Урок английского языка по теме "Pets". 3-й класс

Разделы: Иностранные языки, Начальная школа

Класс: 3


Цель урока: составление монологического высказывания по теме «Pets».

Задачи:

Учебные:

  1. Повторить лексику по теме «Pets»: animals, domestic, wild, a bear, a wolf, a rabbit, a fox, a cockerel, a hen, a duck, a monkey, a cat, a tortoise, a tiger, a hippo, a zebra, a horse, a giraffe, a lion.
  2. Создать речевые ситуации для употребления лексических единиц в речи.
  3. Тренировать аудитивные способности учащихся.
  4. Заполнять схему для пересказа текста.
  5. Учить монологическому высказыванию с опорой на схему.

Развивающие:

  1. Развивать познавательные процессы, память, воображение.
  2. Развивать мыслительные навыки.
  3. Развивать интеллектуальную атмосферу на уроке.

Воспитательные:

  1. Воспитывать чувство ответственности за своих питомцев.
  2. Воспитывать уважительное отношение друг к другу, чувство взаимопомощи при работе в группе.

Оборудование: проектор, магнитофон, карточки с лексическим материалом по теме, игрушки.

Ход урока

I. Организационный момент. Целеполагание.

T: Good afternoon, children. I am glad to see you. How do you feel today? If you are fine, smile.

Boys and girls, today at the lesson we have got some friends. Guess them:

  1. It’s big. It’s grey. It’s nose is long. It’s tail is short. (It’s an elephant)
  2. It’s strong. It’s green. It’s body is long. It can swim. (It’s a crocodile).
  3. It lives in the forest. It can jump. It likes bananas. (It’s a monkey)

(После того, как обучающиеся отгадали загадку, учитель достает из мешка соответствующую игрушку (слона, крокодила, обезьянку) и ставит её на стол.)

T: So how do you think what we are going to speak about?

Cl: We are going to speak about animals (формирование регулятивных УУД – действий целеполагания).

T: Yes, you are right. Let’s make up our plan for the lesson. Look at the blackboard and choose the right expressions.

  • retell the story +
  • revise the words +
  • read the text
  • write the dictation
  • have a talk about…+
  • act out the dialogues

(Дети составляют план на урок, выбрав нужные пункты плана из предложенных, здесь они обозначены +)

II. Активизация лексических единиц в речи.

T: To be ready to speak about animals, let’s revise some words. Look at the screen and name the animals.

(Учитель предлагает обучающимся назвать животных, изображения которых поочерёдно появляются на экране).

Р: It’s a horse and etc.

T: Name some animals which

  • can fly, crawl, hunt, swim;
  • are very big, small;
  • have a short tail.

Cl: A parrot can fly (формирование коммуникативных УУД).

III. Употребление лексических единиц в речи.

T: Open your student’s books. Find out Ex.7, p. 43. Read the task.

(Look at the map and tell where do animals come from)

T: Work in pairs, make up short dialogues.

For example:

P1: Where do elephants come from?

P2: Elephants come from Africa…

(Формирование коммуникативных УУД)

(Дети работают в парах, составляют диалоги)

T: Now let’s listen to your dialogues. Listen attentively, be polite to each other. Thank you for your dialogues.)

IV. Развитие аудитивного умения.

T: Open your activity books (Ex.D, p.75 )

Read the task, take your pencils, listen very attentively and put the numbers.

(Доска: The first animal is…)

(Обучающимся предлагается прослушать описание животных и соотнести их с предложенными картинками.)

(Учитель предлагает школьникам проверить свои работы, ответив на вопросы учителя, и посчитать свои баллы. )

T: What is the 1st animal? (2nd,3rd,4th,5th,)

Р: The first animal is…etc.

T: Count your points: + if you are right, - if you are wrong

T: Who has got 5 points stand up (well done),

T: Who has got 4 point raise your hands (good)

T: All the rest should be more attentive.

V. Физкультминутка

T: Let’s have a rest with our animals

A song “Walking, walking”

(Один ученик у доски, класс повторяет за ним движения зарядки).

VI. Составление монологического высказывания с опорой на схему.

T: Open your vocabulary books. What is the title of the text?

Cl: The title of the text is “Animals”.

T: Today at the lesson we’ll learn to retell this text. To be ready to do it, let’s revise some difficult words.

Режимы: T-Cl, P1(read)-Cl(repeat)

What two groups of animals do you know?

Cl: We know wild and domestic animals.

(Схема заполняется по щелчку мышки в процессе ответов)

(Учитель предлагает обучающимся разделиться на 2 группы в соответствии с названиями групп животных и заполнить далее схему. Каждая группа читает текст и ищет в нём информацию по вопросам.)

Вопросы для 1 группы:

(Вопросы напечатаны на карточках)

  1. Where do wild animals live?
  2. What do wild animals eat?
  3. What can they do?

Вопросы для 2 группы:

  1. Where do domestic animals live?
  2. Why do people keep domestic animals?
  3. Prove it.

T: Are you ready? Let’s listen to the 1st group. (Один ученик из первой группы читает вопросы, второй ученик отвечает на них.)

T: Thank you group №1. Let’s listen to group №2.

(Схема заполняется по щелчку мыши в процессе ответов обучающихся).

T: People must take care of their animals. What can we do for them?

Cl.: We must:

  • feed animals
  • keep clean their houses
  • wash them
  • play with them
  • walk with them

T. Let’s learn to retell the text, the scheme will help us.

First listen to my retelling. (Учитель пересказывает текст используя схему)

T. Retell the story using the scheme:

(Режимы: P1-P2-pP3-P4-P5 (retell), pupil 1 (retell).)

T: At home learn to retell the text. using the scheme.

VII. Подведение итогов.

T: Let’s sum up our results. Look at the plan. Did we revise the words?

Cl: Yes, we did. etc.

T: Now raise your cards according to your work.

(Ученики поднимают карточки того цвета, который соответствует их работе на уроке: синий – мне было трудно на уроке, я мало запомнил и узнал; зеленый – я испытывал небольшие трудности, мне было интересно; красный – я не испытывал трудностей на уроке и усвоил весь материал.)

T: Our lesson is over. Thank you. Good bye.

Текст для работы на уроке

Аnimals
I like animals. There are domestic and wild animals.
Wild animals live in the forest, woods, mountains, rivers, oceans, deserts. Wild animals eat grass, fruit, vegetables and other animals. They can climb, crawl, hunt.
Domestic animals live in the yard, on the farm, in the house. Domestic animals are useful for people. They give us milk, wool, meat and other things.
People take care of animals too. We feed, wash, play with animals. Animals who live in the house are pets. We can buy food for them in pet shops.

(Данный текст был составлен на основе лексического и грамматического материала УМК “Forward” авт. М.В. Вербицкая)