Интегрированный урок (английский язык + французский язык) "Мы живем на одной планете"

Разделы: Иностранные языки


Тип урока: урок – творческий отчет.

Цель: осуществить контроль обучения, продолжить систематизацию знаний, выявить уровень усвоения материала, сформированности умений и навыков.

Задачи:

1. Образовательные:

  • выявить качества и уровень овладения знаниями и умениями по данной теме;
  • обобщить материал как систему знаний;
  • проверить способность к творческому мышлению и самостоятельной деятельности.

2. Воспитательные:

  • способствовать формированию ответственного отношения к учебе, готовности и мобилизации усилий на выполнение заданий;
  • воспитывать культуру учебного труда, экономного расходования времени.

3. Развивающие:

  • развивать логическое мышление, память, способность к анализу и синтезу;
  • формировать навыки самоконтроля, навыки работы в коллективе.

Методические приемы: рассказ, практическая работа.

Метод: творческая деятельность.

Формы данного типа урока: повторительно-обобщающий урок, практическая работа.

Оборудование:

  • телевизор, DVD-плеер, магнитофон;
  • музыкальные записи, записи фильма;
  • картины с изображением животных и растений;
  • раздаточный материал (вопросник);
  • материал для выполнения практической работы;
  • сумки, сшитые детьми.

Ход урока

Учащиеся смотрят фрагменты из кинофильма «Дом. Cвидание с планетой».

Pupil.

Walking along, feeling free
Feeling the earth here with me
And I love her, she loves me
I hug the Earth, the Earth hugs me
She is our friend,
We would like to be together forever.

Pupil. The Earth is a garden. It is a beautiful place. For all living creatures, for all the human race. Helping Mother Earth we can peacefully roam. We all deserve a place. We can call our home.

En sortant de l’ecole
nous avons rencontre
un grand chemin de fer
qui nous a emmene
tout autour de la terre
dans un wagon dore.
Tout autour de la terre
nous avons rencontre
la mer qui se promenait.
  avec tous ses coquillages
ses iles parfumees
et ses saumons fumes.
Au dessus de la mer
nous avons rencontre
la lune et les etoiles
sur un bateau a voiles
partant pour le Japon …

Jacques Prevert "Paroles"

Notre planete est belle. Nous admirons la richesse des couleurs de la Terre, la variete infinite de ses formes vegetales, le movement et la musique de ses eaux vives et capricieuses, la beaute de son ciel, tout en elle nous appelle et nous reticent.

Mais il ne faut pas oublier que la nature nous rend des services inestimables: les plantes, les animaux, chaque element a un role. Prenons l’exemple des abeilles. Imaginons qu’on tue toutes les abeilles avec un insecticide. Qu’est-ce qui peut les remplacer? Rien, car on est incapable de jouer leur role de pollinisateur. Alors, il n’y aura plus ni fruits, ni graines.

On sait que les elephants d’Afrique sont menaces de disparition. Mais qui sait leur role dans la dispersion des graines d’arbres de la foret tropicale?

Ainsi la nature nous rend de nombreux services. Notre vie et notre avenir sont entre ses mains.

Pupil 1. About 150 years ago the air was pure and clear.then people started building factories and many of the thingsthey make, like cars put a lot of harmful gases into the air.today the air is so polluted in some places that it is not always safe to breathe there.

Many cities around the world have air polluted with smog. This is so strong in some places that the air, which should be a beautiful blue, lools brown.

Polluted air is not only bad for people and animals, but also for trees and plants.and in some places it is even damaging farmers’crops the food we eat. So it is very important for us to ‘clean up our act’, and clean up the air we all breathe.

On peut parler longtemps de la pollution atmospherique: les fumes d’usines, les voitures, le chauffage. La circulation automobile est un des principaux facteurs qui polluent l’atmosphere des grandes villes.

Chaque annee pres de 1000 tonnes de poussiere industrielle et d’autres matieres insalubres sont jetes dans l’atmosphere.

Des drandes villes vivent sous les nuages du smog.

La perte de bois rompt l’equilibre de l’oxygene dans les nouveaux espaces vides.

Pupil 2. The planet Earth is mostly water.oceans cover the the biggest part of it, there rivers, lakes, streams, and even water underground. All life on the Earth from the smallest bug to the biggest whale depends on the water.it is precious. But we are not doing a very good job of keeping water clean.in many places the water has become polluted.

C’est le besoin pour la societe de proteger la nature, de sauvegarder les paysages, la flore et faune, de creer des parcs nationaux et des reserves naturelles.

Souvent on ignore les interactions entre les organisms, on ne comprend pas l’unite de la biosphere, donc ce n’est pas seulement par amour de la beaute des fleures ou des oiseaux qu’on doit s’opposer a la destruction des plantes, aux massacres des animaux.

