимую игрушку и внимательно прослушать интересную сказку или просмотреть мультфильм. Конечно же, я подбираю наиболее популярные детские сказки с яркими образами героев, массовыми сценками, небольшими и простыми репликами.
Я стараюсь проводить свои уроки так, чтобы мои дети и я в процессе обучения получали наслаждение , и я думаю, это нормальное состояние души каждого учителя. Каждый день я размышляю, сопоставляю, анализирую, экпериментирую в процессе преподавания, иногда ошибаюсь, но не прекращаю своего методического поиска.
Совокупность оригинальных, неординарных обучающих действий я и называю своим методическим творчеством. Сегодня я представляю мастер-класс «Использование игр и сказок на уроках английского языка».
* * *
Hello, I’m so happy you have finally reached this place, our school № 27, to discuss today the problem of using games and fairy-tales in learning English language. And this is very important because if we use these methods of teaching in primary schools we’ll reach some success in this subject.
The aim of our master-class is to make the process of learning, and, subsequently, the
work of a teacher easier, more interesting and effective. Thus, today I offer different
kinds of games using fairy tales. They help to teach nearly everything that is to be
learned by our pupils.
I think the words : “Tell me and I forget, teach me and I remember, involve me and I
learn” speak for themselves.
OK, but first we have to create the atmosphere which is very important for all
communicative activities. We truly have to get acquainted and usual game for this is
“NAME-GAME”. We present our name (we use only our first name) and give our own
characteristics with the help of the first letter of our name.
I’m Olga and I’m optimistic. Now, please, your name and your characteristic using the
first letter of your name. Start like this: You are Olga and you are optimistic, I’m….
We use one more game “Snowball”.
Now you cаn use you and she. (noble, honest,
responsible, original, zany,
(В конце игры я даю характеристику каждому
участнику на английском языке. Если я что-то не
помню, учителя мне помогают.) This is …
Now I believe we are friends. We know names and characteristics of each other and we can
return to our problem: using games and fairy-tales at English lessons
I. Прошу участников мастер-класса надеть маски тех сказочных героев, которые им нравятся (маски приготовлены заранее учениками)
Olga: Hello, friends! Glad to see you, the characters from fairy
tales. Hello, Wolf, Cock, Little Red Riding Hood, Three Bears, Three Kittens, Cinderella
etc. Hello, everybody! Glad to see you here!(Обращаюсь к Красной
шапочке) Come up here, Little Girl. Tell us , please, who are you? What fairy
tale are you from?
Little Girl: I’m Little Red Riding Hood. This is my basket. I have a
pie for my Granny here.
Olga: Children, tell me , please, who met Little Red Riding Hood in the
wood?
Children: Wolf
Olga: Are you here, Grey Wolf? Come up here, my dear friend. Can you
characterize yourself?
Wolf: Hello! I’m Grey, Angry, Hungry Wolf.
Olga: Glad to see you. Let’s greet Mr. Wolf and say together: “ Good
morning, Mr. Wolf.”
Children: Good morning, Mr. Wolf.
Olga: I can see Mr. Dog here. Come up, Mr. Dog. What fairy tale are you
from?
And who are your friends?
Dog: I’m from a fairy tale “ Turnip”. My friends are: a cat, a
grandpa, а grandma, a granddaughter and a…(будто забыв)
Olga: Who can help Mr. Dog?
Children: A mouse.
Dog: Yes, and a little mouse.
II. На экране поочерёдно показываются ситуативные картинки из разных сказок.
Olga: Look at the pictures, children. What tale is it?
Дети смотрят на рисунки к сказкам и отгадывают названия произведений. Награждается тот участник, который правильно отгадает то или иное название на английском или русском языке.
III. Olga: Can you name the colours from fairy tales?
– What colour is Little Red Riding Hood’s Hood?
– What colour is Big Wolf?
– What colour are Three Bears?
– I see, you know different colours.
IV. Olga: Now I shall read sentences and you'll have to finish them with the correct word.
- Little Red Riding Hood took a basket. She wanted to see her …(Granny).
- “Who was sitting in my chair?” said…(Baby bear)
- She worked from morning till night. Who is this little girl? (Cinderella)
Учащиеся отгадывают слова, а затем хором их повторяют.
V. Olga: One more task for you. Listen to the sentences from fairy tales. And clap your hands three times when you hear mistakes. (Предложения читаются с короткими паузами).
- Little Red Riding Hood met a black wolf n the forest. The wolf lived in a little room.
- Three little bears lost their mittens.
- Cinderella didn’t want to dance with the Prince.
- Naff-Naff, Nuff-Nuff and Niff-Niff were three little cats, who lived in a large town.
- Grandma, grandpa, granddaughter, a dog, a wolf, a bear were pulling a very large carrot.
Слушая предложения из сказок, уч-ся хлопают в ладоши, когда слышат ошибки и исправляют их.
VI. Olga: You know a lot of fairy tales. Who remembers the first words
in most of the tales? How do fairy tales usually start? The winner will receive a tasty
candy!
