Интегрированный урок "Постановка запятой в английском предложении"

Разделы: Иностранные языки


Правильная расстановка знаков препинания является одним из критериев оценивания письменной работы задания С2 Единого Государственного Экзамена. Следовательно, необходимо познакомить учащихся с основными правилами английской пунктуации. Форма интегрированного урока поможет ученикам закрепить имеющиеся у них знания по русскому языку и быстро овладеть знаниями расстановки запятых в английском предложении.

Цели урока:

образовательная: знакомство с явлениями культуры страны изучаемого языка; практическая (учебная): формирование грамматического навыка письменной речи (постановка запятой в предложении);

развивающая: способность к анализу, к сравнению и сопоставлению, развитие способности формулировать грамматическое правило и выявлять языковые закономерности; развитие способности к самоконтролю и самооценке;

воспитательная: воспитание познавательных потребностей.

I. 1) Экспозиция к уроку.

Просмотрев фрагмент мультфильма “В стране невыученных уроков”, учащиеся отвечают на вопрос учителя на английском языке.

Учит. англ.языка: “Can you guess what theme of today’s lesson is?

2) После обсуждения темы урока, учитель знакомит учащихся с целями и задачами урока.

Цели урока:

- познакомиться с правилами постановки запятой в английском предложении;

- формирование навыка использования запятой.

Задачи урока:

- повторить правила постановки запятой в русском предложении;

- прочитать правила постановки запятой в английском предложении;

- сравнить правила постановки запятой в русском и английском языках;

- выполнить тренировочные упражнения, чтобы закрепить полученные знания.

3) Речевая зарядка.

Answer the questions.

- Are the rules how to use commas similar in the English and in the Russian languages ? Why?

- Are the rules more difficult in English or in Russian? Why?

Проводится речевая зарядка.

II. Повторение правил постановки запятых в русском языке. Выполнение упражнения.

Расставьте запятые и объясните правила их постановки:

1. Сильный ветер безгранично властвуя над степью склоняет до пожелтевших корней слабые кусты ковыля теребит их хлещет рассыпает направо и налево бьёт об увядшую землю несёт по своему направлению и взору представляется необозримое пространство.

2. Прощай немытая Россия
Страна рабов страна господ
И вы мундиры голубые
И ты им преданный народ

(М. Лермонтов)

3. Сколько хлопот однако! (А.П.Чехов)

4. Мужики видимо не были убеждены что сараи стали теперь не их. (В. Солоухин)

5. Святослав Рихтер замечательный пианист известен всему миру. Дж. Даррелл путешественник натуралист зверолов написал много рассказов основанных на личных впечатлениях.

6. Какой короткой сделалась дорога которая казалась всех длинней. (А.Ахматова)

Ты ищешь дом где родилась я или в котором я умру.

7. Алексей пополз туда где теперь уже совсем ясно были различимы звуки канонады. (Б.Полевой)

8. В то время как я вздремнул взошла луна и бросала сквозь тучи свой холодный и яркий свет. (Л.Н. Толстой)

9. Любое живое дело можно загубить если делать его равнодушными руками. (В.Овечкин)

III. Знакомство с правилами использования запятой в английском языке.

The use of commas in English:

- use a comma to separate the items (three or more things) in a list.

Example: Tomorrow I’m going to wash the car, do the shopping and do the garden.

- be careful to separate words and groups correctly. If you don’t, you may give your sentence a meaning quite different from the one you intended.

Compare: To make this model you will need hardwood poles, brass, nails, steel hooks.

To make this model you will need hardwood, poles, brass nails, steel, hooks.

- use a comma and a coordinating conjunction (сочинительный союз) (and, but, or, nor, for, yet, so) to separate two independent clauses.

Example: We stood waiting for a long time in the rain, and even so the bus went past without stopping.

- If the two independent clauses are brief and nicely balanced, this comma may be omitted(опущена), but the comma is always correct

Example: Our team is very good but their team is better.

- use a comma to set off states and cities, years (in a full date), titles, etc.

Example: Their wedding date was set for August 5, 2000, in the college chapel in Newton, Massachusetts.

