Учебная цель урока.
1) Развитие умения подготовленной и неподготовленной устной речи по заданной теме.
2) Обобщение лексического материала по теме “Продукты. Блюда. Что едят британцы?”.
3) Развитие коммуникативных способностей учащихся через различные виды речевой деятельности.
4) Развитие навыков аудирования, чтения.
Воспитательные цели урока.
1) Развитие творческой фантазии и инициативы детей, познавательного интереса к изучаемому предмету, к культуре страны изучаемого языка.
2) Воспитания уважительного отношения к культуре и истории другой страны.
3) Расширения кругозора учащихся.
Прогнозируемые результат.
А. Личностные результаты:
1) формирование ответственного отношения к учению, мотивации к обучению и познанию, устойчивых познавательных интересов;
2) освоение социальной роли обучающегося;
3) включение учащихся в прогнозирование общественной жизни в пределах возрастной компетенции;
4) развитие основ творческой деятельности эстетического характера.
Б. Метапредметные результаты:
1. Регулятивные УУД:
Целеполагание:
1) поставка учебной задачи на основе соотнесения того, что уже известно и усвоено учащимся и того, что ещё неизвестно;
2) планирование собственного высказывания;
3) определение последовательности и промежуточных целей с учётом конечного результата - устного сообщения;
2. Познавательные УУД:
А) Общественно-познавательные УУД:
1. Выделение и формулирование познавательной цели;
2. Поиск и выделение необходимой информации;
3. Выбор наиболее эффективных способов решения задач;
4. Умение строить речевое высказывание в устной речи;
Б) Познавательно-логические УУД - выбор оснований и критериев для
сравнения, оценки и квалификации объектов;
В) Знаково-познавательные УУД - преобразование учебного материала;
3. Коммуникативные УУД - владение монологической и диалогической формами речи.
В. Предметные результаты:
1) активизация и расширение потенциального словарного запаса учащихся по теме ”Продукты. Блюда. Что едят британцы?”;
2) формирование навыков и умений школьников в организации монологической речи по изучаемой теме с использованием наглядности;
3) развитие умения учащихся аудировать и понимать текст с общим охватом содержания текста без словаря; совершенствование произносительных навыков;
4) введение грамматической темы “употребление made of, made from”;
5) развитие умения учащихся читать текст с полным пониманием содержания;
6) ознакомление учащихся с новым страноведческим материалом по теме углубление страноведческих знаний.
Учебное пособие: УМК “Enjoy English” 5-6 кл. М.З. Биболетова, Н.В. Добрынина, Н.Н. Трубанева, изд-во “Титул”.
Оснащение урока: компьютер; компьютерный проектор; экран; аудиозапись; презентация; раздаточный материал.
Ход урока
Организационный момент.
- Good morning! I’ m glad to see you. I hope you are fine today. Today we are going to speak about meals which are popular in Great Britain. If you are ready, let’s start our lesson. (Приложение 1, слайд 1)
1. Фонетическая разминка (Приложение 1, слайд 2)
Let's repeat some words after the speaker and learn to read them.
[i:] – sweet, tea, tea-break, Easter, mean, meat, cheese, beans, pizza
[i] – biscuit, foreigner, tin, chips, Christmas, fish, milk, drink
[ai] – pie, slice, kind, type, like, knife, ice-cream, dry, nice
– sandwich, salad, Valentine's Day, have, add, jam,
[ei] – cake, break, made, mayonnaise, plate, table, take
[ʌ] - bun, Mother's Day, others, lunch, discuss, butter
[ɔ] - shop, strong, tablecloth, sausage, teapot, foreigner
[ɔ:] - sort, salt, fork, more, before, water
[u] -pudding, woman, put, full, look
[u:] - tooth, juice, spoon, food, too
[əu] - roll, slow, rose, phone, know
Find the words for each sound: (Приложение 1, слайд 3)
[ u ] [ai] [ i:] [u: ] [ I ] [ ei ] [ɔ: ]
Cake, biscuit, pudding, chips, salt, spoon, meat , knife, pie, plate , sweet, cheese, fork, slice, ice-cream, tea, beans, juice, food, tin, fish, milk, mayonnaise, water, put, woman. (Приложение 1, слайд 4, ответ)
2. Речевая разминка.
Answer my questions about food: (Приложение 1, слайд 5)
What do you like to eat?
What do you like to drink?
What would you like to eat for breakfast?
Do you like sweets?
What sweet things do you know?
Is it healthy to eat much sweet food?
Do you like sandwiches?
Do you usually have coffee for breakfast?
Do you like to eat a bar of chocolate for breakfast?
What bread do you prefer black or white one?
What is your favourite food?
What is your favourite drink?
Do you like porridge with butter?
What fruits do you love?
Do you eat fast food?
Is fast food healthy?
Do you eat healthy food?
Here are some words. You should find the words for each title. (Приложение 1, слайд 6)
Sweet things, Dessert; Snack, Fast food; Meat products; Sea products; Fruits; Vegetables; Drinks.
