Цель урока: обобщить знания учащихся по теме “Виды молодежных субкультур”, совершенствовать навыки и умения.
Задачи урока:
Образовательные:
- систематизировать знания учащихся по теме “Виды молодежных субкультур”;
- научить работать с различными заданиями.
- активизировать работу каждого учащегося.
Развивающие:
- развивать лексические навыки говорения;
- развивать навыки аудирования с извлечением конкретной информации и детального понимания содержания;
- развивать мышление, логическую догадку, фантазию при изучении иностранного языка.
Воспитательные:
- воспитание уважения, толерантности к попыткам самовыражения молодежи, понимания этих попыток;
- прививать любовь и желание изучать иностранный язык через разные формы работы.
Практические:
- умение оценивать себя в разных видах речевой деятельности.
Аспекты языка: лексика.
Виды речевой деятельности: аудирование, говорение, чтение, письмо.
Режим работы: индивидуальный, фронтальный.
Виды упражнений: языковые.
Оборудование: учебник “English 10–11” (Кузовлев В.П.), activity book “English 10 – 11”, презентация по теме “Молодежные субкультуры”, карточки.
План урока:
1. Организационный момент.
2. Повторение материала по теме “Что такое субкультура?”
3. Закрепление лексики по теме “Виды субкультур”.
4. Закрепление материала по теме “Характеристика представителей различных субкультур”.
5. Развитие лексических и грамматических навыков
6. Обучение аудированию
7. Обучение говорению
8. Подведение итогов урока.
9. Домашнее задание.
10. Рефлексия.
Ход урока
I Организационный момент.
- Good morning! Sit down, please!
- How are you?
-Can you remind me of what we talked during the four last lessons?
- Today we are going to revise our knowledge of subcultures with the help of different kinds of work.
II Повторение материала по теме “Что такое субкультура?”
-You know that a lot of young people belong to different subcultures. What is a subculture? Choose the right characteristics of this word.
Учащиеся выбирают характеристики понятия “субкультура”.
Subculture is ....
1. a way of life.
2. a way for teenagers to express their individuality.
3. the total of the inherited (унаследованный) ideas, beliefs, values and knowledge.
4. any group within a larger complex culture which has interests that vary from those of the mainstream culture.
5. the total range of activities and ideas of a group of people with shared traditions, which are transmitted and reinforced by the members of the group.
6. a group with distinct styles, behaviors and interests.
- So what are the four main features of any subculture?
Учащиеся называют 4 главные черты любой субкультуры. (image, ideas, lifestyle, music)
III Закрепление лексики по теме “Виды субкультур”.
- Well, you know a lot about what a subculture is. Name members of the subcultures that are on the board.
Учащиеся называют представителей субкультур, представленных на доске. (a skinhead, a hippie, an emo, a mod, a punk, a goth)
- What other members of subcultures do you know?
Учащиеся называют тех представителей субкультур, которых они еще знают. (a raver, a biker, hacker, a rocker, ...)
a. a “wizard” of computers
b. a person with a short hair cut, listening to reggae
c. a person dressed in a shocking way (very bright hair)
d. equipment necessary for making techno music
e. a person with a motor bike
f. a person visiting all-night dance parties
IV Закрепление материала по теме “Характеристика представителей различных субкультур”
- Guess in which text you can find the answer on the following questions.( на карточке)
In which text can you find the description of the: goth? mod? skinhead? raver? hacker? |
A He is a wizard of the computer community, he knows how his computer works. He can do things with it that seem “magical”. |
B He is one of a gang of white boys characterized by closely cropped hair, heavy boots, and braces and a nationalist and racist agenda. |
C He is a person who leads a wild or uninhibited social life, especially attending “Rave” parties. |
D Elements of the lifestyle include music, clothes (often tailor-made), dancing and motor scooters. |
|
E He is characterized by black clothes and deathly white make-up. |
F He is a member of a motorcycle gang. |
- Can you describe the following members (a punk, a B - boy, a biker, a hippie, a rocker)?
Учащиеся описывают предложенных учителем представителей субкультур.
V. Развитие лексических и грамматических навыков ( карточка)
- Read a text below. Use the words from the right column in the correct form.
I have never supposed that there are so many music styles and so many 1) _______ around us. I have only known something about 2) ____, they are the people who like to wear the 3) ______ black and lots of silver jewellery. It seems to me, that I begin to 4) ______ why this subculture is so 5) ______ among teenagers and young people. They start to analyze their 6) ___ and become 7) _________ with it. | culture gothic black misunderstand popularity live satisfy |
VI Обучение аудированию.
- Now you’ll listen to some opinions on choosing a subculture by teens.
Which speaker says that ...
A. the teens want to change the world?
B. when you are a teen, you what to know who you are?
C. some people know where they are going, but most teens don’t have any idea?
D. It seems to the teens that the parents are always against?
E. a subculture is a way of life, a real life?
F. all subcultures are awful?
VII Обучение говорению.
- Now I want you to give a two-minute talk about a subculture. Remember: to tell what a subculture is; to tell what subculture you belong to; to explain why you like your subculture.
Учащиеся в течение 2 минут рассказывают о субкультуре по предложенному плану, учитель внимательно слушает их и если необходимо задает вопросы.
VIII. Показ презентации по теме “Субкультуры” и ее обсуждение.
IХ. Подведение итогов урока.
- I am quite satisfied with your work at the lesson today. Now I would like you to give a mark to yourself and your classmates.
Учитель предлагает учащимся оценить свою работу на уроке и работу своих одноклассников.
X. Домашнее задание.
- Write about your own attitude to any subculture.
XI Рефлексия.
1. Did you like our lesson?
2. Did you like your working at our lesson?
3. Describe your mood. Are you happy? Are you sad? Are you gloomy? Are you surprised? Are you funny?