Урок английского языка по теме "Традиции празднования Нового года в разных странах"

Разделы: Иностранные языки


Цели:

Образовательные:

  • совершенствование слухопроизносительных, лексических и грамматических навыков;
  • активизация лексики в речи;
  • ознакомление с традициями проведения Нового Года в разных странах.

Развивающие:

  • развитие устной монологической речи;
  • развитие навыков поискового, ознакомительного, изучающего чтения;
  • развитие языковой догадки.

Воспитательные:

  • воспитание чувства уважения к традициям других стран,
  • воспитание патриотизма.

 
Оборудование:

  • записи песен;
  • компьютер с проектором;
  • раздаточный материал;
  • открытки с пожеланиями на английском языке.
  • украшения для класса (шары, плакаты, маленькая елка)

Тип урока:урок-закрепление материала

Ход урока

1. Организационный момент

Включается музыка (танцевальная), ученики танцуют. Часы начинают бить 12 раз (запись курантов). Все останавливаются и начинают петь песню “Auld Lang Syne” (включается запись этой песни). Затем все громко кричат “Happy New Year”, поздравляют друг друга с праздником и вручают открытки гостям. Ученики хлопают и занимают свои места.

Учитель: Good morning, dear guests, boys and girls! Happy New Year! I`m glad to see you! How do you like the beginning of our lesson?

Учащиеся высказывают свое мнение:

I think it was great!
I wish every lesson started in such a way!
As for me I liked it very much. Etc.

Teacher: “I`m of the same opinion. You see, it`s customary for American people to greet the beginning of the New Year in such a way. As you`ve understood we`re going to talk about various customs of spending New Year`s Day in different countries”.

2. Основная часть.

1) Развитие устной монологической речи (подготовленное сообщение).

Teacher: Now let`s see, what`s there unusual in this holiday. You have prepared some information. Be very attentive while listening because at the end of the lesson you`re going to do a test. You can make notes during the lesson. Please, you are welcome!

Учащиеся по очереди начинают рассказывать о типичных традициях проведения праздника в некоторых странах (идет компьютерная презентация Приложение 1).
Представляется материал по проведению Нового года в следующих странах: China, Australia, Egypt, Greece, Poland, The USA, Russia.

2) Развитие навыков чтения (работа над текстом).

Teacher: Thank you very much. You did a good job! Your reports were really attractive, interesting and amazing.

And now for more details about ways of spending New Year`s Day in other countries we shall read the text, which is called “New Year”.

But before working on it let`s get acquainted with some unknown words (слова на доске, текст на карточках). Снятие лексических трудностей c использованием различных способов введения лексики (перевод, рисунок, синоним на английском языке)

- Repeat after me:       

  • lentils – чечевица
  • juniper–можжевельник (изображение на компьютере)
  • to fumigate = to spread over the smell of smth.

- Thanks a lot! Now your task is to look through the text and in half a minute give it another title. После просмотровогочтения учащиеся дают такие названия: “Different countries”, “ Different traditions”, etc. Все названия пишутся на доске.

Teacher: Excellent! Your ideas are very bright! And now look at the text once again and answer the question: “What dishes are described in the text?” (поисковоечтение). The answers are: bread rich in butter, eggs and raisins; roast goose, salt pork, lentils.

Teacher: Thank you very much. You`re working quite hard today.

Перед ознакомительнымчтением дается задание: Read the text once again and we`ll speak about some traditions.

  • What do Swiss women cook for holiday?
  • Where are there lentils on the menu? What do they mean?
  • What custom is there in Spain?
  • How do people in Turkey spend the New Year night?
  • Let`s translate the passage about the Greek tradition?
  • Why do people in Italy throw old clothes, broken cups and plates out of the window?
  • What was an old English custom?
  • What does a “first foot” in Scotland bring?

Teacher: That`s a good work. And now look through the text once again and say which tradition you like most of all (изучающеечтение). Ответы даются с применением фраз выражения своего мнения.

Например: As for me, I like Swiss tradition most of all because I`m crazy about tasty things. I wish my mother prepared such dish for me.

3) Физкультминутка

Включается подвижная музыка. Учащиеся встают в круг и передают друг другу большую подарочную коробку. Музыка выключается, у кого на руках осталась коробка, тот разворачивает первый слой упаковки. Затем снова включается музыка и следующий ученик убирает другой слой упаковки и т.д. пока не дойдут до самого подарка. А в качестве подарка можно написать пожелание на Новый год на английском языке.

4) Национально-региональный компонент

Teacher: You`re really working hard today. I suppose, now you are aware of how people spend New Year`s Day in different countries and what can they receive as a present.

- And what about our country? Are there any traditions in Russia? Учащиеся рассказывают о проведении Нового года в России.

- How do you spend this holiday? Have you got any family traditions? (ученики рассказывают о своих семейных традициях встречи Нового года)

5) Контроль знаний

Teacher: Thank you very much. I`m proud of the way you worked today. Now as I have told you`re going to do the test. Take your seats at the computers and fulfill the tasks by choosing the best variant. Учащиеся рассаживаются возле компьютеров и выполняют тест, выполненный с помощью программы «My test».

Содержание теста “NewYear

  1. The exact day of the Chinese New Year is fixed by…
    1. The solar calendar
    2. The lunar calendar
    3. The New Year calendar
  2. The celebrations in China are based on bringing…
    1. luck
    2. health, wealth
    3. luck, health, wealth
  3. The Chinese decorate their houses with …
    1. nutcrackers
    2. firecrackers
    3. fireworks
  4. On January 1 people in Australia …
    1. have picnics on the beach
    2. organize parties on the beach
    3. stay at home
  5. In Egypt the New Year is proclaimed by …
    1. the Prime Minister
    2. Grand Mufti
    3. Santa Claus
  6. Greek people put … inside the St.Basil`s cake.
    1. a ball
    2. a coin
    3. a gift
  7. In Poland it`s believed that those people who wake up early on New Year`s Day will …
    1. wake up early during the whole year
    2. sleep for the rest of the year
    3. be cheerful during the whole year
  8. American people usually … after midnight on December 31.
    1. don`t sleep
    2. eat
    3. read books
  9. Swiss women usually bake …
    1. roast turkey
    2. roast goose
    3. roast chicken
  10.  An old English custom was …
    1. to ring the bells
    2. to burn a fur-tree
    3. to burn juniper

3. Заключительная часть

Выставление оценок по тестам происходит автоматически.

Домашнее задание: Написать мини-сочинение на тему: “So many countries, so many customs”.

You certainly did well today. It`s such a pleasure to teach when you work like that. They say “So many countries, so many customs”. I quite agree with this. And we should respect other traditions and customs.

Your homework will be to write a short composition on this theme. The lesson is over. Good bye!