Идея интегрированного урока родилась, когда выяснилось, что учащиеся в это же время изучали подобную тему на уроках биологии и английского языка. Объединив усилия, мы направили работу учащихся на исследования, социологические опросы, результаты которых могли бы заставить учащихся задуматься о причинах, вызывающих нарушения здоровья, о последствиях и путях повышения ответственного отношения к своему здоровью. На уроках английского языка и биологии учащиеся получали теоретические знания, проводили экспериментальную работу, учились формулировать свое мнение, оценивать высказывания других, предлагать выходы из трудных жизненных ситуаций.
Данный урок помогает не только реализовать взаимосвязь между учебными предметами, но и побуждает учащихся принять решение в отношении своего здоровья.
Цели урока:
Образовательные:
– способствовать формированию целостного
представления о здоровом образе жизни;
– расширить знания учащихся о здоровом образе
жизни, о здоровом питании через
исследовательскую и поисковую работу;
– объединить знания учащихся по биологии и
английскому языку под общей темой, используя
информационно-компьютерные технологии;
Воспитательные:
– формирование ответственного отношения к
своему здоровью;
– развитие у учащихся веры в свои силы и
способности, воспитание умения сопереживать и
выражать благодарность;
– стимулировать учащихся к самостоятельной
работе, совершенствовать навыки работы в группе,
учиться брать ответственность за принятое
решение.
Развивающие:
– развитие творческих способностей учащихся,
умений логически мыслить, анализировать делать
выводы;
– развивать навыки аудирования, говорения в
процессе подготовки и во время урока;
– развивать навыки монологической и
диалогической речи через заданную ситуацию,
взаимообмен мнениями, сравнение и обобщение;
Практические:
– совершенствование умений в создании
мультимедийного проекта;
– совершенствование умений и навыков
практического владения учащимися английским
языком;
Методы работы:
– словесные: мультимедийные презентации
учащихся, беседа.
– наглядные: таблицы, графики, диаграммы,
стенды.
– практические: психологические и
физические упражнения.
Оборудование: компьютер, проектор, экран, таблички для групп, таблички (бейджики участников конференции, рисунки, таблицы по питанию, фонограмма для паузы релаксации, шум двигателя самолета, яблоки).
Технологии: критического мышления, групповая, ИКТ.
Ход урока
В классе расставлены стулья, как в салоне самолета. Участники конференции сидят в самолете.
Учитель англ.
– Ladies and gentlemen!
Our plane has just landed at one of the largest Siberian city Omsk. The temperature is -20. Thank you for your attention.
Учитель биолог.
– Дамы и господа! Наш самолет совершил посадку в одном из самых крупных городов Сибири – Омске. Температура -20. Спасибо за внимание.
Учитель англ.
– Participants of the scientific and practical conference are asked to go to the conference hall.
– Участников научно-практической конференции просят пройти в конференц-зал.
Учитель англ.
– We are going to start. The theme of the conference is “Who is responsible for our health?” The aims of our discussion are to attract your attention to the problem of healthy life style and to decide for yourselves, who is responsible for our health. (Перевод).
Учитель англ.
Let me introduce the participants.
- James Cooper, a doctor, Great Britain.
- Dany Heatley, a sportsman, Canada.
- Alison Bright, a psychologist, Australia.
- Andrew Hollett, a teacher, Great Britain
- Spierer Eugeny, a dietician, Russia.
- Skiba Eugeny, a sportsman, Russia.
- Zolotaryov Vlad, a doctor, Russia.
Учитель англ.
– We have 4 groups of opponents. They are going to assess the reporters, ask them questions for more information.
- Sport is our life, a leader– Lotosh Anna
- Health is above wealth – Ladatko Albina
- A sound mind in a sound body – Petrov Fyodor
- Take it easy! – Imankylova Zhuldyz.
(На столе у оппонентов лежат оценочные листы) (Приложение 5)
Учитель англ.
– Well, let’s start. James Cooper, a doctor from Great Britain.
James Cooper:
– Bad habits are bad for our health. The main bad habits are smoking, taking drugs, drinking alcohol and junk food. I’ll tell you about them. The first problem is smoking. 20% of the total populations in Russia don’t smoke. Smoking causes terrible diseases, for example, cancer or various lung diseases, makes your teeth yellow. In Russia smoking teens are 68% of the total population.
The second problem is taking drugs. From year to year the number of drug users is growing. Teens who take drugs suffer from horrible diseases, for example, AIDS or hepatitis. Taking drugs affects badly your social control, makes your brain centers sleep.