Tashonda Klondike, Chair of the Ways and Means Committee, submitted the committee’s final report.

- use a comma to set off an addressed person’s (or people’s) name.

Example: Will you take this, Marry, and give it to your mother.

- use a comma after the greeting of an informal letter and at the close of any letter.

Dear Sammi, Dear Mudface, Yours truly, Sincerely,

- use a comma to set off quoted language.

Example: Frost’s poem “Fire and Ice” begins with the lines, “Some say the world will end in fire, / Some say in ice.”

“Close the window, Irina,” asked the teacher.

“We can’t see into the future,” said the President, “but we have to prepare for it nonetheless”.

- use a comma to set off words or phrases in apposition to a noun or noun phrase.

Example: Plato, the famous Greek philosopher, was a student of Socrates.

- the comma should not be used if such words or phrases precede the noun.

 The Greek philosopher Plato was a student of Socrates.

- use a comma to set off a subordinate clause that precedes a principal clause:

Example: By the time we found the restaurant, we were starved.

If you don’t follow the rules, it won’t work.

- use a comma to set off nonrestrictive clauses or phrases (i.e., those that if eliminated(устранить) would not affect the meaning of the sentences):

Example: I gave him Henry Longfellow’s poems, which are really interesting to read.

I like the TV show that is broadcast on MTV.

- words and phrases connecting sentences:

for example, on the other hand, however, therefore, furthermore, besides are marked off with commas.

Example: Furthermore, students do the exams at the same time and under the same conditions.

IV. Выполнение упражнения на закрепление полученных знаний.

Add commas as necessary in the following sentences and say which of the rules they illustrate.

  1. Rajinda the youngest in the family is about to get married.
  2. Today the family were going to come over for tea so I was really busy.
  3. After that I took the bus to town went to the market to get the vegetables went to get a bag of rice went to the butcher's picked up the dry cleaning and got some flowers on my way home.
  4. When I got home I did the ironing
  5. The Internet which started out as a means for military and academic types to share documents has become a household necessity.
  6. I don't know where she lives.
  7. Yuri Gagarin was the first to orbit the Earth on April 12 1962.
  8. Diana the Princess of Wales created the new image of a royal.
  9. However things are beginning to change now.
  10. "I live in the country" he said "because I got tired of city life."
  11. Jonathan and Josephine you are making too much noise!

V. Сравнение правил постановки запятых в русском и английском языках. Заполнение сравнительной таблицы.

VI. Контроль усвоенного материала.

Test

In each case, write С if the punctuation is correct or W if the punctuation is incorrect.

My friend Stephan,( 1) a very picky eater,(2) refuses to eat any vegetables at all. Разборчивый в еде.

Henry Ford was born in 1863 on a farm near Detroit, (3) USA.

Tim-Berners Lee, (4) who developed the World Wide Web (5) could never have

foreseen the popularity of his invention, предсказывать

Among the top man-made attractions in the United States are the Golden Gate Bridge, (6) Mount Rushmore (7) the Statue of Liberty, and Hoover Dam.

A child (8) who is under the age of eight, (9) should not be left alone without a sitter.

I am warning you, (10) good citizens of Hartford, (11) this vote is crucial to the future of our city, важный

I left my clothes, (12) where I could easily find them again.

While my father was out looking for a job, (13) my mother cooked us a meal.

Franklin Delano Roosevelt was born on January 30, (14)_ 1882.

VII. Заключительная часть:

- подведение итогов работы на уроке;

- оценка деятельности учащихся.

Список использованной литературы и интернетсайтов

  1. "Practical Punctuation". Практическое пособие по пунктуации английского языка, автор - И. Гордон. - М.: Высш. школа, 1981.
  2. “Практическая грамматика английского языка”, авторы - К.Н. Качалова, Е.Е. Израилевич. -М.: ЮНВЕС, 1995.
  3. www.bbc.co.uk/
  4. www.infoplease.com - информационно-образовательный сайт.
  5. http://grammar.ccc.commnet.edu - образовательный сайт.