План урока
I. Организационный момент и приветствие
1. Сообщение целей урока, его темы
2. Фонетическая зарядка
3. Речевая разминка, проверка домашнего задания
(игра «В королевстве грамматики»)
5. Активизация речевых структур “I like” “I would like”,
необходимых для ведения этикетного диалога «За
столом»
6. Тест на проверку усвоения
7. Физкультминутка
8. Аудирование диалога «За столом»
9. Выполнение заданий на проверку понимания
услышанного, чтение
10. Разыгрывание диалога (работа с компьютерной
программой)
11. Чтение текста, поиск необходимой информации
12. Инсценировка стих «Чай» (рецепт приготовления
английского чая)
13. Подведение итогов урока, оценки, домашнее
задание
Цель урока: развитие рецептивных умений на основе ЛЕ и грамматических структур по теме «Продукты» как цель и средства формирования нескольких компетенций (коммуникативной, информационной, социо-культурной)
Задачи урока:
- Познавательный аспект: знакомство с обычаями и традициями Британии
- Воспитательный аспект: развитие интереса к изучению АЯ. Акцентирование внимания учащихся на правилах английского этикета; создание ситуаций успеха и самореализации личности в различных видах деятельности.
- Учебный аспект: развитие рецептивных умений (чтение, аудирование), активизация лексики по теме, расширение словарного запаса, развитие языковой догадки; формирование навыков ведения этикетного диалога «За столом»; совершенствование грамматических навыков в употреблении Present Simple Tense и притяжательного падежа.
- Развивающий аспект: формирование и развитие учебно-организационных умений (навыки самостоятельной и групповой работы, взаимоконтроль).
Оборудование урока: мультимедийный проектор; экран; обучающая компьютерная программа «Enjoy English 3 v.2.0» L5/ex1; презентация (Power Point); учебник И.Н. Верещагиной III; две куклы; таблица «В царстве грамматики»; диск с фрагментом песни-зарядки; принадлежности для заварки чая.
ХОД УРОКА
1. Организационный момент и приветствие
T. Good morning, boys and girls! I am happy to see you! Good morning,
dear guests! You are welcome to our lesson. Are you ready for the lesson?
P. Yes, we are!
T. Let’s start, then.
2. Сообщение целей урока и его темы (Cлайд 1)
T. We are going to speak about food today – read about English tea, checking your hometask we’ll play a game, of course; we visit Mrs. Chatter and her pupils working with computer programme and you can see a little show.
3. Фонетическая зарядка
[w – v – z – ð – æ - ıə - h - eə]
T. Look at the blackboard and name the sounds. Please, do your best! I’ll help you.
[æplz hıə æplz ðeə æplz æplz evrıweə]
Учащиеся читают звуки, учитель беззвучно читает с ними, показывая правильные движения губ и языка.
T. Well done! Now you are ready to listen to the rhyme.
На доске
T. Can you translate the rhyme, is it clear for you? What is it –
“here – there”? (Показать заранее приготовленные
яблоки рядом и поодаль).
P. …
T. You are right. Do you like apples? … They’re very nice, really!
Now let’s read it! Be attentive with the sounds. (Трудныезвукивыделеныцветнымимелками)
…
OK! Try to remember and repeat (not read!) after me. (Учащиеся
повторяют, указывая: «здесь», «там», «везде»,
можно добавить хлопки на слово «яблоко») … By the
way, can you spell the word “apple”?
P. … .
T. Great! Are letters and sounds your “ friends”? ...
4. Речевая разминка и проверка домашнего задания
T. Fine! Now it’s time to remember your hometask – “be ready for
the game”.
Meet two friends – Jacky and Maggie. Jacky has got a friend – Maggie – Who has got a
friend?
P. Jacky.
T. Whose friend is Maggie?
Jacky Jacky’s Jacky’s friend |
P. Jacky’s. (Слайд 2)
T. So, we speak about Jacky’s friend. ([z], [d]!!!) Do your best! Do you remember, how to play the game? We’ve got four colours (кубик с четырьмя цветами, соответствующими таблице «Королевство грамматики») …
Вар. 1. T. My cube jumps, and you see your colour
and speak about Jacky’s friend.
