Цели урока:
- Учебный аспект: формирование коммуникативных навыков, составление диалогического высказывания, активизация употребления ранее изученных лексических единиц и речевых оборотов; модального глагола SHOULD, словообразования в английском языке. Обучение чтению с полным пониманием прочитанного; письму.
- Развивающий аспект: развитие способности к коммуникабельности, самостоятельности, умению сотрудничать, к логическому изложению. Развитие логического мышления. Повышение мотивации к изучению языка.
- Воспитательный аспект: формирование чувства поддержки, взаимопомощи, вежливости.
Структура урока: обобщение и закрепление ранее изученного материала.
Оборудование: магнитофон, картинки по теме «У врача», атрибуты врача, мяч.
Ход урока
1 этап. Организационный.
Teacher: Good morning, dear children! I'm glad to see you. How are you today? I see you are fine. But sometimes you don't go to school. Why? (Possible answers: I am on holidays. I am ill. I've overslept). Who do you ask to come when you are ill? (The answer: a doctor). So today we are going to speak about illnesses and doctors.
2 этап. Фонетическая зарядка.
Teacher: Look at the blackboard and read out the words on the topic: «At the Doctor's» (Travelling, patient, voyage, businessman, stomachache, pain, suffer, training, cough, sneeze, prescribe, medicine, swallow, coach, wild, headache, temperature).
3 этап. Речевая зарядка. Игра с мячом. Используемая лексика: (have toothache, to fall ill, to have a headache, to be tired, a diet, to suffer from, to buy the medicine, to cough, to swallow, to prescribe, to sneeze, a pain, to examine, to feel ones pulse, to take ones temperature, to show a tongue).
Reciting a poem (Дети встают в круг, ходят по кругу, взявшись за руки, и рассказывают стихотворение по очереди).
Your cold is getting worse.
(by Caroline Graham)Your cold is getting worse.
You ought to see a nurse.Oh, no, I'm fine.
My cold is much better.Your cough is getting worse.
You ought to see a nurse.Oh, no, I'm fine.
My cough is better.Your cough sounds bad.
It doesn't sound good.
You ought to see the nurse.
You really should.
4 этап. Физкультминутка.
Teacher: Some people live long lives and feel really well, some suffer from illnesses. What helps a person to keep fit, to remain healthy?( Possible answers: walking, eating healthy food, doing exercises. So let's do exercises. Игра «Be polite» (Выполняй команду только тогда,когда слышишь вежливое слово «please»)
Hands up! |
Hands to the sides! |
|
Hands down! |
Bend left! |
|
Hands on hips! |
Bend right! |
|
Sit down! |
|
|
Stand up! |
|
5 этап. Закрепление грамматического материала. Словообразование. Игра «Who can make up new words?» ( Match halves of the words to find out the new ones).
tooth |
girl |
|
back |
knife |
|
foot |
chair |
|
sports |
bow |
|
black |
ache |
|
arm |
ball |
|
pen |
man |
|
school |
paste |
|
rain |
board |
6 этап. Составление диалогического высказывания по теме. Игра «At the Doctors»
Teacher: Dear children! Now one of you is a doctor and another is a sick person. Let's play!
Doctor: Good morning!
Patient: Good morning, Doctor!
Doctor: What's the matter with you?
Patient: I'm feeling bad. I'm coughing and sneezing. I have a high temperature.
Doctor: Open your mouth, please, show me your tongue. Now I'm going to feel your pulse and listen to your lungs. Oh, you've caught a cold! I'll prescribe you some medicine. You should take it a spoonful three times a day. You should stay in bed for a week. See you next Friday! Good bye!
Patient: Thank you, Doctor! Good bye!
7 этап. Закрепление лексического материала. Исполнение песни.
Teacher: But sometimes children don't want to see a doctor. Let's sing a song «Every time I have a headache».
8 этап. Обучение чтению:чтение с полным пониманием прочитанного.
Teacher: Read the text «Ronald is ill» to yourself and put the sentences in a logical order. These sentences are:
- The Doctor's advice.
- The mother's call to the doctor.
- The weather on the football match day.
- The doctor's visit.
- Ronald's health at the end of the day.
9 этап. Обучение письму. Игра «Составь цепочку слов»
headachear...
10 этап. Домашнее задание: give a short summary of the text.
11 этап. Подведение итогов, выставление оценок.
Teacher: Dear children! Our lesson is over. How did you like it? How do you feel? Are you tired? Thank you for your work! Good bye!