Урок английского языка по теме "Проблема курения в школе". 10-й класс

Разделы: Иностранные языки

Класс: 10


Тема урока: Проблема курения в школе.

Тип урока: Урок закрепления знаний.

Вид урока: Суд подростков “Виновен или нет?”

Teen Court – Guilty or Not?

Форма проведения: ролевая игра.

Цель: формирование навыков говорения по теме

Задачи:

познавательные: познакомить с организацией самоуправления в школах стран изучаемого языка;

развивающие: развивать способности к осуществлению продуктивных речевых действий, к логическому изложению; развивать умение высказывать свою точку зрения, личное отношение к проблеме, аргументировать свое высказывание, умение определить и сформулировать собственные пути решения проблемы;

воспитательные: формировать социально-правовую активность учащихся, дисциплинированность как форму проявления на практике усвоенных правовых норм, развивать навыки школьного самоуправления, умение анализировать и давать оценку поступкам, коллективно находить пути решения проблемы;

учебные: развивать речевые умения

Формирование универсальных учебных действий обучающихся на уроке

Личностные УУД Регулятивные УУД Познавательные УУД Коммун-е УУД
Оценка жизненных ситуаций  и поступков сверстников с точки зрения общечеловеческих норм, нравственных и этических ценностей, ценностей гражданина России. Уважение  к своему народу, к другим народам, принятие ценностей других народов Самостоятельно  формулировать задание: определять его цель, планировать алгоритм его выполнения, корректировать работу по ходу его выполнения, самостоятельно оценивать. Использовать  при выполнения задания различные средства: справочную литературу, ИКТ, словари.

Производить рефлексию.

Ориентироваться в учебнике, дополнительных источниках, уметь самостоятельно отобрать необходимую информацию для аргументации своих суждений, переработать и преобразовать ее. Анализировать, сравнивать различные явления, факты. Самостоятельно делать выводы, составлять алгоритм действия, планировать результат. Выполняя различные роли в группах, сотрудничать в совместном решении проблемы. Отстаивать свою точку зрения, уметь задать вопрос и ответить на него соблюдая правила речевого этикета; аргументировать свою точку зрения с помощью фактов и дополнительных сведений. Понимать точку зрения другого

Участвовать в работе группы, распределять роли, договариваться друг с другом. Предвидеть  последствия коллективных решений. Выражая свои мысли с достаточной пол-

нотой и точностью прийти к решению проблемы

Ход урока

I. Исходная мотивация. Погружение в проблему (3 мин.)

1) Приветствие T- Cl (1 мин.)

- Good Morning! Glad to see you! I think you are fine.

- Good Morning! Glad to see you too!

2) Определение учащимися темы урока, цели и задач (2 мин.)

T: Dear pupils, we have worked at Unit for a long time. You know words and expressions on the theme. You have done a lot of work, have analyzed the statistic facts, poll-opinions, questionnaires; you’ve compared the things and you’ve come to the conclusion. At last you’ve created the video clip “Smokers in our school”. I think it’s time to present it on the role-play. How do you think what the main idea of our lesson is.

P: Teen Court – Guilty or not? We’ll touch upon the “Problem of Smoking in School”.

II. Организация деятельности (5 мин.)

Деление на три группы и получение задания.

Дети садятся за столы, выбирая себе понравившийся цвет из трех возможных. Так быстро и непринужденно происходит деление на группы. Каждая группа знакомится с заданием.

Plaintiffs: You have caught some pupils several times smoking in the classroom. Smoking is not allowed anywhere in school. You told them to stop but they continued. You complained to Teen Court. Make up your complaint to present it to Teen Court. Be ready to answer the questions on the problem.

Defendants: You have been caught smoking in the classroom. Smoking is not allowed anywhere in school. The teachers asked you to stop but you continued. The teachers complained to Teen Court. Disagree to the complaint. Give reasons ( all your friends smoke, it’s your body, your parents smoke and you smoke and do nothing about it, etc.) Be ready to answer the questions on the problem.

Judges: Some pupils have been caught by the teachers smoking in the classroom. Smoking is forbidden everywhere in school. The teachers complained to Teen Court. Think of the questions on the problem to ask Plaintiffs and Defendants. Agree or disagree to the complaint. Give reasons. Choose a senior judge to lead the discussion.

Senior Judge: Open Teen Court and introduce everyone, ask Plaintiffs to explain the complaint, ask Defendants to respond to the complaint, ask Judges to come out with their questions, organize a general discussion on the problem, ask Judges for the final decision.

III. Осуществление деятельности (12 мин.)

Работа в группах: учащиеся работают с источниками информации ( учебник, справочник, словари, интернет ресурсы), делают необходимые записи, оформляют результат своей деятельности.

Учитель выступает в роли консультанта.

IV. Защита результата деятельности (15 мин.)

1. Суд подростков – Виновен или нет? По проблеме “Курение в школе”.

Звучит музыка из кинофильма “Шерлок Холмс” ( Application 1)

SJ: Court is a place where different problems are solved. Teenagers have a lot of problem. Smoking is one of them. The pupils of our school complain to the school rules and sometimes break them. Today we’ll have “Teen Court” on theme “The problem of teenager’s smoking in our school” and we’ll know if they are guilty or not.

In our court-hall we can see

  • The plaintiffs
  • The defendants
  • The judges who will give you the final decision.

Звучит музыка из кинофильма “Шерлок Холмс” (Приложение 1)

Attention! Some pupils have been caught by the teachers and pupils on duty smoking in the classrooms and in the toilets. You know, smoking is forbidden everywhere in school. The teachers and pupils on duty complained to Teen Court.

