Урок английского языка по теме "Окружающая среда". 7-й класс

Разделы: Иностранные языки

Класс: 7


Учебник « HAPPY ENGLISH. ru» Авторы К.И. Кауфман, М.Ю. Кауфман.

Цели урока:

  • Образовательный аспект – расширение общего кругозора учащихся. Отработка межпредметных связей.
  • Воспитательный аспект – воспитание потребности в практическом использовании английского языка, любви и уважения к родной природе.
  • Развивающий аспект – развитие оперативной памяти и способности к функционально-адекватному восприятию изученной лексики; формирование интереса к охране окружающей среды. Повышение мотивации к обучению детей с гуманитарными и естественнонаучными наклонностями.
  • Учебный аспект – формирование лексико-грамматических навыков чтения, аудирования и устной речи по изучаемой теме, расширение знаний и представлений учащихся об охране окружающей среды.

Педагогические технологии, используемые при подготовке и проведении урока: Личностно-ориентированного развивающего обучения – интегрированный урок дифференцированного обучения – разноуровневые и индивидуальные задания к уроку, домашние задания;

Современные информационно-коммуникативные технологии-использование мультимедийного проектора, видеозаписей, учебного DVD-фильма.

Задачи урока:

  1. Обучать умению осуществлять проекты по теме «Окружающая среда».
  2. Обучать чтению с извлечением конкретной информации в рамках речевой ситуации «Окружающая среда Татарстана».
  3. Обеспечить закрепление изученного лексического материала в серии речевых упражнений.
  4. Развивать умение воспринимать интересующую информацию на слух.
  5. Обеспечить отработку употребления грамматической конструкции used to в серии языковых упражнений.

Оборудование к уроку: Мультимедийная установка, компьютер, аудиозапись песни, аудиозапись текста, изображение дерева, диаграмма, пластиковая бутылка.

Дополнительное оснащение: мультимедийная презентация, раздаточный материал по количеству учащихся для выполнения лексико-грамматических упражнений в 4 уровнях сложности.

Подготовка к уроку: Учащимся были предложены общие, индивидуальные и групповые задания. За неделю до обобщающего урока учащимся было дано задание подготовить на английском языке своё обещание охраны природы.

Ход урока

I. Вводная беседа. Сообщение перспектив урока.

Приветствие. Диалог с дежурным.

Good morning, boys and girls.

Pupils:

Good morning, good morning
Good morning to you.
Good morning, good morning
We are glad to see you.

T: Answer my questions, please. What is the date today?

P.: Today is the third of December.

T.: What day of the week is today?

P: Today is Wednesday.

T.: Who is absent today in your group?

P.: All are present.

T.: What was your home task for today?

P.: To prepare projects.

T: Thank you. Today we are going to listen to your projects, sing songs, act out a story ‘Bottle”, repeat the words on the topic “Environment” and do many other things.

II. Повторение лексики по теме «Окружающая среда».

But first let us repeat the words on the topic “Environment”.

Open your books on page 77. Read the words and translate them.

(Pupils read the words in chain with translation)

III. Отработка лексики в серии речевых упражнений.

1) Now please look at the screen and say which words suit to the word “pollution”. Tick them.

  • Litter
  • Flowers
  • Toxins
  • Greenpeace
  • Water
  • Chemicals
  • Sky
  • Environment
  • Atmosphere
  • Cans
  • Glass containers

2) Look at these words and match the verbs and the nouns.

Verbs Nouns
Protect the atmosphere
Drop litter
Pollute a fine
Recycle the environment
Go by public transport
Pay old containers

Write them in your copy books.

(Answers: protect the environment, drop litter, pollute the atmosphere, recycle old containers, go by public transport, pay a fine.)

Please read them aloud. Who wants?

Thank you.

3) Now let us do exercise 3 from your workbooks.

1. Litter is a) rubbish which people drop in the streets.
2. Recycling is b) using litter again.
3. A fine is b) the money you pay if you do something bad.
4. Air pollution is dangerous c) because you cannot breathe.
5. Pollution c) can kill people.
6. There will be no air c) without forests.
7. A plastic bottle lasts a) 500 years.
8. Greenpeace is a) an organization that protects the environment.

IV. Отработка употребления грамматической конструкции « used to».

1). Аудирование текста и беседа по нему.

Now it is high time to repeat the construction “used to”. First listen to the text and then answer my questions. (Звучит аудиозапись текста два раза.)

James Brown is our favourite teacher. He teaches History. Mr. Brown is a very interesting man. When he was young, he used to be a football player. He used to play for the national team. He used to be the best player in the team. Mr. Brown used to travel a lot. He saw a lot of countries and he often tells us about them.

Answer my questions on the text, please.

What does Mr. Brown do? (He teaches History.)

What did he use to be when he was young? (He used to be a football player.)

Where did he use to play? (He used to play for the national team.)

Did he use to travel a lot? (Yes, he did.)

What did he see? (He saw a lot of countries.)

2) Выполнение упражнения 2 страница 39 (рабочая тетрадь-1)

Now please, open your workbooks and find exercise 2. Look at the pictures and write what Ann, Mary and Michael used to do 5 years ago?

Answers: They used to pick up woods, sing songs, cook on the campfire, sleep in a tent, swim in the river.

Read your sentences please. Thank you.

V. Физкультминутка. Исполнение песни.

(учебник Happy English.ru. страница 65)

Now let us have a rest and sing a song about our nature.

VI. Проверка домашнего задания. Проекты учащихся «How can I help the environment».

It is high time to check up your home task. How can you help the environment? Please give your promises. N., go to the blackboard, read your promise and put your leaf on the tree.

(Ученики выходят к доске, читают свои обещания и вешают листок на дерево.)

Well, thank you, children , your promises were excellent and I think you will keep them all.

VII. Подведение итогов по проектам учащихся.

Выполнение упражнения 4 страница 40 (рабочая тетрадь-1).

Open your workbooks and find exercise 4. Fill in the gaps with these words. There will be one extra word.

M., read the words.(ученик читает задание вслух, затем учащиеся письменно выполняют его в тетрадях.)

OUR PROMISE

The people of (the Earth) will protect their planet. We will build special (factories) and (recycle) our rubbish. Some people will not use their (cars) and go by (public transport).Children will not drop (litter) and will help clean (the forest). We will never forget to (turn off) electricity and water.

Who wants to read our promise? A., please. Thank you. Which word is extra? (turn on).

VIII. Инсценирование рассказа «Бутылка».

(учебник Happy English. ru. упр. 5 стр. 73)

Now we act out the story “Bottle”.

Nastya will be a story– teller. Diana will be Mother. Nikita– Grandfather, Alyosha– Jack Peterson.

Please , come here and act out the story.

IX. Чтение текста с извлечением конкретной информации.

(учебник Welcome to Tatarstan, автор Иванова Л. Ф.)

On your desks you can see books “Welcome to Tatarstan”. Let’s read the text on page 99 “Using Water in Tatarstan” in chain. Alina, start please. (ученики читают текст по цепочке вслух).

Now look at the blackboard and complete the diagram.

Industry 56,5%
Domestic purposes 33.4%
Agriculture 5%
Others 5,1%

X. Подведение итогов урока. Предъявление домашнего задания.

You have worked very well at the lesson today .Your answers and projects were marvelous. I’ll give you only good and excellent marks.

Now open your day– books and write down your home task: to read and learn words on page 78-79.

The lesson is over. Good– bye, boys and girls. Thank you for the lesson.