Дебаты на английском языке как оптимальная форма развития коммуникативных и информационных умений учащихся

Разделы: Иностранные языки


В настоящее время технология «Дебаты» играет всё большую роль в образовательном процессе. И это не случайно, так как «Дебаты» – это не просто увлекательная интеллектуальная и развивающая игра, но и эффективная методика формирования у учащихся тех качеств, которые им необходимы, чтобы стать успешными в условиях современного общества. В процессе проведения дебатов учащиеся приобретают навыки поиска, преобразования и оценки достоверности получаемой информации, аргументации своей позиции и анализа противоположной точки зрения, понимания сути вопроса и формулировки ответа. Дебаты способствуют формированию навыков публичного выступления, что ведёт к убедительности своей позиции, так как свою точку зрения нужно не просто высказать, а доказать, используя логически выстроенную аргументацию. В процессе дебатов учащиеся овладевают умением вести диалог, совместно работать над поставленной задачей, соблюдая основные принципы дебатов: честность и уважение к оппоненту.

Авторы хотели бы поделиться опытом работы по использованию технологии «Дебаты», описав один из уроков, проводимых в 9 классе. В процессе обсуждения учащимися 9 класса была выбрана следующая тема: “Advertising – a curse or a blessing?”. Успешному проведению дебатов способствовал тщательно спланированный подготовительный этап, который включал в себя сбор и обработку полученной информации, анализ слабых и сильных сторон своей позиции и позиции оппонентов, подбор аргументов и вопросов, а также определение стратегии и тактики выступления.

 Во время проведения урока авторы преследовали достижение следующих целей:

  • образовательные: развитие речевой и социокультурной компетенции в рамках предложенной темы;
  • воспитательные: повышение мотивации к изучению иностранного языка, воспитание терпимости к разным точкам зрения, при умении отстаивать собственную позицию, а также развитие умения владеть собой;
  • развивающие: развитие умения сравнивать, анализировать и обобщать, формирование умения выделять главное, овладение навыками культуры ведения дискуссии;

Приложение 1: презентация Power Point (slides 1-4)

ХОД ДЕБАТОВ

I.   Организационный момент: приветствие, сообщение темы и задач урока. (SLIDE 1)

II.  Речевая зарядка: введение в тему с использованием короткой презентации в Power Point

Учитель: Nowadays we live in the world of advertising which surrounds us like a sea and (SLIDE 2) a lot of people even say that advertising makes the world go round. Where can we see advertisements? (SLIDE 3)

Учащиеся: Now we can read adverts in newspapers and magazines, we have to watch numerous commercials on television, we come across adverts on the Internet and we often hear them on the radio. There are also a lot of adverts in shop windows, on billboards, T-shirts and carrier bags.

III. Проведение дебатов

1. Вступительное слово председателя дебатов, анонсирование темы и представление позиций «за» и «против»

You have seen that advertising is all around us and that it is very difficult to ignore the messages that are being communicated via those ads. A lot of people are sure that we benefit from advertising. However, other people are concerned about the content of those messages and the influence that they may have on audiences. The different positions may be summed up like this: (SLIDE 4)

FOR

Advertising is beneficial to people as consumers aren’t stupid: they make their own decisions about purchases. Advertising just provides extra information to help them make an informed choice

AGAINST

People cannot benefit from advertising as it brainwashes the public into buying through constant repetition of images and slogans. It takes away freedom of choice.

2. Выступление спикеров (учащихся, представляющих противоположные точки зрения)

На этом этапе проведения дебатов были заслушаны три спикера «за» и три спикера «против». После  выступления всех спикеров им были  заданы вопросы представителями аудитории. Хотя возможен и другой вариант, когда каждому спикеру задают вопросы сразу же после его выступления. Здесь мы приводим только выдержки из выступления спикеров.

The motion: People benefit from advertising.

For:

Speaker 1:

Advertising is natural for people and it isn't the invention of our society. Simple advertising (for events) has been around for a long time as people have been trying to make money out of attracting wider public. Posters announcing an event were probably the first form of advertising, and these date back to gladiatorial contests in Ancient Rome. The first advertisements, however, which fit our full definition of advertising appeared in the 17th' century. It may be said that if advertising hadn’t been beneficial to people, it wouldn’t have become part of our culture. In addition, advertisements are a reflection of a society’s needs and values at any particular point in time. As a result, advertising provides excellent material for historians and sociologists researching social attitudes of an era or culture.