One of the children: Once upon a time…
Olga: Wow! You are the winner! It’s great! Let’s see who knows fairy
tales best of all.
VII.Ученикам показывают слайд, на котором в левой колонке написаны слова героев сказок, а в правой – названия сказок. Желающие поочерёдно зачитывают слова и соответствующее название сказки. Затем правильность ответов проверяют через компьютер.
Olga: Match the words of fairy tale’s characters with the title of a fairy tale. Let’s clap our hands if the pupil is right.
- “ Little Pig, Little Pig, let me come in”.
- “ Take a basket and go to your Granny!”
- “ This porridge is too hot to eat”.
- “ I have run from a grandfather.
I have run from a grandmother…”
- “I have two sisters and a stepmother”.
- “ Who lives in my house?”
a) Three Bears. d) Three Little Pigs.
b) Cinderella. e) Gingerbread Man.
c) The Mitten. f) Little Red Riding Hood.
Перед выполнением этого задания я зачитываю и повторяю хором с учениками написанное в двух колонках, что облегчает восприятие и оживляет работу. Ещё лучше, зачитывая реплики из левой колонки, имитировать голоса сказочных героев и предлагать уч-ся тоже попробовать сымитировать голоса.
VIII. Olga: You know a lot of fairy tales. Who remembers the first
words in most of the tales? How do fairy tales usually start? The winner will receive a
tasty candy!
One of the children: Once upon a time…
Olga: Wow! You are the winner! It’s great!
Dear children, you’ve worked hard today.
Thank you! Move your chairs and sit in a circle. I’ll retell you a new fairy tale.
You’ll listen attentively and do the actions. Let’s try to act it out.
Перед тем как начать сказку, я предлагаю уч-ся сымитировать движения и голоса некоторых диких и домашних животных.
Olga: Let’s have a try. Can you jump like a frog? Show it.
Дети прыгают.
– Can you swim like a fish? Show it.
Дети руками показывают движения.
– Can you walk like a duck? Show it.
– Can you fly like a bird? Show it.
– Can you say “ moo-moo” like a cow? Say it together.
– Con you say “ quack-quack” like a duck? Say it together.
OK. You know how to do it and how to say it. You are ready to listen to a new fairy
tale. It’s about a tiny-tiny Pussy cat. Listen and act it out , please.
Я рассказываю сказку, имитируя движения и голоса
героев, повторяя их вместе с детьми и вовлекая их
в активное участие в действии.
Once upon a time there lived a tiny-tiny Kitten. Its name was Pussy cat. It lived in a
tiny basket. Pussy cat lived on a farm. When he wanted to eat he said, “Meow! Meow!”
What did he say?
Учащиеся хором повторяют слова: «Meow! Meow!».
Once it was very warm. The sun was shining brightly. Pussy cat was sleeping in the yard.
But he couldn’t sleep well. He woke up when a red cock sang: “ Cock-a-doodle-do!”
Can you sing as a cock: Cock-a-doodle-do?” Repeat it , please. Pussy cat fell a sleep,
but soon the dog barked: “ BOW-bow-bow!” How did the dog bark? ( Дети
повторяют хором: “ BOW-bow!”).And noisy ducks cried: “Quack! Quack!
Quack!” Repeat it louder, please. Pussy cat fell asleep again, but soon the cow said:”
Moo! Moo!Moo!” Say it together, please:” Moo-moo!”
Pussy cat woke up again. Then yellow chickens cried:” Cheep!Cheep! Cheep!” Repeat it,
please, together.
Pussy cat fell asleep again. But soon noisy ducks cried:’’Quack! Quack! Quack!” How
did the ducks cry? Yes,” Quack! Quack!” They walked and cried, walked and
cried.Show,please, how they walked and cried.
Pussy cat wanted to sleep very much.He put his head on his tail and fell asleep. (Show how
he did it) But soon white hens sang:” Cluck!Cluck!” Can you repeat it like hens? Pussy
cat was very tired and he was very unhappy.He climbed out of his tiny-tiny basket and
began crying:” Meow!Meow!Meow!” Can you say it like Pussy cat?” I can’t sleep,
because the dogs bark,”bow-Bow!” (The teacher asks childrento repeat special sounds in
chorus every time), the ducks cry’’Quack! Quack!”, the cows say“ Moo-moo!”,
chickens say:” Cheep! Cheep!”, frogs cry,” Croak-croak”, hens say, “
Cluck-cluck”. And all of them walk and talk and jump”.
Pussy cat was crying and crying. Can you show it? A little girl came up to Pussy cat.
She hugged it and kissed it. Show it , please. The girl put Pussy cat into a tiny-tiny
basket and ran home. Show, please, how the girl ran. Pussy cat fell asleep at last. Be
quiet, children. Pussy cat is sleeping. But it’s time to get up!
Let’s wake up Pussy cat. Let’s sing a song for him “ Old Mc. Donald Had a Farm”
Now, OK, it’s the end of our master-class. I would be very happy if you have learnt
smth. interesting for you today.