Now, I ask plaintiffs to explain the complaint.

P1: The situation is: we have caught these pupils several times smoking in the classrooms and in the toilets. Smoking is not allowed anywhere in school. We told them to stop, but they continued. We consider it out of school rules and complain to the teen court to solve the problem.

Просмотр фотовыставки (Приложение 2) по теме “Курильщики в школе” (Application 2)

Приложение 3

SJ: You defendants, will you respond to the complaint. Speak by turn, one by one.

D1: Yes, we can. First we disagree to the complaint. Most of people smoke now days and do nothing about it.

D2: As for me, I like smoking, all my friends smoking

D3: My father smokes. I smoke too.

D4: My parents allow me to smoke.

D5: Besides, it’s a modern tendency in the society.

SJ: What can you say on such answers?

P2: For what do you smoke? What is the reason of your smoking?

SJ: You defendants please.

D1: The life of a teenager is not so easy. I smoke to express myself and develop my own lifestyle.

D2: As for me, I smoke to show me off and to show a rebellion to my parents, teachers, to all adults.

D3: I smoke to try out all sorts of options.

SJ: So, we see. What about you plaintiffs.

P3::I think you are not right. There are many other ways to express yourself: going in to sport, doing interesting activities, healthy living guide.

P4: Healthy living guide is a modern living tendency in the world now. As for me I would like to recommend you to express yourself among the teenagers with the help of such sport as sky diving, potholing, rock climbing, rating and water diving. By the way it’s dangerous and helps you to be strong and brave. Such traits of character as strength, patience, toughness, mobility, self-confidence are popular and valued among young people.(Application 3)

Приложение 3

P5: Could you explain why do you smoke? Don’t you know it’s bad for your health?

SJ: It’s the right idea. And what`s about you, defendants?

D4: I have no problems with my health though I am a smoker. I like smoking. It helps me to relax. I have been smoking since I was 10 or 12. All my friends are smokers. I don’t want to be the odd one out. I know all the facts but you only live once, don’t you? So why not enjoy yourself?

SJ: Yes. And what`s about you, plaintiffs?

P1: The value of your enjoying yourself is very high, in my opinion. I doubt that you don’t know about the effects of smoking. I dear remember you, smoking causes a cough, a headache, cancer, blood, heart, brain diseases, slow reactions and loss of memory.

Просмотр видеоролика и презентации (Application 4)

Приложение 4

P2: Besides, it makes your teeth yellow, skin unhealthy, hair and clothes smell.

SJ: Good arguments. What about your defendants?

D5: I think people should choose for them if they want to be healthy – it’s their life, it’s their body. They are free to decide.

SJ: You plaintiffs.

P3: And what about your responsibility about people who around you? You break social norms. As for me I’m a normal teenager. I want to go out and have fun with my friends and do teenager things. I want to be healthy, be out of smoke.

P4: I am going to be active healthy citizen of the society, to do useful things for country and its people. I agree with that because smoking affects other people’s life too. I don’t smoke. I don’t want to have unhealthy skin and teeth. What should I do?

D1: Don’t go to the smoker’s places.

P5: But school is not a smoker’s place. And what about the right to health and health care (article 24)?

D4: What can you say about the right to private life?

SJ: So. I see you know right but what about duties? I ask judges to come out with their questions.

J1: Do you know the laws of the documents with age- limits for some activities? I address first for you plaintiffs.

P: Yes we do.

J1: You, defendants?

D: Yes we do.

J1: Let’s remember, please, the age limits of smoking.

D5: At 18 you can buy cigarettes. The law allows a young person to smoke. You must smoke in a special place not in a public one.

J2: Does the law ban smoking in offices, in TV and radio ads, in the underground, in buses and other kinds of transport and public places?

D: Yes it does.

J2: Does it mean “public places”?

D2: School, libraries, cinemas, theatres, galleries, museums, exhibitions, etc.

J2: Soon it will contain the “street” as well. You should smoke only in the special places for smoking.

SJ: Thank you! Our discussion is over. The judges go out to come to the same decision and I’ll ask them for the final decision.

(В перерыве перед оглашением финального решения учащиеся представляют антирекламу курения) (Application 5)

Приложение 5

Having heard both plaintiffs and defendants we’ve come to the decision:

According law which forbids smoking in the public place the defendants will be punished, because they will be taken money for smoking in school. It will be 500 rb for each of them.

They don’t conform to the society standards and differ from social norms.

As the defendants don’t work and don’t have their own money, their parents should do their children’s smoking on their own responsibility and should pay a fane.

The Teen Court is over. You may be free.

V. Домашнее задание. (1 мин.)

Составить список проблем, которые вы бы хотели обсудить. Запись в дневник.

VI. Рефлексия. Организация конца урока. (4 мин.)

Каждый оценивает свой вклад в достижение поставленных в начале урока целей и задач, свою активность, эффективность работы класса, увлекательность и полезность выбранных форм работы. Учащиеся друг за другом высказываются одним предложением, выбирая начало фразы, которые высвечены проектором на экран:

1. Сегодня я узнал… 2. Было интересно… 3. Было трудно… 4. Я выполнял задания… 5. Я понял, что… 6. Теперь я могу… 7. Я почувствовал, что… 8. Я приобрел…9. Я научился… 10. У меня получилось… 11. Я смог…12. Я попробую… 13. Меня удивило… 14. Урок дал мне для жизни…15. Мне захотелось…