Вар. 2. T. Who wants to help me? (Выбирается
ведущий, он и бросает кубик)
Приложение 1 (575 МБ. Спрашивайте материал у автора статьи)
Правила игры с кубиком «В царстве грамматики»
Раунд 1. Играют 4 команды. Выбирается
ведущий, он и бросает кубик, объявляя цвет. Каждый
цвет символизирует грамматическую структуру.
Команда составляет предложение с данным
глаголом. Учитывается скорость, плавность и
слитность высказывания. Команда набирает
столько очков, сколько сказано предложений.
Учитель считает баллы и раздает жетоны-очки (но
не больше десяти) – десять это «Bingo», золотой
жетон.
Раунд 2 (если позволяет время). Конкурс
капитанов. Играют четыре человека (можно без
кубика). Задается общий вопрос по цепочке.
Последний выигрывает и приносит своей команде
приз – золотой жетон.
Have got | be |
Can | Like (do) |
Учащиеся играют … учитель помогает ведущему; подсчитывает баллы. Объявляется победитель(и) …
T. You’re very nice today. Your hometask is excellent! Now I ask you to look at my screen.
Слайды 3-8.
T. We like to drink … (уч-ся называют
изображенные напитки по-англ.)
T. We like to eat … (уч-ся называют
изображенные продукты по-англ.)
Слайды 9-19
T. We like McDonald’s very much? ... !!! And here we can have … … what? Translate, please, or read in Russian …
Слайд 20
T. Great ! I see you go to MacD and you know all the food …!
5. Лексико-грамматические упражнения. Активизация речевых структур: I like; I would like
– How many tasty things we’ve got! Let’s ask Jacky and Maggie
(куклы) what do they like to eat. (“yellow” general,
remember?) You ask… “Do you like?” My dear pupils, who wants to be Maggie …?
Jacky? …
P1 (куклa ) – задает вопрос …
P2 (кукла) – даeт ответы … (можно в
группах) Yes, I do, I like it!/ No, I don’t like it.
T. Can you translate “like”?
P. …
T. Good! Like is love.
Слайд 21.
|
|
T. OK! But listen! And be attentive! When you visit your
friends or they come to your house, and you are at the table, you can say: “I would like
some sweets”. (слайд 6) Tell me please, is it “yellow”? – would like
???
P. No… It’s blue.
T. So …
На доске
I would like is
not I love I would like = I want |
T. Is it clear for you?
P. …
T. Look! Would, as all
“blue words” starts general question.
На доске
You would like sweets.
Would you like sweets?
And “like” is not “yellow” here.
So, you say, I like lemonade. It’s
“yellow” and general is…
P. … Do you like … (Ты любишь? Тебе нравится?)
T. I would like milk (я бы хотел
молока) It’s “blue” and general is …
P. … would you like some milk?
T. Is it easy? … Then, let’s have a funny test. Work in group. Write
words near pictures and colour “like” (blue or yellow) and match letters and numbers.
6. Test. (Приложение 2)
1. You like eggs 2. I would like some sweets 3. He likes fish 4. They don’t like ice-cream 5. We would like some bananas |
a. Would you like some sweets? b. Do you like eggs? c. Do they like ice-cream? d. Would you like some bananas? e. Does he like fish? |
Work in groups please! You are a group of four:
№3. Colour “like”with markers (blue or yellow) please!
№2. Write the words, please!
№1. Read, please!
№4. Check the test, please and match letters and numbers!
Be friendly and polite! Help your partners, work together as a team.
Мониторинг учителя (при необходимости).
Учащиеся выполняют задания по принципу «сотрудничества», дифференцируя роли в решении общей задачи.
T. Are you ready? Well done! Give me your lists, please! I would like to see them.
1 | b |
2 | a |
3 | e |
4 | c |
5 | d |
7. Физкультминутка (disco)
Come on, everybody!
Stand up!
Stamp your feet
and clap your hands.
Come on every body
Sit down, sit
Clap your hands
and stamp your feet.
8. Развитие навыков диалогической речи. Работа с компьютерной программой.
T. Then go to Mrs. Chatter’s house! Who is Mrs. Chatter, pupils?
P. She is an English teacher at school in the forest.
T. Her pupils are…
P. Dogs … Cats … rabbits … foxes …
T. OK (первое прослушивание – просмотр).
Can you guess what is it “help yourself”
P. … (при необходимости помочь
перевести точно).
