Тема: Are you worried about nature?
Цель: развитие коммуникативных умений и навыков.
Задачи:
- Развивающие: развивать умение учащихся читать и аудировать с детальным пониманием содержания;
- Обучающие: активизировать употребление лексики предыдущих уроков; совершенствовать речевые навыки учащихся;
- Воспитательные: повысить интерес к изучению английского языка; воспитывать бережное отношение к природе.
Оборудование: интерактивная доска, компьютер, плакат, рисунки детей.
Перед началом урока (на перемене) организован просмотр слайдов о природе с музыкальным сопровождением с целью позитивного эмоционального настроя учащихся на урок.
Ход урока
1. ОРГАНИЗАЦИОННЫЙ МОМЕНТ.
Good morning children. Glad to see you again. Sit down, please.
2. ВВЕДЕНИЕ В ТЕМУ. (Приложение 1)
Today we speak a lot about ecology but do so little to save our planet – the air we breathe, the water we drink and the land which feeds us. The subject of today’s discussion is “Ecological problems”. We are going to revise all the material we learnt of the last lesson. We will focus not only on environmental problems, but on their solution.
3. ФОНЕТИЧЕСКАЯ ЗАРЯДКА. (Приложение 1)
I want you to make sure that you can pronounce, read and understand the words. Please repeat after me.
4. РЕЧЕВАЯ РАЗМИНКА. (с. 78 у. 4.1)
Now I want you to make up your own sentences using these words.
5. ПРОВЕРКА ИНДИВИДУАЛЬНОГО ДОМАШНЕГО ЗАДАНИЯ. (Ученики читают стихотворения под спокойную музыку, показывая рисунки по теме)
What do you know about environmental problems? Listen to the rhymes.
Ученик 1. THE WOOD
Once the wood will be on fire...
Our wood will be in dire!
If you’ll have a hard desire
And you’ll help to put out fire.
Ученик 2.
If you don’t protect your wood
And no matter far or near:
“Where, where?” - You can hear.
“Where is my treasure wood?”
Ученик 1.
Then a man once understood
That the wood is our food,
It’s an influence for good,
We can’t live without wood.
Ученик 2.
More I shall not say a word.
I believe you’ll save the world.
Ученик 3. Лес
Однажды лес в огне вдруг станет,
И ужас в том лесу настанет,
Но в сердце своем должен ты пронести
Большое желание лес тот спасти.
Ученик 4.
Чтоб далеко иль близко,
Высоко иль низко,
Где же ты березка?
Не услышать вновь.
Ученик 5.
Но однажды даже
человек обычный
Вовсе не пожарный,
но в душе поймет
В лесу наша пища,
Воздух в лесу нашем.
Человек без леса ведь не проживет!
6. ОСНОВНАЯ ЧАСТЬ УРОКА. (Развитие монологической речи)
1) The Earth is our environment. What are the results of our influence on the environment? (с. 79 у. 5.1) (Приложение 2)
Примерные ответы:
- When the air is polluted, the climate is changed.
- When plastic bottles are thrown away, nature is damaged.
- When litter is left, animals are hurt.
- When glass bottles are left, animals and people are hurt.
- When trees are broken, animals are disturbed.
- When litter is thrown in the river, the water is polluted.
- When fire is left, the forest is destroyed.
2) РЕЛАКСАЦИОННАЯ ПАУЗА.
Shut your eyes. Sleep. You are on the green grass. There are so many beautiful flowers: pink, blue, yellow, red, violet… such beautiful butterflies are flying near. Birds are singing. Wind is warm and pleasant. Sun is shining. But you have to work. Wake up, children.
3) What do you know about ecological problems and their solutions? (Ученица представляет свой интерактивный проект на английском языке) (Приложение 3)
4) What ecological problems do you know?
(The air is polluted. The water is polluted. Birds and animals are disturbed…)
What should we do to save the Earth?
(We should take care of birds and animals. We must feed them…)
What can we recycle, reduce, reuse? (Составление предложений по плакату)
Are you worried about nature? (Приложение 4)
(Составление предложений по опорной схеме)
7. ИТОГ УРОКА.
Well, it’s time to finish our lesson. It was great pleasure to discuss ecological problems with you. Think globally, act locally! Save our environment! Our solutions will help you.
(Оставшееся время урока можно посвятить просмотру презентации или организовать просмотр слайдов на перемене.)