УМК: Enjoy English 3, учебник английского языка для 5–6 классов общеобразовательных учреждений. М. З. Биболетова, Н. В. Добрынина, Н. Н. Трубанева.
Цель темы:
1. Образовательная:
- формирование навыков использования изученной лексики по теме " Holidays" в речи;
- способствовать формированию грамматических навыков употребления времени The present simple в речи
- совершенствование умения задавать специальные вопросы.
2. Развивающая:
- развивать способности к репродуктивным и продуктивным речевым действиям;
- развивать память и мышление,
- развивать умения систематизировать полученные знания
3. Воспитательная:
- воспитывать толерантное отношение к обычаям других стран.
Задачи:
- Систематизировать навыки практического применения грамматического времени в ситуациях общения.
- Развивать умения работать в паре и в группе.
- Развивать произносительные и лексические навыки.
- Развивать мотивацию к дальнейшему овладению иноязычной культурой.
Предметные умения | УУД |
Повторить и обобщить грамматический и лексический материал. Вести диалог-расспрос. Совершенствование связанных высказываний с использование основных коммуникативных типов речи: описание, рассказ. Развитие навыка аудирования с извлечение необходимой информации. Письменная речь с опорой на образец. |
Личностные: формирование ответственного отношения к учению, готовности к саморазвитию и самообразованию, формирование коммуникативной компетенции в общении и сотрудничестве со сверстниками, формирование и развитие интереса к иностранному языку. Регулятивные: осуществление регулятивных действий самонаблюдения, самоконтроля, самооценки в процессе коммуникативной деятельности на иностранном языке. Познавательные:построение логических рассуждений, включающее установление причинно-следственных связей; освоение ознакомительного, поискового чтения Коммуникативные: формулировка собственного мнения и позиции, способность аргументировать и координировать ее с позициями партнеров в сотрудничестве при выработке общего решения в совместной деятельности; умение задавать вопросы и отвечать на них; адекватно использовать речевые средства для решения различных коммуникативных задач. |
Организация пространства.
Межпредметные связи | Формы работы | Ресурсы |
Риторика География Музыка |
Индивидуальная Групповая Работа в парах |
- учебник, - рабочая тетрадь, - звуковое приложение (CD) - компьютерная презентация грамматического и лексического материала , - интерактивная доска |
План урока:
- Организационный момент.
- Приветствие, разговор с дежурным. Сообщение темы и цели урока
- Фонетическая разминка
- Речевая зарядка
- Основной этап урока.
- Проверка домашнего задания.
- Физминутка
- Аудирование.
- Развитие грамматических навыков.
- Развитие навыков чтения с извлечением и обменом необходимой информацией.
- Развитие навыков письма
- Заключительный этап урока
- Рефлексия.
- Подведение итогов, выставление оценок
- Домашнее задание.
Ход урока
Деятельность учителя | Деятельность учащихся | |||
1. Организационный момент. | ||||
Good morning, dear boys and girls. I'm glad to see you today. Take your sits. How are you today? Who is absent today? What is the date today? What is the day today? Do you remember what we spoke about at the previous lessons? – Well-done. Look at the photos and name the holidays. Did you guess the topic? Right you are! Of course traditions of every country are connected with holidays. Lots of people all over the world look forward to a number of holidays each year. While having holidays we enjoy various things: singing, dancing, eating, visiting friends and relatives, playing, walking. |
So we are/ We are glad to see you too. Iam fine thank you. All are present. Today is the 19th of December. Wednesday. We spoke about how people greet each other in different countries. – About rules of behavior at home and if you are a guest. – We learnt how to arrange a party. – We discussed our family traditions and customs. We are going to speak about traditions and customs. |
|||
2. Фонетическая разминка. | ||||
1. Now we’ll do the phonetic exercise. Look at the blackboard. Read the words and match the words with the transcription. |
|
|||
3. Речевая разминка. Совершенствование лексических навыков. | ||||