9. Задание 1 в компьютерной программе
T. Tell me, what food Mrs. Chatter offers her guests? Is it
clear for you what to do in task1? …
T. That’s right! Start and click the food, please.
Учащиеся выполняют задание на компьютерах, в случае ошибки они слышат фразу “tryhardernexttime” и могут прослушать диалог ещё раз.
Мониторинг учителя.
T. You are clever, pupils, click on your right and look at the next
task. Can you tell me what to do ---------“drag”…?
P. …
T. All right, work in pairs. Remember, do
you like ... yes I do. (Какой
«цвет» спрашивает тот и отвечает)
T. “Yellow”question – yellow “answer”. “Blue” question –
“blue” answer. Учащиеся выполняют задания в парах на
своих компьютерах, можно выбрать ученика для
выполнения упражнения на экране.
T. Are you ready? Then click “Check”. Are
you right?
P. Yes/no …
T. Look at my screen !! На экране – правильно
выполненное задание. It’s not easy, and I ask you to practice at
home. So it is your hometask! Записываем на доску домашнее
задание в графе «аудирование»
T. Now let’s read the dialogue in Russian. Who is Mrs. Chatter? Who
wants to be Jack and Mary?
10. Чтение по ролям на русском языке
T. Good! I ask you to role-play the dialogue in groups. You are four. №1 – Mrs. Chatter, №2 – Jack, the dog, №3 – Mary, the mouse. №4 – Billy, the bear.
Учащиеся работают в группах, разыгрывая диалог с опорой на текст, если в группе более 3 человек, добавляются импровизированные персонажи – для более продвинутых учеников.
T. Remember, if you want tea, you say “yes, please/no, thanks”. You can’t say “no, please”…..как мы говорим в России – «нет, пожалуйста не нужно/да-да, спасибо».
Мониторинг учителя
T. At home you can play your dialogue. Показать на
экране – You can say not Mary, but….Nancy. Not cheese but apple.
So, change the food and names and you have got a new dialogue. It is
your hometask. Is it clear for you? Do you know how to work at home? Записываем
задание на доске (говорение)
P. Yes, it is clear.
11. Чтение текста “Tea”
T. So, would you like (low-key information.
It’s want, remember?) to read about English tea?
P. …
T. People in Great Britain like tea (low-key information.
It’s love, remember?). They drink it in the morning, afternoon and in the evening,
but some tea they call “Russian”, some – “English”. What is
it? Let’s read about it. Open your books, please… page… (Чтение
текста по цепочке)
T. Is it interesting?What is English tea?
P. Tea with milk.
T. Russian tea is….
P. Tea with lemon and sugar.
T. Well done! Is it clear for you the word “tradition”?
... In Russian we say «традиции». In English we say “traditions”. It’s
easy to translate!!! Can you guess what is it – “supermarket”? … well done! Words can
go from English into Russian: *sport, football, surprise … from Russian
into English too: sputnik (Oh, yes!!!), samovar, blini, pelmeni –
it’s traditional Russian food. It’s a very interesting story about words ,
I’ll tell you next time… So an English tradition is…
P. To drink tea every day, (in the morning, …) they drink it with milk.
T. but now I’ve got a surprise (…??? right! «Сюрприз»).
We’ve got the guests – English cooks, my friends from Great Britain.
They want to make some English tea!! Let’s have fun! Please, dear friends! ...
12. Инсценированное стихотворение «Чай» (в роли поварят – учащиеся)
We want to have some English tea.
Not coffee, friends, but tea, you see?First some water, boiling hot.
Then just a little to warm the potI put two teaspoons full of tea
Then pour the water as you can seeWait! Let’s look at hour pot.
Lovely cup of tea I’ve got!No lemon into the cup!
Only milk!
Then drink it up!!!
13. Подведение итогов урока, домашнее задание, оценки
T. Thank you very much ,dear cooks!!! Now we can make
English tea and offer it to the guests, and be polite at the table, saying – “yes,
please”, if you …
P. … would like some.
T. Or, “No thanks”, if you …
P. Don’t want it.
T. Now, our lesson is coming to an end. Your work is … today. Your
marks are … Group … is the best! your marks are …
T. Thank you for your home projects “ Menu of school
lunch”, they are really very nice! Let’s look at the blackboard at your hometask
again!
T. Your reading task is –
P. … to read the dialog.
T. Your writing task is ex 43.
Your speaking task is to role-play your dialogue (of course you work with the
computer programme ) Is it clear for you?
P. …
T. Now thank you and good luck! See you!