Урок английского языка с использованием современных технологий. Развитие коммуникативной компетенции при изучении темы "Christmas"

Разделы: Иностранные языки


Развитие коммуникативной компетенции является основной задачей обучения иностранному языку в школе.

Использование речевых опор на уроке – эффективное средство организации практики устной речи учащихся с целью обогащения их лексического запаса.

Цель урока: развитие коммуникативной компетенции на базе темы “Christmas”.

Задачи урока: знакомство с лексикой и выражениями по избранной теме “The History of Christmas”.

Формы проведения урока: интерактивная беседа, заочное путешествие по теме “The History of Christmas” (учебное пособие “Christmas”, Гуляева Т.Н).

Этапы работы по теме:

  • ознакомление со словами и их первичная отработка в речи;
  • отработка слов на уровне предложений;
  • устное введение темы;
  • перенос темы на личность учащихся и их жизненный опыт;
  • отработка темы в новых вариациях и ситуациях (по карточкам);
  • использование приема догадки при использовании видеосюжетов и лексических опор;

Оснащение урока: компьютер, проектор, экран, DVD-фильмы о Рождестве, телевизор.

Цели урока:

  • развивать речевую культуру учащихся, культуру общения;
  • расширить с помощью английского языка представление учащихся об окружающем их мире, о языке как средстве взаимодействия с этим миром;
  • формировать положительную мотивацию к учению, готовность воспринимать культуру страны изучаемого языка.

Подготовка к уроку:

Подборка материала по “Christmas as an ancient tradition”.

1. История происхождения этого праздника.

2. Рождение Христа “The Birth of Christ”.

3. Christmas food.

4. “Father Christmas”.

5. Christmas cards.

6. Christmas Carols.

Ход урока

I. Организационный момент. Вступительное слово учителя.

Good morning dear children! Nice to meet you! How are you? Today we have got Christmas lesson. Listen to the poem and say about what is this poem.

Ученик рассказывает стихотворение:

Ring out wild bells

By Lord Tennyson

Ring out wild bells, to the wild sky
The flying cloud, the frost light
The year is dying in the night
Ring out wild bells, across the snow,
Ring out the old ring in the new
Ring happy bells across the snow
The year is going let him go.
Ring out the false, ring the true
Ring out the grief that saps the mind
For those that here we see no more;
Ring out the feud of rich and poor
Ring is redress to all mankind.

II. Now I am going to give you some cards. You will scan the words and expressions familiar to you. I am sure (suppose) and we will talk about them asking each other questions.

(Далее раздаются карточки с выражениями по теме “Christmas” для подготовки к фронтальной беседе (управляемый диалог и монолог: T -> P1 -> P2 -> P3)

Card № 1

Do you know an ancient tradition of Christmas?

Read the names of most about the Ancient tradition of Christmas, The Birth of Christ, The middle Ages, Christmas food, Santa Claus

  1. Ancient tradition
  2. Were celebrating and having feasts
  3. Encourage the seeds
  4. Hung evergreen branches
  5. Changed pagan festivals
  6. Roast goose, roast swan, big boar’s head
  7. Accepted Christianity and Christmas celebrations.
  8. Was good and gentle
  9. To love helping poor people
  10. Was popular all over the world
  11. Christmas customs

III. Read the names of most about the Christmas. Интерактивная беседа в форме фронтального диалога.

T: Ask your classmate if he knows an ancient tradition about Christmas

P1: What do you know about ancient tradition?

P2: 4000 years ago, people everywhere were celebrating and having feasts at the end of December.

T: Ask your friend about the birth of Christ.

P3: What do you know about the birth of Christ?

P4: The birth of Christ Approximately 1990 years ago.

T: Ask your classmate if he knows anything the middle Ages?

P5: What do you know about the middle Ages in Britain?

P6: By Tudor times Christmas dinner in Britain lasted nine hours.

T: Few people know about Augustine baptize. Ask you friend does he know about it?

