Цель: познакомить с правилами употребления артиклей.
Задачи.
образовательные:
- обобщить имеющиеся знания об артиклях и их употреблении;
- дать представление об использовании артиклей с географическими названиями и тренировать их употребление;
- дать представление об использовании артиклей при назывании группы предметов и тренировать их употребление;
- совершенствовать навыки просмотрового чтения.
воспитательные:
- создавать условия для развития самостоятельности;
- укреплять навыки взаимодействия в паре;
- совершенствовать навыки самовыражения средствами иностранной речи 4. укреплять общеучебные навыки;
- содействовать становлению общей культуры.
развивающие:
- способствовать становлению коммуникативной культуры;
- содействовать поддержанию благоприятного психологического климата в коллективе;
- помочь раскрытию личностных способностей учащихся;
- содействовать становлению чувства самоуважения и уважения к окружающим;
- содействовать развитию мышления, в частности дедуктивного.
Ход урока
1. Организационное начало урока
Организационный момент
T: Good afternoon, boys and girls! I’m glad to see you. Sit down, please, and let’s start our English lesson.
Сообщение темы и цели урока
T: Open, please, your books at page 66, look through it and try to guess the topic of our lesson.
S: Articles
T: Right you are. We’re going to talk about articles. (slide 1) Ann and Helen volunteered to help us study the issue. But first of all I’d like to warn you that there are almost no fixed rules about using the articles, or, to put it another way, there are so many rules that they are almost impossible to learn, so the only way to remember them and use the articles correctly is to read and listen more so that you get used to the correct versions even without remembering the rules.
2. Работа над темой
Обобщение имеющихся знаний по теме
T: So, girls, let`s start.
Spr: So, what articles do we know?
S: “А”, “an”, “the” and a zero article. (slide 2)
Spr: Right. Well, which two of them have absolutely the same meanings?
S: “a” and “an”
Spr: That’s right, (slide 2) but what’s the difference between them in that case?
S: “А” используется перед существительными, начинающимися с согласного звука, а “an” – перед существительными, начинающимися с гласного звука, для удобства произношения.
Spr: That’s right. And what is the meaning of this article? Каково же значение артикля a/an, когда он используется?
S1: Используется, когда идет речь о неизвестном объекте, например, мы упоминаем о нем впервые, или когда имеется ввиду любой объект из нескольких одинаковых.
Spr: (slide 3) Совершенно верно, так называемый “неопределенный артикль” а является как бы аналогом слов “один, некий, какой-то, любой” (кстати, само слово “a” является сокращением от “one” и используется когда идет речь о неизвестном объекте – “Я вижу собаку” - какую-то, неизвестную, - или о любом объекте из нескольких одинаковых - “Дай мне ручку” - неважно какую, мне просто нужно что-то записать. Кстати, значения эти очень близки: неизвестная собака, это ведь и есть одна из множества живущих собак. Ну, а определенный артикль – the- когда используется?
S: Когда оба собеседника понимают, о каком конкретно объекте из множества одинаковых или похожих идет речь
Spr: Совершенно верно. А это бывает в двух случаях: (slide 4) либо когда объект уже упоминался в беседе раньше (или за его упоминанием следует пояснение – прочел ли ты ту книгу, которую я дал тебе), либо когда он единственен и неповторим по природе (сюда относятся все небесные тела, многие географические объекты и архитектурные памятники – Видел ли ты Тауэр?). Таким образом, артикль the можно переводить словами…
S: Данный, конкретный, этот, тот самый
Spr: You’re absolutely right (slide 4). And when do we use zero article?
S: Нулевой артикль употребляется перед существительными, обозначающими понятие в целом
Spr: Как например?
S: Я не люблю кофе. Собаки – лучшие домашние животные.
Spr: Absolutely correct.
3. Объяснение нового материала
Spr: And now, please, look through the text at SB p.66 ex.1 and try to guess what area of using the articles we are going to discuss. Какую область употребления артиклей мы с Вами сегодня будем рассматривать?
S: Употребление артиклей с географическими названиями.
