Урок английского языка по теме: "Рекламные вывески и плакаты"

Разделы: Иностранные языки


Методическая тема учителя: «Осуществление рефлексивного подхода по отношению учителя к учащимся на уроках английского языка»

Тема урока: «Рекламные вывески и плакаты»

Тип урока: развитие коммуникативных компетенций

Форма урока: урок – мастер-класс «Создай свою рекламу!»

Цель урока: формирование речевой компетенции   (употребление в речи лексических единиц с буквы Уу в рамках создания рекламных вывесок и плакатов).

Аспекты цели:

Социокультурный аспект – знакомство с некоторыми особенностями рекламы и технологией её создания.

Развивающий аспект – развитие способностей к зрительной и слуховой дифференциации, способности к выявлению языковых закономерностей, развитие способности к непроизвольному запоминанию, развитие догадки о значении слов по картинкам, по аналогии с родным языком, развитие воображения.

Воспитательный аспект – воспитание разумного отношения к рекламе, интерес к изучению иностранного языка.

Учебный аспект – формирование навыков чтения слов с гласной «y» в открытом, закрытом и безударном слогах, развитие способностей чтения с целью полного понимания, формирование лексических навыков.

Сопутствующие задачи: формирование навыков орфографии и перцептивных навыков аудирования.

Формы работы на уроке: групповая, фронтальная, индивидуальная

Оснащение урока:

  1. Кузовлев В. П. Английский язык Учебник для 5 класса общеобразовательных учреждений М.: Просвещение, 2006.
  2. Кузовлев В. П.Английский язык Рабочая тетрадь к учебнику для 5 класса общеобразовательных учреждений М.: Просвещение, 2006. 
  3. Кузовлев В. П.Английский язык Книга для чтения к учебнику для 5 класса общеобразовательных учреждений М.: Просвещение, 2006.
  4. Кузовлев В. П.Английский язык Книга для учителя к учебнику для 5 класса общеобразовательных учреждений М.: Просвещение, 2006.
  5. Медиатехника.
  6. Аудиомагнитофон. (Релаксирующая музыка)
  7. Сигнальные карточки.
  8. Карточки со звуками и предложениями.
  9. Визитки.
  10. Словарная коробочка.
  11. Эмоциональные знаки.
  12. Рекламные плакаты.
  13. Ассоциограмма.
  14. Алгоритм разработки рекламных плакатов.
  15. План работы.
  16. Критерии грамотно-разработанной рекламы.
  17. Модель защиты проекта.
  18. Жетоны.
  19. Заготовки проектов.
  20. Речевой материал:
  21. Продуктивный лексический (для всего класса): a bicycle, a kite, to buy, cinema, exciting, fish/ fishing, to fly, gift, to go hiking, to go on a picnic, interesting, little, to live, to make a trip, motorbike, picture, pie, prize, to ride, river, sticker, to swim, ticket, trip, video, village, to win, with us.  

Оформление доски:

Слева – План работы; словарная коробочка.
Справа – Алгоритм разработки рекламных плакатов; Критерии грамотно-разработанной рекламы; Модель защиты проекта.
Центральная часть – Дата; тема урока; образцы рекламных плакатов.

Ход урока

Экспозиция

T: (стук в дверь, входит учитель) Good morning! Excuse me, please! If I am not mistaken it’s a bureau of adverts, isn’t it?
P: Yes!
T: I heard you can help me.
P: Yes!
T: Let me introduce myself! My name is Irene Vladimirovna. I’m from advertising agency. When I was going to your bureau I saw many light signs in the street. Do you know what it is? 
P: реклама.
T: And you?
P: реклама.
T: Right you are! I need your help! I need special adverts and sings. Children, look at my sings. Do you like them? Would you like to compose your own adverts and signs?
P: Yes!
T: Today we shall master advertising technique together. At the end of our meeting you will present me your own adverts and signs. OK? The plan of our meeting is the following:

Plan

  1. Word Box (i/y)
  2. Would you like… in your spare time? And you?
  3. Adverts and signs (reading and translation)
  4. What is special for adverts?
  5. Is it an advert or not?
  6. Activities
  7. Projects
  8. Outback

Tell me, please, do you know what is the English for «реклама»?
P: No.
T: Do you like to play? Look at the multimedia screen. Fill in the blanks.

Read these words.