Par consequent quelques espaces d’animaux, d’oiseaux, de poisons et de plantes ont deja disparu ou sont en train de disparaitre.

Les lacs et les rivieres sechent.

Les interventions de l’homme peuvent detruire les ecosystems, et l’homme doit le comprendre et le prevoir.

Ne jetez pas de bouteilles, de boites, de papiers dans les rivieres.

Ne touchez pas les fleures. Laissez – les vivre.

Pupil 3. Rivers and lakes are polluted by gasoline or by harmful liquids that seep into the ground.

The ocean which is a home to so many life forms, has beenused as a place for dumping garbage and poisonous chemicals for a long time. It is getting polluted, too.

We need to save our water, to keep it clean and healthy so that people and animals have something to drink. And so fish and other creatures will have a place to live.

Pupil 4. When you throw something away, it goes in a garbage can once a week a garbage truck comes and the can is emptied, and that’s the last you see of it. But what do you think happens to the garbage then/does it disappear/no away.

Almost all garbage is taken to a garbage dump, or landfill, the truck leaves, a big tractors come along and push dirt on top of the garbage. So, most of our garbage is just buried.

Dans les pays industriels le gaz des voitures devient une des causes principales de la pollution.

Pupil 5. The car is an ecological disaster. It is now the world’s number one polluter. From the beginning to the end of the life, one car produces an enormous quantity of pollution. The production of one car results in 1500 kilos of waste, and 75 million of metres of polluted air.

When we throw the car away many dangerous metals and other chemicals pollute the Earth. the building of roads motorways and car parks produces a large quantity of pollution. It is impossible to estimate how much. That statistics above are for one car. There are now approximately 500 million cars on the earth. so multiply all these numbers by 500 million. That gives, for example, more than 22 billion tons of CO2 in ten years.

Pupil 6. The disposal of rubbish has been a social and environmental problem for years. The first landfill site in history was opened by the Ancient Greeks in about 2500 BC. The realized they had a problem with rubbish in Athens, so they dug a big hole several kilometers outside town, where all the rubbish was thrown.

The main problem is that we are producing a huge amount of rubbish each year, millions and millions of tones of it and the exiting landfill sites are nearly full. Where are we going to put all our rubbish in the future/finding new sites is not easy. Farmland and the countryside have to be destroyed and that is bad for the farming industry and remember that crisp packet that was thrown away. Plastic takes about 450 years to deg rade. That is also bad for the environment. We cannot burn a lot of it, because the gases that are given off pollute the air.

Pupil 7. We can all do our bit to help solve the problem by remembering the 3Rs; reduce, reuse and recycle. We have all got to try to reduce the amount of rubbish we throw away. We can do that by yuying unpackaged goods, like fruit and vegetables, rather than goods which are wrapped and packaged in plastic. The less that is thrown away, the more we help the environment.

Pupil 8. You are given some plastic bags at the supermarket to carry your food home in. Most people don’t use these bags again. It would be much better for the environment if they did.

Glass, paper, plastic-they can all be recycled. Recycling cuts down the waste going to landfill sites and also means factories need to produce fewer new bottles and packets and paper. It also leads to fewer trees being cut down to make paper.

Il y a aussi le probleme des dechets solides: des ordures menageres, des carcasses de voitures, des emballages et des dechets radioactifs.

C’est toute la question de la collecte, de la destruction, du stockage, du traitement qui se pose.

Дети дарят гостям на уроке хлопчатобумажные хозяйственные сумки, сшитые своими руками.

Certains animaux disparaissent peu a peu de la surface de la Terre. Ils disparaissent d’abord parce que leur milieu naturel est detruit. Ensuite, parce qu’ils sont victims d’un veritable traffic. Les pillages sont nombreux dans l’arche de Noe!

Le commerce des animaux est une affaire qui rapporte 5 milliards de dollars chaque annee! Les chiffres sont impressionnants: 40 000 primates, 3 millions d’oiseaux vivants, 10 millions de peaux de reptiles, 15 millions de fourrures, 350 millions de poissons tropicaux.

Le commerce a parfois pris une telle ampleur qu’il met en peril la survie de certaines especes. Parmi les mammiferes, les rhinoceros, recherches pour leurs cornes, et les baleines, chassees pour leur viande et leur graisse, sont menaces malgre d’importantes measures de protection. Les oiseaux sont eux aussi victims d’un braconnage intensif pour leurs plumes et pour leur beaute. Certains sont devenus extremement rares.

Enfin, serpents, lizards et tortues sont veritablement decimes. Leur peau, leurs ecailles, leur carapace, leur chair … chez eux, tout est bon!