Read and circle the word with the general meaning. On the blackboard you can see pictures of some holidays.Match holidays and traditions which are connected with them. Now we have a list of the traditional holidays. This list of holidays is too big for one lesson. Let's choose the top one or two. These questions will help you to make a choice. What is the most favorite holiday in Russia? What is the most favorite holiday in Great Britain? Take the remote control and vote. Our lesson is connected with a beautiful holidays, the most popular holidays in Great Britain and in Russia. This holiday is the favourite holiday of all children and grown-up persons I hope you’ll enjoy our lesson and be friendly to each other. I wish you good luck! Let’s start! I'll divide you into two teams: the first-British people, the second-Russian. |
balloons, invitations, cards, birthday pumpkin, witch, Halloween, trick- or- treat, ghost, painted eggs, bunny, March, holly, Easter sleigh, fir tree, chimney ,wreath ,eve, Christmas chocolate, heart, love, dove, St. Valentine's Day People dye eggs at Easter. People write and send beautiful postcards on St Valentine's Day. People decorate the fir tree at Christmas. People give gifts and send invitations on birthday. People make fancy costumes and trick or treat each other at Halloween. Easter St Valentine's Day Christmas Halloween New Year New Year Christmas |
|||
4. Проверка домашнего задания. Совершенствование навыка диалогической речи. | ||||
– Now we will check your home task. What was your home task for today? Use the conversation as a model. Think with your classmates about arranging a Christmas party and a New Year party. And act .This words will help you. Why did I divide them.
|
– My home task for today was Ex. 24 p. 33 in our student's books. There are nouns and verbs. Lena: We want to have a party this month. Could we arrange a date and time right now? Vika: Of course, we can. What if we have it Olesya: All right. Lena: Now we can decide how to organise the party, can't we? Vika: Yes, Nastya and Dasha will be responsible for the sweets, cakes They are good cooks, aren't they? Lena: Yes, definetly. Vitya and Roma will be responsible for the decoration. Bring, please... Olesya: Vika and I will be responsible for the music and dancing. |
|||
5. Физкультминутка. | ||||
Who is responsible for music and dancing? "Hockey Cockey song." |
We are responsible for music and dancing!!! Let's dance. | |||
6. Аудирование. | ||||
Now I want you to listen and watch the cartoon and try to remember the given facts. I hope you will learn something new. More than that, after listening , you should check “ True” or “False” for some statements. "Peppa Pig." |
It is New Year eve.____F______ Peppa and Gorg are going to post the letters to Father Christmas.___T_________ Gorg wants a ball.___F_________ Peppa would love a trumpet.____F____ |
|||
7. Развитие грамматических навыков. | ||||
Read the text and complete the questions. Use:
|
Who is the main character of this holiday? When do people celebrate this holiday? Where does he live? How does he travel? How does he look ? Where does he put presents? |
|||
8. Развитие навыков чтения с извлечением и обменом необходимой информацией. | ||||
Each team has different texts. The first is about the most favourite holiday in Britain the second is about the most favourite holiday in Russia. Ask and answer the questions . |
Santa Claus uses reindeer to pull his sleigh. Father Frost uses three horses (a troika). Santa Claus puts presents in children's stockings. Father Frost wears traditional Russian felt boots. Father Frost wears very special mittens. Father Frost presents under the fir tree. Father Frost has a magic stick in his hands. Santa Claus wears glasses, wears gloves. |
|||
9. Рефлексия. | ||||
If I am not mistaken, you’ve learnt a lot of new, interesting things about traditions and customs. And of course you’ve learnt a lot of new words. Put them in to the fir tree. (слайд) | ||||
10. Развитие навыков письма. | ||||
Writing letters to Santa Claus and to Father Frost has been a Christmas tradition for children for many years and many countries. Put your letters on to the fir tree. |
||||
11. Исполнение песни. | ||||
At the end of our lesson I ask all of you to sing the song."We wish you a Merry Christmas and Happy New Year" | ||||
12. Конец урока. Домашнее задание. | ||||
Our lesson is going to the end. You’ve worked hard and learnt a lot of useful things. At home write how your family celebrate New Year or Christmas .Everybody deserves excellent marks. Thanks for your coming and taking an active part at the lesson. |