A D V E R T S   A N D   S I G N S

Advert это сокращённая разговорная форма от advertisement объявление, реклама.

Фонетическая зарядка

T: Tell me, please, What is it? It’s a magic box, isn’t it?
P: No, it isn’t. It’s a Word Box.
T: Can I look into?
P: Yes!
T: Oh! Its very interesting! Name the sound, please.

Find these sounds in words and make up sentences.
Big gifts                         is very big.
This little pig                 lost their mittens.
The little kittens            are for little kids.
My likes                      flies.
Time                            with my little eyes.
I spy (шпионю)           and dislike .
Read these sentences.

Речевая зарядка

T:  Boys and girls, what would you like to do in your spare time? Ann, would you like to ride a bike in your spare time?
P1: Yes, I would. Id like… in my spare time.
T: And you? Ask you classmates.
P2: Id like… in my spare time. And you?
P3: Id like… in my spare time. And you?
P4: Id like to swim in the river in my spare time.

Минутка релаксации (звучит музыка)

T: Lets swim in the river together. 

Чтение слов с гласной «y» в открытом, закрытом и безударном слогах

T: Advertising is in all spheres of our life. You come across it everywhere. Now let’s determine The Steps of Advertising Technique. Open your Students Books at page 114 exercise 2. Listen to me and repeat after me.
(учащиеся читают слова все вместе вслед за учителем)
Now the first column read only boys, the second – only girls.
When the letter Yy read the sound    I    and   ai  ?
P:   I    в закрытом слоге         
ai    в открытом слоге

Знакомство с некоторыми особенностями рекламы

Open your Students Books at page 112. Look at the picture, read the sentence and translate it.
What can you say about adverts?
Look at the sign of each sentence.
Look at the first word of each sentence.
How many words in each sentence?
What advertise there?
P: В конце каждого предложения стоит восклицательный знак, что побуждает к действиям. Первое слово каждого предложения глагол. Нет никаких лишних эмоциональных слов. Эти плакаты рекламируют продукты питания и времяпрепровождение.
T: Well, remember, the advert must not contain any emotional words.   

The Steps of Advertising Technique

1) An exclamation sign (восклицательный знак) at the end of each sentence.
2) The first word is a verb (глагол).
3) Free from any emotional words.

T: You are very clever! Lets play a game “Is it an advert or not?” Look at the media and show me card with word “advert” if it’s really an advert. And show me red sign if its not an advert.

Выполнение упражнений в рабочей тетради

T:  Boys and girls, what else can we may advertise?
P: musical instruments, cars, ets.
T: Lets look at the picture! Find  the names of these things here. Super!
Nowadays there are many kinds of adverts. Many goods are advertised but you should be careful choosing something. A lot of children dream of wonderful and modern things. And you? Wright about it in your Activity Book exercise 2 on page 58. read them, please. 

Проектная работа

T: Are you ready to compose  Adverts and Signs. Remember The Steps of  Advertising Technique. Look here.

Критерии грамотно-разработанной рекламы

  1. Завершённость работы.
  2. Языковая грамотность.
  3. Эстетичность.

You have 10 minutes at you disposal. After that you will present your adverts and signs to the class. Work in 3 groups
For the first group “The Sounds of The Bass Guitar”
For the second group “My Magic Summer Holiday”
For the third group “The Brand of Food”

Model

A ticket to the cinema?
Id like to buy a ticket to the cinema.
I like going to the cinema in my spare time.

(защита проектов учащимися)

T: Go to the blackboard and present your project. And your classmates choose the best work. 
P: I think the “…” is the best, because its …
T: The best advert is…
So, I see that you have learned much about the advertising technique.

Рефлексивно – оценочный этап

T: Lets name the steps ones more, please. Fill in the blanks.


Finish it on these sheets of paper. Pass me your work.
T: The time is over. I must leave you. Did you like to compose Adverts and Signs? Show me you emotional cards. 

Домашняя работа

T: Our town Tatarsk is not big. It needs bright and colorful adverts, which will make Tatarsk more beautiful and modern. As your home task I suggest you to compose your own advert for the street you live in. 

Итог

T: Our agency wishes you to be good at studing English. Thank you for your work and your projects. I hope that future advertisers are among you. Here are my visiting-cards. A red visiting-card for your excellent work. A green visiting-card for your good work. A blue visiting-card for your satisfactory work. Good bye!  

Приложение