Цель урока: развитие навыков проектной деятельности с использованием информационно-коммуникационных технологий.
Задачи урока:
- Развивать навыки детального чтения текста;
- Развивать навыки коммуникативной компетенции в области аудирования;
- Развивать навыки диалогической речи по ситуации;
- Автоматизировать употребление ЛЕ и МФ по теме в устной и письменной речи;
- Приобщить детей к правильному режиму питания и здоровому образу жизни;
- Обучить детей работе на интерактивной доске;
- Расширять общий кругозор учащихся в области экологии, здравоохранения, полезных и вредных продуктов питания, заболеваний астмы и аллергии.
Оснащение урока:
- УМК”Go – 2” S. Elsworth, J. Rose «Longman» 2003 г.;
- магнитофон;
- кассета с записью для аудирования;
- раздаточный материал для аудирования;
- компьютер;
- интерактивная доска;
- наглядность к диалогам;
- презентация в PowerPoint.
Ход урока
I. Подготовка учащихся к учебной деятельности на английском языке.
1. Оргмомент.
Режим: T ↔ Ps, T↔ P1, P2.
T: Stand up. Good morning, children. I’m glad to see you. Sit down, please. Let’s start our lesson. How are you? How do you feel? I’m sorry to hear that. What’s the matter with you? I think you should go to the doctor.
The subject of our lesson is health and illnesses. Today we have the lesson of English language and Ecology. We are going to speak about health and illnesses, doctor’s advice, unhealthy food, allergy. Our expert in ecology SYU will help you with the project.
2. Фонзарядка.
Режим: T ↔ Ps, T↔ P1, P2.
T: At first let’s revise some difficult words and expressions:
To catch a cold, to follow doctor’s advice, to take medicines, to call in a doctor, it’s good for your health, to have a running nose, to itch, to be allergic to, to eat unhealthy food, to suffer from asthma.
I have a terrible headache.
He has a running nose.
She caught a cold.
I’m allergic to oranges.
Don’t eat unhealthy food.
Many children suffer from asthma.
It’s good for your health.
3. Речевая зарядка.
Режим: P1, P2, P3.
T: And now fill in the gaps:
- To c..ch a cold
- Have a sto.achac.e
- I have a too..ache
- …. an aspirin
- … some fre.. air
- To …… from asthma
- To be all..gic to
- A sore th..at
II. Отработка ранее введенного языкового материала и овладение различными видами речевой деятельности.
1. Развитие и контроль навыков чтения.
Режим: P1↔ P2
T: And what’s the matter with Jack? Let’s learn about it. Open your books at the page 72, ex.1. Read the dialogue and choose the correct answers.
Let’s check your answers.
1) Jack’s ill because…
- he’s been to the doctor
- he’s been in bed
- he’s eaten a box of chocolates
2) At first, Jack’s mother is…
- aggressive
- angry
- sympathetic
3) Jack’s mother…the doctor
- has phoned
- is phoning
- is thinking about taking Jack to
4) At the end of the dialogue, Jack is…
- on his bed
- at the doctor’s
- in the garden
2. Развитие и контроль навыков монологической речи.
Режим: T ↔ Ps, T↔ P1, P2.
T: Jack is ill because he has eaten a box of chocolates. Do you often eat unhealthy food? Do you like hamburgers and hot dogs? Eating unhealthy food is bad for your health
Now some pupils will tell us about 6 most unhealthy foods. Your task is to guess “what is this?”
- Soda
- Potato chips
- Doughnuts
- Coffee cake
- Hot dogs
- Canned soup
Listen to our expert in Ecology. She will tell us about the ingredients of these foods.
Правильный режим питания
7:45–8:00 – первый завтрак
10:00–10:30 – второй завтрак
13:00–14:00 – обед
16:30–17:00 – полдник
19:00–19:30 – ужин
3. Развитие и контроль навыков проектной деятельности.
Режим: P1, P2.
T: We have asked the pupils of our class 6 questions how fit they were.
- How often do you eat chocolate or sweets?
- How often do you eat fruit or vegetables?
- How many hours’ sleep do you normally get at night?
- How often do you play sport or do exercise?
- How many hours a day do you spend watching TV or videos?
- Which of these things would you rather do now?
These are the results of this test:
- 9 pupils in our group eat chocolates every day.
- 10 pupils eat fruit or green vegetables every day.
- 6 pupils normally sleep between 5 and 8 hours.
- 10 students play sport every day.
- 6 students spend watching TV or video about 3 hours a day.
- 6 students would rather eat a bar of chocolate now.
This is our advice: we should think carefully about what we eat, and get a little more exercise.
4. Контроль навыков диалогической речи.
Режим: P1↔ P2.
T: If you eat much unhealthy food, you can have stomachache. What should you do? You should go to the doctor. Диалог «У доктора».
- Hello.
- Come in, please.
- Take a seat, please.
- What’s the matter with you?
- Doctor, I have a stomachache and I feel sick.
- OK, lie down, I shall examine you. What did you eat yesterday?
- I ate some doughnuts.