P7: Tell us please when Augustine baptized the people?

P8: In 598 St. Augustine baptized 10000 people in Britain.

T: Ask your friends what do they know about Christmas food?

P9: What do you know about Christmas food?

P10: In the sixteenth century explorers returned the Britain from Mexico with the first turkeys.

T: Ask your classmate: who are Christmas carols?

P11: Tell me please who is a Christmas carol?

P12: The word carol comes from the Greek word Choraulein. It means dancing and flute music.

IV. Работа над лексикой по теме и подготовка к описанию Рождества по Card №2 и Card №3.

Card №2

Say a few words about Christmas. Using the words given in card.

Popular holiday

To celebrate

The Christmas

Christian celebration

Unusual combination

Boxing Day

Derive

Cast in farmer

Servants and tradesman

Gift

The Christmas tree

Ancient legend

Holy symbol

Appeared

Candle

Various colors

Pre-Christian roots

X-mas cards

To give presents

Modern custom

Letter writing

Merry Christmas

Impossible

A sentimental picture

Drawing of a robin

T: Find in the card names of celebration of Christmas

P1: Christmas is the most popular public holiday of the year. It is celebrated on December 25th by Christians all over the world.

T: What is the Boxing Day?

P2: Boxing Day in modern times is a quiet day.

Most people are recovering from the large meals, the ate the day before.

T: Tell some words about x-mas eve

P3: In the homes there is a great air of expected; on the children are decorating the tree with tinsel, various baubles and often colored light as well.

T: What do you know about the Christmas tree?

P4: Every Christmas in millions of homes all over the world a Christmas tree forms the center – piece of the decorations.

P5: But it is Germany we have to thank for giving us the custom of lighting and decorating a small fir tree.

T: Please tell the story about the Candles.

P6: Candles are very popular now. They decorate the room and bring it a special atmosphere of warmth and intimate. It goes back to pre-Christian roots.

T: And what is it X-max cards

P7: Christmas is the most popular public holiday of the year. It is not only a time for giving present, but for sending greetings cards. Sending card on Christmas is a comparatively modern custom. It began about the middle of the nineteenth century.

T: Please tell the story about Christmas stockings.

P8: Christmas Day, December 25th, in probably the most exiting day of the year for most of the English children. Traditionally English children hang a stocking at the end of the bed on Christmas Eve.

P9: In the morning they check whether the stocking has been filled with small toys, fruit, nuts and sweets, etc.

(Речевые опоры представляют учащимся необходимую информацию и способствуют активизации их речи, подражающей мыслительной деятельности, так как чтобы выразить мысль на изучаемом языке, учащиеся обдумывают еще и необходимые грамматические явления английского языка, являющиеся основой грамотной речи).

Card № 3

Make sentences with the given in the card expressions.

Describe Christmas using the words and expressions we have learnt.

  1. The Middle Ages
  2. Christmas dinner
  3. An ancient tradition
  4. The birth of Christ
  5. St. Augustine baptized
  6. Christmas food
  7. Father Christmas
  8. Christmas Carols
  9. Christmas celebration
  10. Popular all over the world

V. Describe the Christmas using the words and expressions we have learnt.

Учитель раздает карточки раздаточного материала речевых опор для продолжения разговора по теме урока “Christmas”. Ученики по очереди рассказывают по картинкам о “Рождестве”. Таким образом, благодаря всей проделанной работе в режиме систематичности развития и совершенствования речевых умений и навыков школьников, достаточно убедительно просматривается эффективность организации интерактивной беседы учащихся по данной теме. А систематичность и постоянство как важнейшее условие организации учебной работы с речевыми опорами способствуют формированию у школьников языкового чутья, предвидения и догадки о предлагаемом сюжете рассказа.

Учащимся нравится таким образом общаться по той или иной теме, и они с удовольствием вступают в разговор не только со мной, но и со своими одноклассниками, что вызывает хорошее усвоение материала.

VI. Подведение итогов. Рефлексия.