The third problem is alcohol. Only 20 % of the teenagers don’t drink alcohol in Russia. It is horrible that in Russia teenagers can freely buy beer and cocktails. These teens are only 15 years old. Alcohol causes heart disease, brain disease, slow reaction, loss of memory. In Russia these people are about 80 %.
The fourth problem is junk food. Junk food is favourite teenagers’ food in many countries. Most of teens like fast food. Fast food causes also blood disease and ulcer. If we want to have good health, we should eat less junk food.
We made investigations in Pavlogradskaya gymnasia. We can see a horrible picture. Most of the students are ill.
Healthy – 33%
Bones diseases – 25%
Bad teeth – 22%
Lung diseases – 20%
Stomach diseases – 5%
In conclusion I’d like to say that teens all over the world have a lot of bad habits that cause a lot of problems with their health. And we, adults, must do everything to make them live a healthy life.
Doctors, teachers, scientists, ecologists and government should pay more attention tothe problem. Thanks for your attention. (Приложение 1-4)
Учитель англ.
– Thank you. Group “A sound mind in a sound body”, please give your opinion!
Учитель англ.
– Physical inactivity causes a lot of problems, connected with our health. A sportsman from Pavlogradskaya Gymnasia is going to share his experience of working at himself. Skiba Eugeny is reporting.
Skiba Eugeny:
– Гиподинамия – что это? Это – неподвижность. Сегодня многие люди по образу жизни, в силу своей профессии, а иногда просто из лени забывают, что движение – это необходимое условие для выживания организмов на протяжении длительной эволюции, приведшей к становлению человека!
Давайте посмотрим, к чему ведет неподвижность? (Приложение 6)
Последствия гиподинамии:
– снижается интенсивность энергетического обмена, что отрицательно сказывается на скелетных и сердечных мышцах.
– снижается тонус нервной системы, утрачиваются приобретенные ранние навыки, не образуются новые.
– снижается эластичность хрящей. Они теряют гибкость.
– снижается амплитуда дыхательных движений.
– но особенно от неподвижности или малой подвижности страдают суставы.
Характер движения в суставах определен его строением.
В коленном суставе ногу можно сгибать и разгибать, а в тазобедренном суставе движения могут совершаться во всех направлениях.
Однако амплитуда движения зависит от тренировки. И чем чаще мы будем совершать какие-либо движения, тем эластичней будут наши связки, приводящие в движении наши суставы.
К примеру, я попрошу Вас, уважаемые гости, повторить за мной несколько движений!
(Учащийся рассказывает о влиянии физической активности на здоровье человека, проводит физминутку с участниками и гостями конференции) Спасибо!
Учитель англ.
– Zolotarev Vlad, a doctor from Russia.
Zolotaryov Vlad:
– Я буду говорить о предупреждении гиподинамии.
В последнее время много говорится о человеческом факторе, поскольку успех любого дела, будь то учеба или труд, зависит от людей, от их желания работать, от их работоспособности, т.к. человек больной вряд ли сможет справиться с нагрузками, которые предлагает ему жизнь, поэтому для предупреждения гиподинамии необходимы: утренняя зарядка, уроки физической культуры, динамические паузы, занятия спортом.
Учитель англ.
– Among the participants of the conference you can see a well-known Canadian sportsman Dany Heatly. Let’s listen to him.
Dany Heatly:
– Good morning ladies and gentlemen. I am going to tell you about sportsmen diet. For sportsman it is very important to have a balanced diet which contains protein, fat, fibre and carbohydrates. You can find protein in meat, fish, nuts, cheese and milk. It helps your body grow and gives you energy. Such food as meat, butter, milk, cheese contain fat, that gives you energy too. Bread, pasta, cereals, fruit and vegetables contain lots of carbohydrates which give you 70% of energy. Fruit, vegetables, nuts, brown, bread all have fibre. It does not give you energy but it contains lots of vitamins and minerals needed to stay healthy and prevents diseases. Sportsmen need 1000 more calories than the average person because of their physical activity. But we should remember that eating too many calories can lead to weight gain. My doctor determines what to eat and what to drink and how often. The best way to increase muscle mass is to eat enough calories and to work hard.
Of course, drinking alcohol, smoking are banned for sportsmen. And those who do not follow this advice can not get good results in sport. As for my working day it is full of training. I get up at 7 o’ clock in the morning, do morning exercises and go to the stadium where we train 3 or 4 hours. Then we have dinner, two hours of rest and again training. Today a lot of young people don’t go in for sport, spend a lot of time watching TV, playing computer games. Sometimes they spend their free time in pubs and as a result, they have problems with health. I believe that nobody will help you to be healthy if you don’t want to help yourself. There are a lot of sports clubs, stadiums, sport complexes where you can find a lot of useful things for yourself.