- It’s very bad for your health. Doughnuts are unhealthy food.
- What should I do?
- You should stay at home, drink much water and take these medicines.
- OK thank you, doctor.
5. Развитие и контроль навыков устной речи.
Режим: T ↔ Ps, T↔ P1, P2.
T: You should give your advice in these situations:
Doctor’s advice
I have a terrible headache.
He has a toothache.
She suffers from asthma.
I am allergic to oranges.
My friend has a running nose.
They cough and sneeze.
6. Развитие и контроль навыков аудирования.
Режим: T ↔ Ps, P1↔ P2
T: Listen to the doctor’s advice twice and complete the table.
Doctor: Now, here’s what you must do. You must stay at home, and you must stay in bed. Take this medicine three times a day and you mustn’t get up.
Patient: Can people come and visit me?
Doctor: You shouldn’t have any visitors for, mm, two or three days. You can read, but you shouldn’t watch TV. And you should drink a lot of hot drinks. OK?
Must Stay at home Stay in bed Take the medicine three times a day |
Mustn’t Get up |
Should Drink a lot of hot drinks |
Shouldn’t Have any visitors for two or three days Watch television |
And now change your works. Let’s check your tasks. Look at the blackboard. Give your marks.
7. Развитие и контроль навыков диалогической речи.
Режим: P1↔ P2.
Let’s listen to the dialogue and then answer one question: what illness has Sasha got?
(диалог «У доктора»)
– Hello
– Hello. Sit down, please. What’s the matter with you?
– Doctor, I itch, I have a running nose.
- What did you eat yesterday?
- I ate some oranges, and a box of chocolates.
- I think, you are allergic to this fruit or sweets.
– What should I do?
– At first, you shouldn’t eat any sweets or oranges. You should take these medicines three times a day.
– Should I go to school?
– You should stay at home.
– Thank you, doctor. Good bye.
8. Информация о заболеваниях аллергией.
Режим: P1.
T: There are many children who are allergic to some foods, pets, and flowers. Let’s listen to some interesting information about it.
9. Игорь Алехин расскажет нам о результатах проведенных нами исследований.
10. Контроль навыков диалогической речи.
Режим: P1↔ P2
T: Let’s listen to the dialogue between mum and daughter.
– Mum, I feel sick.
– What’s the matter with you?
– I have a sore throat, and a terrible headache.
– Take your temperature.
– Have you got a high temperature?
– Yes, mum.
– You should stay at home, drink a lot of hot tea and take this medicine.
– OK, mum.
T: You can’t breathe when you have a sore throat and a running nose, but some children can’t breathe because they are allergic to pollution and other things in the air. Let’s listen to this information.
11. Информация о заболеваемости астмой.
12. О результатах наших исследований нам расскажет Матюков Н.
13. Заключение и выводы о проведенной исследовательской работе.
Режим: P1, P2.
(Сравнительный анализ заболеваемости астмой и аллергией в Великобритании и России.)
Изучив литературу, информацию, полученную из Интернета, данные медицинского осмотра школьников, мы выяснили, что на здоровье человека влияет множество факторов. Быть полностью здоровым можно только в здоровой жизненной среде. В результате промышленной деятельности человека происходят разрушительные изменения окружающей среды. В результате попадания множества вредных веществ в воздух, воду, почву у человека появляются различные заболевания. Все чаще встречаются заболевания аллергией, которая может переходить в астму. Как показывают результаты исследований, чаще всего такого рода заболевания встречаются в экологически неблагоприятных районах, крупных промышленно-развитых городах, вблизи автострад.
Также здоровье человека во многом зависит от того, какой образ жизни он ведет, чем питается. Всем нам следует обратить внимание на то, какие продукты нам полезны, а какие могут привести к разного рода заболеваниям.
Здоровье для человека – главная ценность. К сожалению, обычно мы начинаем говорить о здоровье тогда, когда его теряем. Всем нам надо задуматься, здоровый ли образ жизни мы ведем, и что можно сделать для сохранения и укрепления здоровья.
14. Развитие навыков письменной речи.
Режим: T ↔ Ps, T↔ P1, P2.
T: Imagine that you are the young doctors and
Complete the sentences with the words in the box.
- sore throat,
- temperature,
- sensitive,
- asthma,
- stomachache,
- broken leg
- The city was very polluted. My brother couldn’t breathe there. He’s got …..
- He’s eaten a lot of green apples and now he’s got …
- I must put on some sun cream. I’m very …….. to the sun.
- She’s in hospital. She can’t walk because she’s got a …..
- My head feels hot. I think I’ve got a …
- I can’t sing today. I’ve got a ….
15. Find Russian equivalents to these proverbs.
Режим: T ↔ Ps, T↔ P1, P2
- A sound mind in a sound body.
- A merry heart is a good medicine.
- An apple a day keeps the doctor away.
- Health is better than wealth.
- Desperate diseases must have desperate remedies.
- Many doctors have killed the king.
III. Заключительный этап урока.
Подведение итогов урока. Выставление оценок. Объяснение домашнего задания.