Задачи урока:
- Образовательные:
- актуализация употребления лексики по изученной теме;
- актуализация грамматических навыков: использование условных предложений во время обсуждения путей преодоления возникающих в школьной жизни проблем;
- формирование навыка сообщения о проведенном и оформленном элементарном исследовании – обработке данных анкетирования учащихся 8 классов с целью выяснения их отношения к различным аспектам школьной жизни.
- Развивающие:
- развитие навыка аудирования – извлечение детальной информации из прослушанного текста;
- развитие навыка диалогической речи в ходе обсуждения причин возникновения школьных проблем и возможных путей их преодоления;
- развитие навыка монологической речи в процессе изложения аргументов в подтверждение своей точки зрения на обсуждаемую проблему;
- развивать индивидуальные интерактивные коммуникативные способности – заполнение таблицы, отражающей проблемы школьной жизни, на интерактивной доске.
- Воспитательные:
- воспитание социальных навыков;
- воспитание умения объективно оценивать происходящее;
- воспитание у учащихся чувства уважения к своей школе и одноклассникам.
Применяемые технологии:
а) коммуникативно-ориентированного обучения
б) развития исследовательского интереса
в) личностно-ориентированного обучения
г) информационные технологии
Тип урока: обобщающий.
Оборудование урока: учебник автора Luke Prodromou “Rising Star” An Intermediate Course, аудиозапись, раздаточный материал с выражениями-клише для выражения своей точки зрения и для сообщения об исследовании, интерактивная доска.
Lesson plan “School Problems”
I. Introduction: Приложение 1. Slides 1, 2 and 3
School is a special place where children both gain knowledge and life experience.
Some students like school, others don’t, but they all study at school for eleven years. For students who do well in most subjects school is an attractive place. But for those who are not successful, school is boring and uninteresting. Life is full of different problems and we have some problems in our school life, too. So, let’s find out what problems we have.
II. Defining school problems
1) Auding: Rising Star U-8 T’s B p.56.
– Listen to some students’ opinions and try to guess what school problems they are speaking about. Express your opinion about them (учащиеся используют речевые клише для обсуждения в Приложении 2).Then we will write down these problems into the box in Приложение 1. Slide 4
1 Problem –
Speaker 1: Long school day; the students discuss this option. Let’s vote. Please, put up your hands those who think it is the problem. Well, let’s count and put down the results of voting into the table in Приложение 1. Slide 4.
2 Problem –
Speaker 1: Little time for homework; a lot of homework;
3 Problem –
Speaker 2: Long summer holidays – is it a problem?
2) Read (play) a joke: (the students listen and guess about the
4th Problem – truancy)
– You missed school yesterday, didn’t you?
– No, not a bit.
3) Offer the students to think, decide and express their opinion on:
(Учащиеся используют речевые клише из Приложения 2)
5 problem – discipline at the lessons;
6 problem – discipline during the breaks and in the canteen;
7 problem – cheating.
Students’ activity on these stage: describing the problems (students express their opinions, give arguments), voting, filling of the table in Приложение 1. Slide 4.
III. Defining possible reasons of school problems:
– Naturally, these problems have some reasons. What do you think they are? Let’s discuss possible reasons and solutions of the problems. To make our discussion clear we are going to continue filling the table in Приложение 1. Slide 5: (Use conditionals I and II)
IV. Discussing the results of the survey on school subjects we have recently held.
Приложение 1. Slides 6, 7 and 8. (Иллюстрируют некоторые вопросы из анкеты Приложение 3)
V. Making decisions – suggesting school rules.
VI. Drawing a conclusion ( …for example: we feel happy if we are able to cope with our problems. A lot is in our hands)
VII. Giving homework – write about school problems and the way of their solutions.