Разработка урока по английскому языку для 6-х классов на тему "Достопримечательности Лондона"

Разделы: Иностранные языки


Цель урока: способствовать формированию коммуникативной компетенции, в частности социокультурного компонента учащихся по средствам темы «Достопримечательности Лондона»

Задачи урока:

  • Способствовать формированию фонетических навыков.
  • Расширить знания о стране изучаемого языка (Достопримечательности Лондона).
  • Способствовать развитию коммуникативных умений: участвовать в беседе, выражать свое мнение, делать краткое сообщение по теме.
  • Способствовать развитию языковых знаний и умений (развивать лексику по теме: «Достопримечательности Лондона», грамматику: употребление определенного артикля «the»).
  • Способствовать развитию творческих способностей учащихся.

Формы образовательного процесса:

  • коллективные;
  • парные;
  • индивидуальные;
  • самостоятельные

Методы образовательного процесса:

  • проблемно-поисковые;
  • проектные;
  • аналитические;
  • самостоятельные;
  • фронтальные.

Технические средства: магнитофон, мультимедиапроектор.

Наглядно-образные средства: карта Лондона, карточки с индивидуальными заданиями.

Использование аутентичного материала (изображения Лондона, карта города, национальный фольклор) способствуют созданию ситуацию общения, приближенной к реальной, что в свою очередь повышает интерес, активность школьников в деятельности урока.

ХОД УРОКА

1 этап урока – Организационный момент.

– Stand up, please! Good afternoon children! Sit down please.
– What is the date today?
– What is the day of the week today?
– What is the weather like today?
– Is it cold? Is it frosty? Is it warm? Is it windy?
– Ask your questions about the weather.

2 этап урока – введение в тему урока

– Let’s remember the poem “Little girl”. Look at the board and repeat after me

P1, P2, P3

– Today we are going to learn more about London. London is famous for its poets. One of the most famous poets is Oscard Wild. Listen to the poem.

В сопровождении звучит музыка, придающая эмоциональный окрас стихотворению.

“Impressions du Matin”

The Thames nocturne of blue and gold
Changed to a harmony in grey:
A barge of ochre-coloured hay
Dropt from the Warf: and chill and cold.
The yellow fog came creeping down
The bridges, till the houses walls
Seemed changed to shadows and St. Paul’s
Loomed like a bubble o`er the town.

– Listen to the translation of this poem.

Утро

Ноктюрн уснувшей Темзы, сине-золотой
Аккорды пепельно-жемчужные сменили,
Тяжелый бот проплыл над сонную водой,
И тени дрогнули, безвольно отступили
Клубами мутными сползал в реку туман,
Домов неясные вставали очертанья.
Рассвет задул огни … Но чудился обман
И медлил бледный день вернуться из изгнанья.

В. Эльснер

– Answer my questions:

1. Do you like this poem?
2. Is it beautiful?
3. Is this poem about the Thames?
5. Where is the Thames situated?
6. Have you ever been to London?
7. Do you want to go to London?

– Your dream is real. Today we are going to travel there by train.

Внимание ребят обращается на доску, где расположена карта достопримечательностей Лондона, а в самом начале карты – паровоз (вырезанный из бумаги).

3 этап урока – фонетическая зарядка

– When we travel we sing songs, don’t we?
– So let’s sing.

Детям раздаются слова песни, звучит музыка, ребята прослушивают песню, затем исполняют ее вместе с учителем.

She’ll be coming round the mountain when she comes

1. She’ll be coming round the mountain when she comes, –
She’ll be coming round the mountain when she comes, –
She’ll be coming round the mountain, coming round the mountain,
Coming round the mountain when she comes.

2. She’ll be driving six white horses when she comes, –
She’ll be driving six white horses when she comes, –
She’ll be driving six white horses, driving six white horses,
Driving six white horses when she comes.

– Thank you! It’s great. You know very well English songs.

4 этап урока – диалог по средствам ролевой игры

– What else do people usually do when they travel?
– Do they talk to each other?
– Imagine that now you are travelers. You talk and discuss some situations. I give you some roles.

1) a businessman from Italy – a Londoner
2) a Russian tourist – a conductor (проводник поезда)
3) Two friends
4) a guide a tourist from France – a famous actor and his son

Ученикам раздаются карточки с ролями, им предлагается разыграть диалог, используя реквизиты: стол, скатерть, 2 стакана с подстаканниками, чай, сахар, журнал, то есть все, что позволяет создать ситуацию, приближенную к реальной.