Spr: Absolutely right. Please, read the text and complete the first three columns of the table, trying to make a conclusion of whether we use “the” or zero article in each situation. (2 minutes for st-s to discuss) So, let`s check.
S: С континентами используется нулевой артикль.
Spr: Does everyone agree?
S: Yes
Spr: What example did you find in the text?
S: Europe
Spr: Well, what about countries?
S: со странами также используется нулевой артикль.
Spr: Does everyone agree?
S: Yes
Spr: What example did you find in the text?
S: Scotland
(Аll the other options are discussed in the same way, the table is gradually formed on the screen (slide 5))
Spr: So, is that clear?
S: Yes.
Индивидуальная работа на закрепление
T: Thank you, girls! And now let’s practice. First of all, let’s make up our own examples for each of the case.2 minutes for you to think of the examples. Any volunteers? Well, please, … The first case is continents.
S: America
T: That`s right, my example was the same. (slide 6). The second case is countries.
S: Rwanda.
T: That`s correct. My example was Russia (slide 6) other cases are discussed in the same way.
Работа в парах на закрепление
T: And now, please, have a look at SB p.66 ex.2 and complete the text with the necessary articles. I’d like you to discuss the exercise in pairs. 2 minutes to
complete the task. Any volunteers? So, please, … and… ,the first sentence.
S1: A lot of people have emigrated from Europe
S2: to the United States.
T: Does everyone agree?
S: Yes
Other sentences are discussed in the same way.
[answer key: 1. -, the 2. the, the (exception), -, - 3. -, -, - 4. -, the 5. the, - 6. the]
Работа в группах на закрепление
T: Now, please, form groups of 4- 5 students. Each group will be given a map of a region and the task is to make a text similar to the one about Scotland based on the map and write it, because I’m afraid we won’t be able to listen to all the texts, so I need to be able to check them later.
Time limit of 5 min. Regions: 1. India 2. Russia 3. Ukraine 4. German 5. Armenia
T: So, who would like to read the story? (slides 7 -11) – one group is listened to, the others give their texts
Введение дополнительного материала
T: Using articles correctly often depends on identifying whether we mean one object (that is called “specific” use) or a group as a whole (“general” use). Let’s practice identifying these cases. Look at SB p.66 ex.4. So, read through the sentences, please, and try to understand the difference. Who would like to answer?
S: B and c mean elephants in general, as one of the species, a, d and e mean one or a few target elephants.
T: Does everyone agree?
S: Yes
T: That’s right. So, what two ways of addressing a group do we see? Итак, какие два способа обозначения группы как целого мы здесь увидели?
S: The + исчисляемое существительное в единственном числе (slide 12)
T: Can you make up an example?
S: The whale is the biggest mammal.
T: Or “The dolphin is one of the cleverest animals” (slide 12). And what is the second way?
S: Нулевой артикль + исчисляемое существительное во множественном числе (slide 12)
T: Can you make up an example?
S: Books are good friends
T: Well, or “Bees can gather honey”. (slide 12) But there is one more way of addressing a group as a whole. Look through the exercises and find it. Но есть и еще один способ обозначения группы как целого. Просмотрите, пожалуйста, упражнения, и найдите его.
S: The с прилагательным. (slide 12)
T: Can you make up an example?
S: There was a special program to help the poor.
T: Right. Or “The unemployed were helped by the rich” (slide 12)
Now, please, let’s make some more examples. So, I show one of the schemes and name one of you, whose task is to make a sentence using this scheme. (at random)
Упражнения на закрепление
T: Now, please, look at SB p.66 ex.5. I’d like you not only to complete the gaps with the correct article, but to explain your choice as well. (учитель наблюдает за работой учащихся; первый справившийся с заданием ученик становится консультантом самого слабого, второй – следующего и т.д. Отвечает один из слабых учащихся).
T: So, let`s check. What article did you put into the first gap?
S: The
T: Why?
S: Имеется ввиду слон как вид: артикль the с исчисляемым существительным в единственном числе.
