Цели:
Образовательные:
- совершенствование слухопроизносительных, лексических и грамматических навыков;
- активизация лексики в речи;
- ознакомление с традициями проведения Нового Года в разных странах.
Развивающие:
- развитие устной монологической речи;
- развитие навыков поискового, ознакомительного, изучающего чтения;
- развитие языковой догадки.
Воспитательные:
- воспитание чувства уважения к традициям других стран,
- воспитание патриотизма.
Оборудование:
- записи песен;
- компьютер с проектором;
- раздаточный материал;
- открытки с пожеланиями на английском языке.
- украшения для класса (шары, плакаты, маленькая елка)
Тип урока:урок-закрепление материала
Ход урока
1. Организационный момент
Включается музыка (танцевальная), ученики танцуют. Часы начинают бить 12 раз (запись курантов). Все останавливаются и начинают петь песню “Auld Lang Syne” (включается запись этой песни). Затем все громко кричат “Happy New Year”, поздравляют друг друга с праздником и вручают открытки гостям. Ученики хлопают и занимают свои места.
Учитель: Good morning, dear guests, boys and girls! Happy New Year! I`m glad to see you! How do you like the beginning of our lesson?
Учащиеся высказывают свое мнение:
I think it was great!
I wish every lesson started in such a way!
As for me I liked it very much. Etc.
Teacher: “I`m of the same opinion. You see, it`s customary for American people to greet the beginning of the New Year in such a way. As you`ve understood we`re going to talk about various customs of spending New Year`s Day in different countries”.
2. Основная часть.
1) Развитие устной монологической речи (подготовленное сообщение).
Teacher: Now let`s see, what`s there unusual in this holiday. You have prepared some information. Be very attentive while listening because at the end of the lesson you`re going to do a test. You can make notes during the lesson. Please, you are welcome!
Учащиеся по очереди начинают рассказывать о типичных традициях проведения праздника в некоторых странах (идет компьютерная презентация Приложение 1).
Представляется материал по проведению Нового года в следующих странах: China, Australia, Egypt, Greece, Poland, The USA, Russia.
2) Развитие навыков чтения (работа над текстом).
Teacher: Thank you very much. You did a good job! Your reports were really attractive, interesting and amazing.
And now for more details about ways of spending New Year`s Day in other countries we shall read the text, which is called “New Year”.
But before working on it let`s get acquainted with some unknown words (слова на доске, текст на карточках). Снятие лексических трудностей c использованием различных способов введения лексики (перевод, рисунок, синоним на английском языке)
- Repeat after me:
- lentils – чечевица
- juniper–можжевельник (изображение на компьютере)
- to fumigate = to spread over the smell of smth.
- Thanks a lot! Now your task is to look through the text and in half a minute give it another title. После просмотровогочтения учащиеся дают такие названия: “Different countries”, “ Different traditions”, etc. Все названия пишутся на доске.
Teacher: Excellent! Your ideas are very bright! And now look at the text once again and answer the question: “What dishes are described in the text?” (поисковоечтение). The answers are: bread rich in butter, eggs and raisins; roast goose, salt pork, lentils.
Teacher: Thank you very much. You`re working quite hard today.
Перед ознакомительнымчтением дается задание: Read the text once again and we`ll speak about some traditions.
- What do Swiss women cook for holiday?
- Where are there lentils on the menu? What do they mean?
- What custom is there in Spain?
- How do people in Turkey spend the New Year night?
- Let`s translate the passage about the Greek tradition?
- Why do people in Italy throw old clothes, broken cups and plates out of the window?
- What was an old English custom?
- What does a “first foot” in Scotland bring?
Teacher: That`s a good work. And now look through the text once again and say which tradition you like most of all (изучающеечтение). Ответы даются с применением фраз выражения своего мнения.
Например: As for me, I like Swiss tradition most of all because I`m crazy about tasty things. I wish my mother prepared such dish for me.
3) Физкультминутка
Включается подвижная музыка. Учащиеся встают в круг и передают друг другу большую подарочную коробку. Музыка выключается, у кого на руках осталась коробка, тот разворачивает первый слой упаковки. Затем снова включается музыка и следующий ученик убирает другой слой упаковки и т.д. пока не дойдут до самого подарка. А в качестве подарка можно написать пожелание на Новый год на английском языке.
4) Национально-региональный компонент
Teacher: You`re really working hard today. I suppose, now you are aware of how people spend New Year`s Day in different countries and what can they receive as a present.
- And what about our country? Are there any traditions in Russia? Учащиеся рассказывают о проведении Нового года в России.
- How do you spend this holiday? Have you got any family traditions? (ученики рассказывают о своих семейных традициях встречи Нового года)
5) Контроль знаний
Teacher: Thank you very much. I`m proud of the way you worked today. Now as I have told you`re going to do the test. Take your seats at the computers and fulfill the tasks by choosing the best variant. Учащиеся рассаживаются возле компьютеров и выполняют тест, выполненный с помощью программы «My test».
Содержание теста “NewYear”
- The exact day of the Chinese New Year is fixed by…
- The solar calendar
- The lunar calendar
- The New Year calendar
- The celebrations in China are based on bringing…
- luck
- health, wealth
- luck, health, wealth
- The Chinese decorate their houses with …
- nutcrackers
- firecrackers
- fireworks
- On January 1 people in Australia …
- have picnics on the beach
- organize parties on the beach
- stay at home
- In Egypt the New Year is proclaimed by …
- the Prime Minister
- Grand Mufti
- Santa Claus
- Greek people put … inside the St.Basil`s cake.
- a ball
- a coin
- a gift
- In Poland it`s believed that those people who wake up early on New Year`s Day will …
- wake up early during the whole year
- sleep for the rest of the year
- be cheerful during the whole year
- American people usually … after midnight on December 31.
- don`t sleep
- eat
- read books
- Swiss women usually bake …
- roast turkey
- roast goose
- roast chicken
- An old English custom was …
- to ring the bells
- to burn a fur-tree
- to burn juniper
3. Заключительная часть
Выставление оценок по тестам происходит автоматически.
Домашнее задание: Написать мини-сочинение на тему: “So many countries, so many customs”.
You certainly did well today. It`s such a pleasure to teach when you work like that. They say “So many countries, so many customs”. I quite agree with this. And we should respect other traditions and customs.
Your homework will be to write a short composition on this theme. The lesson is over. Good bye!