Цели урока:
- Практическая – обобщить лексико-грамматическийматериал по теме, проконтролировать знание учащимися лексики по данной теме и умение употреблять её в речи. Способствовать развитию языковой компетенции учащихся при изложении учебного материала.
- Воспитательная – формирование позитивно-ориентированной личности.
- Образовательная – развивать логическое мышление,память, воображение, расширять кругозор и повышать общую культуру учащихся.
- Развивающая – развитие речевых способностей(фонематического слуха, способности к догадке), психических функций, связанных с речевой деятельностью (речевого мышления, внимания, воображения), способность к общению, развитие мотивации к дальнейшему овладению иноязычной культурой.
Задачи урока:
- Закрепление лексического материала, совершенствование умения применения изученной лексики в устной речи
- Создать ситуации для употребления в речи изученных лексических единиц.
- Реализовать умение использования информационно-коммуникационных технологий на уроке.
Оснащение урока:
- Компьютер
- Диск, кассета
- Мультимедийный проектор
Данный урок относится к типу нестандартных уроков. Он проводится в игровой форме, которая является наиболее эффективной для учащихся на начальном этапе. Для проведения урока учащимся заранее было предложено выучить стихотворения о временах года.
Ход урока
I. Организационный момент
– Hello, boys and girls. Glad to meet you here on the lesson.
Today we have an unusual lesson. We will speak about the seasons not simply speak, but using the poems.
Guess my riddle. What season is it? (It is spring)
II. Основная часть урока
a) Yes, you are right. Spring, what can you tell about yourself?
(I am spring. People call me the season of hope and happiness. When I come flowers begin to grow, green leaves appear on the trees. Birds come from South and begin to build their nests. Then they feed their little ones. Children help their fathers and mothers to plant trees, vegetables and wash the Earth and everything looks so bright.)
What spring months do you know? (три ученика изображают три месяца)
-
March brings sunny days and winds,
So we know, that spring begins. -
April brings the primrose sweet,
Wee see daisies at our feet. -
May brings flowers, joy and grass,
And the holiday for us.
Who knows the poems about spring? (дети читают стихотворения о весне)
b) – Guess my next riddle. What season is it? (It is summer.)
Yes, you are right. Summer, what can you tell about yourself? (After spring time is over, summer comes. My months are June, July and August. I am the hottest season of the year, the sun shines brightly, green grass and flowers are everywhere. Children go to their camps, where they bath, lie in the sun, gather mushrooms and berries.
– What summer months do you know? (June, July, August)
Три ученика изображают три месяца.
-
June brings tulips, lilies, roses
Fills the children’s hands with poses. -
Hot July brings apples and cherries,
And a lot of other berries. -
August brings us golden corn,
Then the harvest home is borne
The summer sun shines hot and high
Baby birds now learn to fly.
Green, green leaves and tasty fruit,
All the things are so good!
– Who knows the poems about summer? (дети читают стихотворения о лете).
с) – I have got one more riddle. Guess it. Yes, you are right, it is autumn. Autumn, tell us about yourself. (I come after summer, when days become cold. I bring fruit vegetables and corn and turn leaves red, yellow and brown. Everything looks so beautiful in my season.)
– What autumn months do you know? (три ученика изображают три осенних месяца)
-
Warm September brings us school.
Days are shorter, nights are cool. -
Fresh October brings much fruit,
Then to gather them so good. -
Then November brings us joy,
Fun for every boy and girl.
– Who knows the poems about autumn? (дети читают стихотворения об осени).
d) – Guess another riddle. Yes, you are right. It is winter. Winter, tell us about yourself.
(I am the coldest season of the year. My months are December, January and February. When I come, all The rivers and lakes are frozen. Snowflakes dance in the air. The ground, the trees and the houses are covered with snow. You can not see such a wonderful picture in any other season. Children sledge, ski, play snowballs. They are fond of winter!
(три ученика изображают три зимних месяца)
-
Cold December brings us skating,
For the New Year we are waiting. -
January brings us snow,
Makes our feet fingers glow. -
February snows again
And sometimes it brings us rain.
– Who knows the poems about winter? (дети читают стихи о зиме)
III. Заключительная часть урока.
– What season do you like?
– Why do you like this season?
– What can you do in your favorite season?
IV. Подведение итогов.
– As for me, I think that everything is good in its season. Thank you for your lesson. (подводятся итоги урока, выставляются оценки).