Thank you for your attention (Приложение 7)
Учитель англ.
– Group “Sport is our life”, please, give your assessment.
Учитель англ.
– Fast food is very popular among teenagers today. Pavlogradskaya Gymnasia isn’t an exception. Our correspondent has visited the school and made a short film. Let’s watch it.
Учитель англ.
– Spierer Eugeny, a dietician from Russia is going to tell us about eating habits and school nutrition
Spierer Eugeny:
– Уважаемые коллеги, свое выступление я хочу начать с мудрого изречения древних римлян: “Мы едим для того, чтобы жить, а не живем для того, чтобы есть”. Превращение еды в самоцель вредно. Можно, конечно, руководствоваться только своими вкусовыми пристрастиями, не заботясь о калорийности, составе, температуре и других параметрах пищи. Давайте посмотрим, к чему это может привести? (Приложение 8)
Чтобы этого не происходило, рацион должен отвечать следующим требованиям:
– обеспечить постоянство массы тела и
соответствовать возрасту;
– покрывать все энергетические затраты;
– обеспечить нормальную работу органов
пищеварения;
– содержать все необходимые питательные
вещества;
– правильно сочетать высококалорийные и
низкокалорийные продукты.
А режим питания должен подчиняться следующим правилам:
- Пищу принимать в одно и то же время.
- Перерывы в приёме пищи не должны превышать 6 часов.
Учитель англ.
– Our health depends on what kind of thoughts we have in our heads. Psychologists all over the world are worried about this problem and do all their best to help young people cope with their troubles. Let’s listen to Alison Bright, a psychologist from Australia.
Alison Bright:
– There is a good proverb: “A sound mind in a sound body”. But what is sound mind? When you are angry you haven’t sound mind . When you are upset you haven’t sound mind too. When you do something harmful for somebody there is no sound mind in your body.
The psychologists all over the world are sure today that our health depends on what we think, what kind of thoughts we have in our heads. Pride, envy and anger destroy our health greatly, more greatly than smoking , drinking, bad eating habits. I think that at every school, at every hospital, everywhere we must have a psychologist, who will help people to solve different problems in life. Thank you. Are you tired? I see, you are.
Let’s have a relaxation pause.
Учитель англ. Group “Take it easy” is ready to value the report.
Учитель англ.
– Teachers spend a lot of time, working with their students, communicating after lessons and they do a lot to make them live a healthy life. Andrew Hollett, a teacher from Great Britain is reporting now.
Andrew Hollett:
– Good morning ladies and gentlemen. I'm glad to see you at our conference. I am a representative of the British youth organization “Healthy lifestyle” and we are worried about what is happening in the world in connection with health.
The world is getting fatter. Surveys show that favourite food among teenagers are chips, cola, pizzas. Besides, British teenagers spend 27 hours a week in front of the box and nobody knows how much time he sits in front of the computer. According to statistics in Russian schools 57.7% 15-17 year old students smoke. 30% of Russian teenagers drink alcohol regularly. And 2.3% of teens take drugs. All this is extremely dangerous to human health. As for me I think this is doubly dangerous for kids.
Compared to Russia, in England only 18.9% of teenagers smoke. British TV regularly promotes a healthy lifestyle. Advertising of cigarettes and alcohol are banned. While preparing for the conference I have decided that it is necessary to form special youth groups which will fight for healthy lifestyle, make programmes, visit schools. I know that in Pavlogradka there is youth organization “Volunteers” which organises such work. I was pleased to have met them. I made some investigations in Pavlogradskaya gymnasia. (Приложение 9)
In conclusion I would like to ask young people to join the healthy lifestyle organization. We can ask grown ups, for example, to prepare healthy lunches, to ban cigarette advertising. Don’t be indifferent! Do something to change the world to the best. Thank you.
Учитель англ.
– Let’s listen to the opponents of the group “Health is above wealth”
Our conference is going to the end. We should make a conclusion and answer the question, who is responsible for our health? Take the sheets of paper which are lying on the desks. Please, choose the main points. (Приложение 10)
(Группы обсуждают 1 минуту этот вопрос и дают свои ответы)
Учитель англ.
– I’m glad that we have come to conclusion that we, ourselves, are responsible for our health for the first turn.
There is a good English proverb: “An apple a day keeps the doctor away” Let me finish our lesson with eating apples. We have brought them here to give to our guests and participants. Thank you for your participation.
(Девочки угощают всех яблоками. Всем гостям и участникам вручаются сертификаты за участие в конференции.) (Приложение 11)