Speaker 2:

Nowadays business can't exist without advertising. If you want to sell something, you just have to advertise. There is a saying that ‘Doing business without advertising is like winking at a girl in the dark. You know what you are doing but nobody else does’. The giants of the corporate world, such as Nike or Coca-Cola put millions of dollars into advertising every year. Advertising introduces new products to customers and encourage them to compare products and to choose the best. There are lots of adverts that can be described as informative, instructive and stimulating. Classified ads which are found in most local newspapers can be very effective too. The absence of advertising leads to less choice, lower levels of innovation and higher prices. Therefore advertising should be regarded as a consumer friend rather than an enemy.

Speaker 3:

Without advertising there would be no television, magazines would be thin, colourless and prohibitively expensive. When big companies cut down their advertising budget, the money simply stops   coming   in   and   the   economic effects are disastrous: magazines fold, TV stations slash original programming. It is worth remembering   next time you complain about the way your favourite film is broken off by commercial breaks that if they weren’t there, you wouldn’t have a chance to hear any local news.

Against:

Speaker 1:

Advertising affects our private life in an unwanted and annoying way. Ads try to sell people things they can't afford and persuade people to buy things they don't need using various techniques such as the scientific effect or the ‘ha-ha’ effect. To my mind, advertising creates false needs and wants, not choice.  Besides we can speak about dishonest claims, about what a product can do, for example, diet pills. Of course it is impossible for anyone to build their body in 5 days without a gym and no exercises, or to teach your dog to talk with a unique course. To conclude, we shouldn't trust such ads.

Speaker2:

Today a lot of people are concerned about ads that recommend some illegal practices, for example drink driving or underage drinking. Although in real life 20% of adults do not drink at all, such adverts persuade people and especially young people that they can't celebrate or spend their free time happily without drinking. That's why alcohol companies advertise. That's why cigarette companies place various products and it works. If it didn't, they wouldn't waste the money.

Speaker 3:

Nowadays adverts form anti-social values, for example, there are a lot of sexist TV ads for washing powder, with the mother or grandmother which obviously say that only women can do the housework. What about moral values? I mean advertising during films and programmes about the Second World War, when Russian people fought against fascism. When such programmes are interrupted by commercial breaks, we betray those who defended our Motherland and we don't think what moral values children, who are the nation's future, will posses.

3. Ответы участников дебатов на вопросы аудитории.

Во время проведения этого этапа были заданы следующие вопросы:

Questions to the proposers:

– You say that advertising provides excellent material for historians. But is it reliable? Does advertising reflect our real needs and wants or is it a false image of the humanity?
– The opposers say that advertising is a multibillion dollar industry. The leading corporations pour millions of dollars into advertising instead of charity and so on. Don’t you find it a waste of money?
– You say that TV can’t exist without advertising. Why do you think so many people turn over to another channel during commercial breaks?
– Do you support the idea that advertising should be regulated?
– Are you personally influenced by advertising? Do you always trust advertisements?

Questions to the opposers:

– You have mentioned the ‘scientific effect’. Could you explain what you mean by that?
– You have described the influence of advertising on adults and teenagers. Does it do any harm to children?
– Do you find people so stupid to use a stereotypical image as an example to follow?
– You say that advertising must be limited. Could you name any ways of doing it?
– We can’t deny that advertising helps to create and support jobs all over the world. Isn’t it an argument for its favour?

4. Заключительный этап:

1. Проведение голосования с целью определения превалирующей точки зрения.
2. Подведение итогов:

  • суммирование результатов голосования
  • анализ выступлений спикеров,
  • заключительное слово председателя дебатов

Подводя итоги, хотелось бы отметить, что все участники дебатов активно отстаивали свою позицию и стремились к четкому и логичному изложению своей точки зрения по поставленной проблеме, несмотря на наличие определенных трудностей, связанных с четким выстраиванием системы аргументов. На наш взгляд у учащихся также иногда возникают проблемы на этапе постановки вопросов к спикерам, так как чтобы правильно сформулировать свой вопрос необходимо очень внимательно слушать говорящего и отслеживать логику его выступления.

Большую роль в проведении дебатов играет председатель, поэтому так важен его правильный выбор. Во время проведения этих дебатов председатель прекрасно справился со всеми этапами  благодаря хорошему владению английским языком и прекрасным организаторским способностям.

В заключение, хотелось бы отметить, что систематическое проведение дебатов всегда вызывает у учащихся неподдельный интерес и творческий подъём и является прекрасным средством повышения мотивации к изучению иностранного языка.