Обучающая цель:
Развивающая цель:
- развитие речи (обогащение словарного запаса, развитие эмоциональной выразительности речи при обосновании своей точки зрения);
- развитие логического мышления (умение классифицировать слова по словообразовательным средствам, анализировать тексты и выделять то качество личности, которое помогает добиться успеха, умение аргументировать свой выбор), абстрактного мышления (умение объяснять понятия);
- развитие внимания и памяти.
Воспитательная цель:
- формирование навыков работы в команде, в парах (формирование ответственности, добросовестности);
- формирование и развитие нравственных качеств, отражающих отношение к себе (требовательность к себе, честность, осознание своих возможностей, самовыражение).
Ход урока
Учитель приветствует учеников, задает вопросы, которые подводят к теме урока:
- I think some of you have already decided what university to enter. What must you be good at to do it?
Организуется работа в парах для обсуждения своих профессиональных планов на будущее.
- Why is it important to be good at something?
- What can we achieve having skills in some field?
- So the topic of today’s lesson is “The secret of success”. We’ll learn what characteristic a person should have to be successful.
- In what fields can a person succeed?
- What successful people in each field can you name?
Задание 1
Вызывается один из учеников, который будет играть роль известной личности, про которую он подготовил сообщение. После сообщения ученикам предлагается взять интервью у знаменитости по предложенным параметрам (приложение 1): country where lives, education, occupation, achievements (in what fields), what helped to become successful. Одновременно с этим ученикам, задающим вопросы, предлагается делать пометки о том, что помогло этой знаменитости добиться успеха. После интервью ученики выписывают на доске в два столбика характеристики (положительные и отрицательные) опрошенной знаменитости.
- Let’s think what helped Mr/Mrs … to become successful? How can we characterize him? Write these characteristics on the board.
Задание 2
Ученикам предлагается определить часть речи выписанных слов и объяснить, что между ними общего. Ученики делятся на две группы, каждой из которых даются карточки со словами разных частей речи и относящихся к разным видам характеристик (приложение 2).
Карточка № 1. knowledge patient unknown self-confidence persistently talent impatient persistent confidently beauty hard-working charming creativity |
Карточка № 2. talented know self-confident hard work patiently creative knowledgeable unconfident nice beautiful patience charm persistence |
Предлагается выбрать только прилагательные, относящиеся к характеристике успешной личности, и соответствующие им существительные (компоненты успешности).
- Why do you think these words are important?
- What part of speech are they?
- What do they mean in the frame of our topic?
- Let’s see what other adjectives we can use for this purpose. Out of the list of words choose those adjectives which can be personal qualities and those nouns which can be components of success.
Ученики выбирают необходимые слова и записывают их на доске (knowledge – knowledgeable, persistence - persistent, talent – talented, patience - patient, self-confidence self-confident, hard work - hard-working, creativity - creative).
Задание 3
Ученики делятся на группы, всем раздается 5 одинаковых текстов (приложение 3).
Text 1
William Hogarth is one of the most colourful figures of British art. His paintings attract by their singular originality. His famous series are "Elections", in which Hogarth displays the English state system, its statesmen and the evil practices going on during election campaigns.
Hogarth didn't want to follow the vogue and copy the old masters: true life, everyday reality seemed to be of greater importance. He breaks off with the old style. Hogarth is the creator of his own method.
Text 2
When Thomas Edison invented the light bulb, he tried over 2000 experiments before he got it to work. A young reporter asked him how it felt to fail so many times. He said, "I never failed once. I invented the light bulb. It just happened to be a 2000-step process."
Text 3
Wilma Rudolph was the 20th of 22 children. When she was born her survival was doubtful. At the age of four she contacted double pneumonia and scarlet fever, which left her with a paralysed left leg. By 13 she had developed a rhythmic walk, which doctors said was a miracle. That same year she decided to become a runner. Every race she entered, she came in last. Everyone told her to quit, but she kept on running. One day she actually won a race. From then on she won every race she entered, finally she won three Olympic gold medals.
Text 4
Stephanie Meyer used to be an “average person”. Despite having an English degree she only ever worked as a receptionist after her graduation in 1995, until she started writing Twilight in 2003.
Meyer says that the idea for Twilight came to her in a dream on June 2, 2003. Based on this dream, Meyer wrote the transcript of what is now Chapter 13 of the book. In a matter of three months she had transformed her dream into a completed novel, though she claims that she never intended to publish Twilight and was writing for her own enjoyment.
Meyer was named USA Today's "Author of the Year" in 2008.
Text 5
Michael Schumacher, the seven times world champion of Formula One racing, is regarded as one of the most successful drivers of all time.
Michael is so fit that he can finish a race without breaking sweat.
After he broke his leg badly at the British Grand Prix in 1999, he worked very hard to return to fitness. He came back fitter and stronger.
Working hard at their skills and knowledge can make anyone into a very valuable and well-paid person.
Предлагается, чтобы сначала каждый прочитал все тексты, на полях отметил найденные личные качества, затем в группе обсудил верность своих рассуждений и представил окончательный ответ всему классу в устной форме. При презентации своего ответа ученик дает обоснование выбора характеристик.
- Where are these people successful? In love? In business?
- Do you have the same set of characteristics for each of them? Why?
- So they have achieved success in defferent ways.
Задание 4
Ученикам предлагается закончить предложения в сослагательном наклонении (приложение 4):
1. I would be a good sportsman if…
2. I’ll pass my school exams if…
3. I do my homework well if…
4. I’ll be able to go to the UK if…
5. My classmates will respect me if…
6. My parents will be proud of me if…
7. The teachers will be delighted with me if…
8. I’ll become a professional if…
Перед выполнением задания учитель объявляет критерии оценки работы: грамматика, употребление лексики, полнота высказывания.
Все ответы прикрепляются на доску и делается вывод о том, каких качеств каждому из учеников не хватает для того, чтобы стать успешным в жизни.
Look! Here are your secrets of success! You all have got different answers. That means that each person has got his/her own way of achieving success. As we could have seen the texts prove it as well.
Подведение итогов
Ученикам предлагается перечислить компоненты успешности и проанализировать самих себя с точки зрения их наличия у себя.
- What new have you learnt to do today?
- What are the components of success?
- Which word is your favourite? Can you say that you have such a characteristic?
Подсчитывается количество баллов, набранных за последнее задание, и выставляются отметки.