Les conseils pour respecter la nature/

  • Ne faites pas de bruit lorsque vous promenez dans la nature. Ne vous approchez pas des nids ou des terriers: chez certaines especes, les femelles abandonment leurs petits, si on les derange. Prenez plutot des jumelles pour les observer de loin.
  • N’achetez pas d’animaux exotiques, comme les perroquets. Ils sont peut – etre entres illegalement dans le pays. Si vous collectionnez les papillons, faites attention, car plusieurs especes sont gravement menacees.
  • Ne cueillez pas de plantes ni de fleurs sauvages. Elles sont peut – etre rares, et tres certainement utiles aux animaux.
  • Ne laissez pas trainer de detritus par terre, sur le sable ou dans l’eau, si vous vous trouvez a la mer.
  • Certaines especes d’animaux ne sont pas menacees du tout par les homes, bien au contraire: les rats, les mouettes et les pies, qui se nourrissent de tous nos dechets, sont de plus en plus nombreux dans le monde.
  • La moitie, au moins, de toutes les especes d’animaux et de vegetaux se trouvent dans la forets tropicales, qui occupant seulement 14% de la surface de la Terre.
  • Les animaux domestiques sont aussi en danger. Ainsi en France il n’y a que six ou sept representants du coq gaulois, symbole du pays.

Pupil 9. People have lived on our planet for many years people depend on the sun, on animals and plants around them. and there must be the right balance between land, people and wild world. but nowadays the situation is bad. Many animals and birds have already disappeared from the Earth and some of them are in danger now. tigers, elephans, whales, dolphins and others are among them. Tigers are the biggest cats in the world. They live in jungles and forests in India and South Asia. Tigers are meat – eaters. Some people areafraid of tigers and kill them to save their domestic animals and their lives. Others hunt tigers for fun and for their beautiful skin which costs a lot of money. In China, for example, there were only 50 tigers on the Earth.

Pupil 10. Elephants are wonderful animals. they can help people. in the last century Africa was full of elephants, but these days they are found only in national parks. Hunters kill them and take the elephants’ tusks. Beautiful jewellery is made of them.

Pupil 11. Blue whales are the largest animals in the world. they can be 30 metres long and weigh 130 tonnes. Whales are mammals that can live bin water. But whales are also in dan ger / people hunt whales and kill them for their meat. They use parts of the whale to make perfume and rubber products.

Pupil 12. Dolphins are also mammals living in the sea. they are very good at swimming and they are very friendly. These animals have special language, they talk to each other with special noises like radar. Dolphins are of great interest for scientists. But they are in danger too from tuna fishing nets when they swim into the nets.

Pupil 13. Many wild animals and birds are disappearing from the Earth. modern life is bad for them. the wair is polluted with industrial and transport wastes. The water is poisoned with sewage and pesticides. The forests are cut down. They do not often have good things to eat and space to live. We can find their names in the Red Book. Organizations like Greenpeace, Friends of the Earth are trying to save the animals and plants. Humans are part of life on Earth.

Ученики получают тематический тест. даны вопросы и три варианта ответов. если ученики правильно отвечают, то получается слово «Земля» на английском и на французском языках.

1. Кто первый предложил термин»Экология»?

А) Дарвин.
В) Геккель.
С) Вавилов.

2. Какое животное может вынести самые низкие температуры?

А) Полярный медведь.
В) Гусь, утка.
С) Тюлень.

3. Какое дерево дольше всех живет?

А) Дуб.
В) Плодовые деревья.
С) Ясень.

4. Какое растение начало расти после монголо-татарского ига?

А) Ель.
В) Лиана.
С) Лопух.

5. Какая птица ныряет в воду и может прогуливаться по дну реки?

А) Воробей.
В) Аляпка.
С) Сойка.

Дети создают творческий проект «мы живем на одной планете». в их распоряжении имеется ватман, заготовки из бумаги: люди, цветы, деревья, солнце, животные, река, горы.

Pupil 14.

I pledge
Allegiance to the Efrth
And to the flora and fauna,
And human life it suppots $
One planet, invisible, with safe air, water and soil,
Economic justice, equal rights and peace for all.

Учащиеся поют песню.

Экологии знамя несем
И с дороги своей не свернем
пусть горит экологии свет
Знаком наших грядущих побед!

Девиз – экологи вперед.
Спеши – иначе жизнь умрет.
Спаси планету и людей
Сквозь шторм бушующих страстей.

Мы вошли в этот мир как в свой дом
И порядок во всем наведем.
Соловьи на заре будут петь
Будут души как струны звенеть.

Окружающая среда – это тот живой мир, что нас окружает, в котором мы растем, у которого учимся жить. Природа – это такое же живое существо, как и мы, которое тоже может любить, оберегать или же мстить за неподобающее к ней отношение. « Даже камень имеет душу …» И давайте относиться к природе не как к источнику материальных ценностей – а это природные минералы и ископаемые, древесина – « из одного дерева можно сделать миллион спичек, а с помощью одной спички можно уничтожить миллион деревьев …», источники пресной воды, а будем относиться к природе как к живому существу, которое также нуждается в заботе и защите подобно человеку.