T: Does everyone agree?
S: Yes.
T: So, what article did you put into the second gap?
S: А.
T: Why?
S: имеется ввиду конкретный слон, один из множества слонов, которые были в парке.
T: Does everyone agree?
S: Yes.
T: So, what article did you put into the third gap?
S: Zero
T: Why?
S: Имеются ввиду компьютеры как группа, нулевой артикль со множественным числом.
T: Does everyone agree?
S: Yes.
T: So, what article did you put into the forth gap?
S: The
T: Why?
S: Имеются ввиду компьютеры как группа: артикль the с исчисляемым существительным в единственном числе.
T: Does everyone agree?
S: Yes.
T: So, what article did you put into the fifth gap?
S: The
T: Why?
S: Имеется ввиду конкретный компьютер, тот самый, который они купили на прошлой неделе.
T: Does everyone agree?
S: Yes.
T: Well, now, please, look at SB p.66 ex.7. What are we asked to do here? Что нам здесь требуется сделать?
S: Заполнить пропуски подходящими прилагательными с артиклем the, обозначая группу как целое.
T: So, let’s try. …, what would you put into the first gap?
S: The homeless
T: Does everyone agree?
Other sentences are discussed in the same way.
[answer key: 1. homeless 2. the rich, the poor 3. the unemployed 4. the disabled]
Письменная работа
The students are divided into 4 groups. The task is in (slide 13)
GROUP I | GROUP II | GROUP III | GROUP IV |
Добкес А. Бачи Е. Шарков А. Степанов Н. |
Генкин А. Петухова О. Букреев Б. Теплинская К. |
Степанова М. Резникова А. Лось А. Прокудин М. Трошин Г. |
Князев Д. |
T: So, the first group is asked to complete SB p.66 ex.3 – write a text of 5- 10 sentences about the Republic of Karelia based on the map and the example provided in SB p.66 ex.1. You did similar task in groups during the lesson, now some of you will do it on their own.
The second group should make up their own 7 sentences using:
1. continent
2. mountain
3. river
4. group of islands
5. city
6. country
7. ocean
The third group should fill in the gaps in the sentences: 1. Have you ever been to …[the] Hague? 2. …[-] Onega lake is …[the] largest lake in Europe. 3. [-] Russia, …[-] Latvia,… [-] Denmark and a number of other countries are washed by …[the] Baltic Sea. 4. …[the] Andes are in …[the] USA. 5. There are a lot of …[-] on … [-] Madagascar.
The forth group will be asked to choose the correct version: 1.[The/a] whale is very clever. 2.Have you read [a/the] book I gave you? 3.[-/the] dogs never leave their masters. 4.How often should [the/-] kittens be fed? 5.Can you give me [a/the]pen?
Проверка фронтально – 1–2 из учащихся, выполнявших это задание, отвечают, остальные слушают и проверяют.
4. Итог урока
Итог урока
T: So, our lesson is finishing. What did we study?
S: the use of articles
T: So, what did we get to know about it?
S: …
T: Who doesn`t understand that?
S:
Рефлексия учащихся
T: Did you like the lesson? Why (not)?
S: …
T: Which activity was the most interesting\ boring\ useful\ etc for you? (slide 14)
S:
T: Have you got any questions?
S: …. (the questions are discussed)
Итог работы класса
T: I like the way you worked today. I` m pleased with …. and a bit disappointed with …. Your marks for the lesson are…
Анализ домашнего задания
T: Open please your diaries and write down your homework: Language Powerbook p.52 ex. 1, 2 and 3. Now, please, open your Language Powerbook and have a look at p.52 ex.1. What will you have to do?
S: Fill in “the” or zero article.
T: What about ex.2?
S: We should fill in necessary articles
T: And what`s the task in ex.3?
S: Replace underlined phrases with “the + adjective” expressions
T: Will you have any difficulties doing the homework?
S: No
T: Well, in that case let’s finish the lesson.
T: Stand up, please. The lesson is over. Goodbye.
Приложение 2 (конспект + презентация)