– Make up a minidialogue using the next questions:
– So we knew a lot of information about each other.

5 этап урока – чтение с извлечением информации

– We are in London. Your homework was to read and translate the text about London. Everybody has an extract from this text. Look at your papers find ex.1. Read and translate.

The places of interest

Trafalgar Square is the centre of London. It is the most beautiful place of London. There is the monument of Admiral Nelson. Four bronze lions look at the square from the monument. There are two beautiful fountains in the square.

Trafalgar Square

Trafalgar Square

The National Gallery is one of the best picture galleries of the world. Every day many tourists visit this fine building with tall columns.

The large clock in one of the towers is Big Ben. You can hear the sound of Big Ben every hour in London. The clock and the bell got there names after Sir Benjamin Hall. He was a tall man and his nickname was Big Ben.

Buckingham Palace is the official residence of the Queen of England. The ceremony of changing the Guard takes place in front of the Palace daily from April to August.

Buckingham Palace

Buckingham Palace

The Tower of London was used as a fortress, a royal residence, a palace, a prison and the King’s zoo. Now it is a museum of amour and also the place where the Crown Jewels are kept. There are always black ravens in the Tower of London. People keep them in the Tower and look after them very well as they believe that London will be rich while the ravens live there.

the Tower of London

– And we are going tо the first place of interest in London; it is “Trafalgar Square”
– Our next station is “The National Gallery”
– Now it is “Big Ben”
– Look here please! You can see “Buckingham Palace”
– The Tower of London is in front of you.
– Let’s see what you learned about London. Let’s play is it true or false? (раздать карточки) – хлопаем в ладоши

  1. In the center of Trafalgar Square you can see the monument of Admiral Nelson. +
  2. The Tower of London was used as a prison. +
  3. You can hear the sound of Big Ben only once a day in London. –
  4. Buckingham Palace is the official residence of the Queen of England. +

6 этап урока – разминка

Stand up please. Let’s play the game.

Игра проводится в следующем режиме: дети повторяют движения за учителем, затем выполняют самостоятельно под текстовку, которую произносит учитель, ученик выходит к доске и проводит разминку без участия учителя.

Right Hand, Left Hand

This is my right hand,
I’ll rise it up.
This is my left hand,
I’ll touch the sky.

Right hand,
Left hand,
Roll them around.
Left hand,
Right hand,
Pound, pound, pound.

7. Этап – грамматика

– Let’s remember the using of definite article.
– Look at the black board. Chose the correct answer.
– Change your papers and сheck it up. (задание находится на слайде, ученики самостоятельно выполняют задание, затем обмениваются карточками и проверяют работу соседа, вместе с классом)

8. Монологическое высказывание

– Describe the place of interest you liked most of all. Tell us your mysteries and we guess what it is.

Дети загадывают загадки, подготовленные дома, когда класс отгадывает достопримечательность, на доску вывешивается картинка с ее изображением, нарисованная ребенком.

Big Ben

The Tower of London

– As for me I have also some mysteries for you.

1 – The National Gallery
2 – Tower Bridge
3 – Big Ben
Guess what is it?

(На слайде появляются 3 рамочки с цифрами 1, 2, 3; за ними скрываются достопримечательностей Лондона; ребята выбирают 1 из 3 загадок, рамка с цифрой переворачивается и появляется неподписанная картинка с изображением исторического здания, учитель рассказывает загадку, ученики отвечают, на слайде появляется название этой достопримечательности, так они проверяют себя: ответ верен или нет. Играпродолжаетсяпокавсекартинкинеоткроются.)

– Repeat after me one more time: The National Gallery, Tower Bridge, Big Ben.
– Thank you. Answer my questions, please.
– Do you like such tasks? Is it interesting? Is it difficult for you?

7. Этап урока – заключительный

– Today we’ve visited a lot of sights in London. What new have you learnt about it?
– Our travel is finished. It is time to come back home. Let’s say good-bay to London and sing our song. (Звучит фонограмма песни группы «Фабрика звезд», ребята поют песню, стихи которой они написали сами)

London, London dear Good-bye!
Dear bye-bye, dear, dear, dear, dear, dear bye-bye!

– Thank you for your sinning. Do you like our travel? Would you like to visit London in our real life?
– So, thank you for your work today. You worked very well.
– Your marks for the lesson. Stand up, please. The lesson is over, good-bye.