Урок английского языка по теме "Education"

Разделы: Иностранные языки


Учебная ситуация: ”Would you like to study abroad?”

Обучающая цель: развитие навыков неподготовленной речи по теме.

Развивающая цель: развитие компетентности учащихся по данной теме.

Воспитывающая цель: воспитание понимания актуальности изучения иностранного языка как средства общения за рубежом, осознания необходимости самообразования и саморазвития на протяжении всей жизни.

Оснащение урока: аудио запись, записи на доске, раздаточный материал, компьютер для презентации проекта.

Этапы урока:

  1. Организационный момент. (Развитие системности мышления)
  2. Фонетическая зарядка. (Отработка произносительных навыков. Активизация лексики)
  3. Речевая зарядка. (Развитие навыков логично излагать мысли, умений проводить перенос знаний на решение новых задач.) Виды упражнений: ответить на вопросы по теме, объяснить термины (English-English), дать синонимы, антонимы; согласиться не согласится, прокомментировать ответ.
  4. Аудирование. (развитие умений извлечь информацию из прослушанного текста и применить в конкретном задании) Text “Gatwick to London”.
  5. Работа с рекламными текстами на извлечение информации. (Развитие интеллектуальной компетенции, умений выделять главное, делать выводы.)
  6. Защита группового проекта: Реклама МОУ «Ягринская гимназия». (Развитие интеллектуальной инициативы, Умений проводить перенос на решение новых задач).
  7. Подведение итогов. Учащиеся отвечают на вопрос, поставленный в начале урока. Обосновывают своё мнение.

Ход урока 

I. Организационный момент.

Today we’ll sum up our knowledge of education in Great Britain. We’ll discuss many different things concerning education. We’ll compare schooling in Britain with schooling in Russiа, at the end of the lesson you’ll answer the question, if you’d like to study abroad.

II. Фонетическая зарядка

проводится на основе стихотворения Dorothy Law Nolte “Children Learn What They Live”.

 

If a child lives with criticism,
He learns to condemn.
If a child lives with hostility,
He learns to fight.
If a child lives with ridicule,
He learns to be shy.
If a child lives with shame,
He learns to feel guilty.
If a child lives with tolerance,
He learns to be patient.
If а child lives with encouragement,
He learns confidence.
If a child lives with praise,
He learns to appreciate.
If a child lives with fairness,
He learns justice.
If a child lives with security,
He learns to have faith,
If a child lives with approval,
He learns to like himself.
If a child lives with acceptance and friendship,
He learns to find love in the world.

На карточках даются выделенные в стихотворении слова. По словам учащиеся восстанавливают всё стихотворение (стихотворение знакомо из предыдущих уроков) и зачитывают его.

Учитель подводит итог: So, I hope and I’m sure that you’ll learn to be confident and just, you’ll learn to appreciate everything you have, you’ll learn to be patient and tolerant and, of course, you’ll find love in the world.

III. Речевая зарядка.

To begin with, I want you to explain the word “education”(предполагаемый ответ: the process of getting knowledge).

Where can we get education? (предполагаемые ответы: kindergarten, family, school, institute, etc.) Don’t forget about self-education.

Do you agree that “Learning is a Treasure that will follow us everywhere”? (Учащиеся комментируют пословицу, высказывая своё мнение.)

Teacher: People travel so much nowadays. What are the reasons for their travelling? (Предполагаемые ответы: business, tourism, education ).

What should we know to feel at ease abroad? (Предполагаемые ответы: language, customs, etiquettee ).

And if to study abroad you should be aware of the schooling process. So, we’ll practice everything today .You know one Chinese proverb:

When I hear, I forget.
When I see, I remember.
When I do, I understand.

(Учитель произносит начало предложения, учащиеся произносят конец предложения).

Teacher: So, let’s practise, shall we? Practice makes perfect. First of all I want you to explain some words :

(На доске даны слова, учащиеся объясняют слова. English-English).

Public school, grade, to assess, core subjects, Redbrick University, obtions, extra-curricular activities, lolly-pop lady, special school, school specializing in.

Give synonyms to the words:

Nursery school = kindergarten, mixed school = co-educational, teaches’ room = staff room, to sit at exam = to take an exam, not to pass an exam = to fail

Give the opposite meaning:

To be at school # to leave school, independent school # state school, boys’ (girls’) school # mixed school.

Teacher: What do you know about English schools? Now listen to the sentences, agree or disagree, comment.

  1. Scotland and Ireland have the same education system as England and Wales.
  2. Public schools are supported from public funds.
  3. Compulsory education in Britain lasts from the age of 5 to 14.

Answer the questions:

  1. What kind of schools or pre-school groups do children go to before they start schooling?
  2. Are comprehensive schools selective? Do children have to take exams to get accepted?
  3. What examination did children use to take at the age of 11?
  4. What do psychologists say about it?
  5. What choice do they have after the fifth form?
  6. What exam do they have at the age of 16?
  7. Why do they try to get as many A-levels as possible?
  8. If you were in Britain now, what form would you study in?

IV. Аудирование.

Text “ Gatwick to London” ( From Practice Tests KET). (см. приложение 2)

Teacher: You know much about education in Britain, now let’s try your listening skills You will hear some information for tourists visiting England, about how to get to London from the airport. Complete the form with information.

V. Работа с рекламными текстами на извлечение информации.

(см. приложение 1)

Teacher: It’s very important to choose the right school which suits your talent, income, inclinations. Look through the advertisement, read the letters of the children and help them to choose school.

VI. Реклама МОУ «Ягринская Гимназия».

(Защита группового проекта.)

Teacher: If you came abroad to study, you would surely tell your friends about your school. (Учащиеся подготовили рекламный буклет и компьютерную презентацию о гимназии).

And now characterize your school with short but very bright phrases. Let’s summarize your advertisements. (Comfortable and spacious building, highly qualified and creative teachers etc.)

You’ve learnt much about education in Britain, compare it with Russian. What is similar? What is different? What is the aim of education? (Учащиеся сравнивают систему образования в Великобритании и России. Делают вывод.)

Teacher: They say, “Everybody should spend at least a year living in a foreign country.”

If you had a chance, would you go to study abroad? (Учащиеся высказывают своё мнение, отвечают на вопрос поставленный в начале урока).

VII. Подведение итогов урока.

Литература:

  1. УМК О.В. Афанасьева, И.В. Михеева “English VIII”, Издательство «Просвещение», 2006.
  2. Elizabeth Gray, Neil O’Sullivan “KEY English Tests”, “Express Publishing”, 2000.
  3. Приложение к журналу «ИЯШ» «Методическая мозаика», №4, 2003.