WORDS: apples, hamburgers, pies, jam, bananas, turkey, carrots, milk, chicken, chips, ice cream, beef, pizza, ham, potatoes, sausage, tea, oranges, cheeseburgers, rolls, duck, cakes, tomatoes, coffee, cucumbers, sandwiches, crabs, onions, mineral water, grapes, marmalade, popcorn, coke, bacon, corn flakes, cabbages, steaks, honey, fish, chocolate, lemonade . (приложение 1, слайд 7, ответ)
"What is it?" There is a list of words and their meanings. You are to match them. (Приложение 1, слайд 8)
1 mineral water A ветчина2 biscuit B суп
3 potato C капуста
4 carrot D хлеб
5 butter E пицца
6 cabbage F перец
7 pepper G масло
8 spoon H морковь
9 porridge I картофель
10 ham J ложка
11 bread K минеральная вода
12 pizza L печенье
13 soup M каша
14 salt N йогурт
15 yoghurt O соль
( П риложение 1, слайд 9, ответ)
Look at the pictures and try to match the pictures and the words: ( П риложение 1, слайд 10)
a carton of milk, a cup of tea, a slice of cheese, a piece of cake, a bowl of rice, a loaf of bread, a glass of apple juice, a packet of spaghetti, a bottle of ketchup, a tin of pineapple, a bar of chocolate (приложение 1, слайд 11, ответ)
4. Проверка домашнего задания. (Приложение 1, слайд 12)
Your homework was to write recipes of different dishes and design them. Please show and tell us about your favourite dishes.
5. Аудирование текста. Listen to the text (Приложение 2) and then do the tasks: (Приложение 1, слайд 13, незнакомая лексика)
Tasks:
1) Listen to the text and say: What is the text about? (приложение 1, слайд 14)
2) Find the right sentence for each picture: (приложение 1, слайды 15-16)
3) Read the sentences and say: true, false or not stated (приложение 1, слайд 17)
1. MacDonald’s, Burger King and Subway are the most popular.
2. Eating fish is an old tradition.
3. The pieces of fish are very small and salty.
4. The pieces of fish are crispy and hot.
5. You can eat them with green peas and salad.
6. You can’t take them home.
7. You can buy other kinds of hot food in Fish and chip shops.
4) Choose the right answer: ( П риложение 1, слайд 18)
1. People in Britain like to go to
- MacDonald’s, Burger King and Subway
- Indian restaurants, Chinese restaurants
- Fish and chip shops
- Any takeaways
2. Fish and chip shops are popular because
- The towns are by the coast
- It is an old tradition of eating fish on Friday
- It is the only takeaway in Great Britain
3. The traditional fish and chips is a place where you can buy
- only hot and crisp pieces of fish
- any dish as in an restaurant
- fishcakes, sausages, roast chicken and other dishes
6. Введение выражений to be made of/ from. (Приложение 1, слайд 19)
УПОТРЕБЛЕНИЕ | |
to be made of | to be made from |
Продукт при обработке
остаётся неизменным. a chair made of wood - You can still see the wood. A pizza is made of sausages, tomatoes, cheese. |
Продукт при обработке
полностью видоизменяется. Juice is made from apples, grapes. You cannot see the grapes anymore! |
Complete the sentences: (приложение 1, слайд 20)
For example: cheese is made of milk.
Ice-cream is made of...
Salad... A cake...
A pizza.... A hamburger...
Butter... Yogurt...
Mars.... Omlette...
Sausage ... Coke...
Chips.... Jam…
7. Релаксация. Let's rest and recite the poem: (Приложение 1, слайд 21), (Приложение 3)
HELPING MOTHER.
8. Работа с текстом. Read the text about British meal (Приложение 4) and do the tasks.
British meal - Британская еда. (Приложение 1, слайд 22, незнакомая лексика)
1) Are these statements true (T) or false (F)? (Приложение 1, слайд 23)
1. The usual meals in Great Britain are breakfast, lunch and supper.
2. Many people have a tea-break at about 12:00 in the morning.
3. High tea is popular in north Wales and Scotland.
4. A dinner party is a formal evening meal to which guests have been invited.
5. In some houses high tea is the biggest meal of the day.
2) Find English equivalent in the text to the sentences: (Приложение 1, слайд 24)
1. Для разнообразия вы можете съесть вареное яйцо, ветчину или рыбу.
2. Бизнесмены Лондона обычно не имеют возможности приходить домой на ланч.
3. Люди могут выпить чай, часто с печеньем, пирожным, бутербродом или кексом к чаю.
4. Ужин - обычное название еды, которую съедают вечером (обычно между 7.00 и 8.30).
5. Вечером они едят ужин намного проще - омлет или сосиски, иногда бекон и яйца, а иногда просто хлеб с сыром, чашку кофе или какао и фрукты.
3) Find the right answer: (Приложение 1, слайд 25-26)
1. The usual meals in Great Britain are
a) breakfast, afternoon tea, supper
b) breakfast, dinner, supper
c) breakfast, lunch and supper
2. Breakfast is generally
a) a bigger meal than on the Continent
b) the same as on the Continent
c) a smaller meal than on the Continent
3. Englishmen have lunch at about
a) three o'clock
b) two o'clock
c) one o'clock
4. High tea is
a) a light meal eaten in the early evening
b) a formal evening meal to which guests have been invited
c) a sociable sort of thing, as friends often come in then for a chat
5. For dinner they have
a) porridge or 'Corn Flakes' with milk and sugar, bacon and eggs; marmalade with buttered toast, and tea or coffee
b) cold meat, potatoes, salad and pickles, with a pudding or fruit to follow
c) soup, fish, roast chicken, potatoes and vegetables, sweets, fruit and nuts
4) Complete the sentences: (Приложение 1, слайд 27)
1. But the usual English breakfast is...
2. If a meal is eaten...
3. Afternoon tea you can hardly...
4. Dinner is another common name...
5. In many English homes...
9. Объяснение домашнего задания. Подведение итогов. (Приложение 1, слайд 28)
- Now, let’s write down your home task.
St. b. p. 134, ex. 37, p. 141, ex. 10. Make a crossword "Food".
Today we have done a lot of different exercises. I thank everybody for the lesson. You were very active. Thank you for your answers and your creative work. Now your marks... The lesson is over.